Gäst Postad 20 Januari , 2012 Idag har vi taget ett bra beslut, vi monterade bort mantågen akterut. Dessa drev oss till vansinne i och med att skarndäcket på vår vår båt är rätt smala så blir det inte bättre med mantåg. Samtliga fästen skall kapas men återmonteras och ändras. Ett av fästena satt så grymt hårt i tätningen att gelcoaten strök med men bara bakom fästet. vad skall man göra för att fixa till det bakom fästet. Inget overkill utan enbart skyddande i och med att fästet skall tillbaka. Ge mig ett råd, ni kunniga! Senast ändrad av Seari | 20 januari 2012 | 23:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 21 Januari , 2012 Fyll ut med Gelcoat Filler och våtslipa med våtslippapper först ett med korstorlek 400, sedan 800 och sist 1200. Eftersom du ska tillbaka med fästet kan du skippa rubbing som är det sista man brukar göra. //Havskatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 21 Januari , 2012 Beror iofs på hur mkt av gel coaten som är borta. Men är det lite och beslaget skall tillbaka så kan det räcka med sikaflex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Januari , 2012 Synliga glasfibertrådar, tyvärr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 21 Januari , 2012 Syns det skadade stället när du återmonterat beslaget, eller syns det inte.? Syns det inte så är det bara funktionen du skall få tillbaka. Syns det skall du även skapa en snygg yta, i vilket fall skall funktionsdelen fixas först Skadat laminat, dvs glasfiber som spräckts, lösa trådar eller delamineras kommer att suga fukt och göra att skadan försvagas ytterligare om inget görs, detta bör åtgärdas. Skadan skall därför slipas ner tills du kommer ner i oskadat laminat, tvätta sedan ur med aceton och lägg i styrenplast eller epoxi (epoxi härdar snabbare hårdare, vid lägre temp men kan inte övermålas med tex styrembaserad topcote) Är skadan djup får du dessutom lägga i väv och plasta och bygga upp nytt lamninat som du sedan slipar ner till rätt nivå efter härdning, enstaka mindre hål kan man även spackla med plast blandat med glasmikrobalonger, men viktigt att först täta glasfibern med plast efter att du gjort rent. Ytliga skönhets fel däremot kan du spackla med gelcoatfiller. När du lagat laminatet och fått ytan gämn med omgivningen, kan du sedan lack med epoxi i rätt kulör Är det synligt får du även fixa till ytan med fina slippapper enligt förslag ovan tills ytan är perfekt och sedan rubba och polera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Januari , 2012 Hej Hasse! Tack för suveränt svar. De synliga glasfibertrådarna finns bara bakom beslaget och det som hände hände för att beslaget, utöver skruvat, också satt gudhårt i sin tätning. Jag utgår från att slipning, tvättning och epoxi löser problemet. Efter det skall det tätas och skruvas tillbaka. det behövs mao inte någon kosmetisk lösning utan bara en säker lösning för att slippa att fukt drar i. När du skriver styrenplast, är det samma som gelcoatfiller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 22 Januari , 2012 Gelcotefiller är mer att gämföra med plastic-pading och till för att spackla ytliga skönehtsfel, tex om gelcoten fått mindre skador. Plast eller epoxi är en harts som är till för at bygga upp laminat, men kan även användas till att måla över ytan för att täta, men om ytan är krossad eller delaminerad bör man slipa ner i oskadat laminat så är man säker på att man får tätt. innan man reparerar vidare. Plast (styrenplast) blandas normalt med härdare 2%, men om jag lägger det ytterst ett skickt så brukar jag ta något mer härdare, så härdar det lite fortare, annars bör man hålla sig strickt till rätt blandningsförhålland (tar man för mycket härdare blir det inte starkare, tvärt om) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 22 Januari , 2012 Appro-på gelcote-filler, jag tror att de flesta av dessa är styrenbaserade och lämpar sig därför inte om du lagat med epoxi. Epoxi har fördelarna jag nämnde ovan, men även denna nackdel med att styrenprodukter inte fäster bra på denna, har även en nakdel till och det är risken för epoxialegri som uppstår via kontakt, använd alltid handskar om du jobbar med epoxi. Styrenplast har nackdelen längre hädtid, inte lika starkt och ännu mer förlängd härdtid vid låg temperatur, ger inte kontaktalergi men är däremot ohälsosamt att inandas. Vanlig båtplast, gelcotfiller och plasticpadding är styrenbaserade produkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rawger 0 Postad 22 Januari , 2012 Tråden påminner mig om tidigare tänkt tanke.. fäster epoxy på glasfiber som bundits med polyesterbas? Och hur ser man skillnad på de olika typerna i så fall? Någon övertygande individ på Biltema hävdade att jag skulle välja epoxy och dess tillhörande glasfibermatta för bästa resultat. Jag avser reparera invändiga skott och behöver inte behandla med gelcoat eller något efteråt. Edit: Läste nu att båtar ofta är gjorda i styren. Är det samma som polyester? /Roger Senast ändrad av Rawger | 22 januari 2012 | 19:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 22 Januari , 2012 Polyester och styren är samma. Du kan alltid laga polyester/styren med epoxi, men omvänt går inte. Så har du en högprestanda båt kan den vara byggd i epoxi, men detta är rätt ovanligt då det är dyrare. Det förekommer att reparationer utförs med epoxi, finns en sådan så måste du antingen slipa bort denna helt allt eller forsätta med epoxi. Högvärdiga laminat tex armid eller kolfiber utförs nästa alltid med epoxi, men sådana grejer är vanligtvis extremt dyra. Men med polyester kan man komma rätt långt ändå genom att använda väv istället för matta eller rowing, upp till 4ggr starkare kan det bli, Ju mer väv och ju mindre plast desto starkare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Januari , 2012 Ojdå, mycket om detta, intressant och överkurs men ändå. Kunskap är aldrig fel! Jag slipar alltså ner laminatet tills det ser rent och fint ut, tvättar av med aceton och därefter spacklar jag upp med epoxi och jämnar till. När detta sedan härdat och är klart kan jag återmontera fästet. Har jag missat något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 22 Januari , 2012 Det verkar vara rätt uppfattat, men måste du slipa mycket så det blir en grop eller blir tunnt bör du bygga upp med glafiberväv och plast och sedan slipa så det blir plant, om du vill ha tillbaka styrkan. Spackla ger ingen styrka, bara gämnhet och utseende Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Januari , 2012 En bugar & bockar för all hjälp! Mvh/Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 22 Januari , 2012 Hej Hasse O har beskrivit allt väldigt utförligt och bra. Dock vill jag bara invända, att gealcoat fäster alldeles utmärkt på epoxy. Dock måste man rugga ytan, tvätta med aceton inan man lägger i gealcoat. Det är riktigt att poyester inte fäster bra i ett epoxy laminat. Epoxy fäster bra mot polyester. Mao går det utmärkt att laga båda typerna av laminat. Om man är osäker. För slutfinnish fäster gealcoaten tillräckligt bra för att sitta båtens livslängd ut. 99% av världen alla segelflygplan, byggda i komposit. Är byggda med epoxy laminat och slutfinnish i gealcoat. Lycka till med båtfixandet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser