Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Bolja

Compass fernissa

Rekommendera Poster

Ohoj..

Ngn som har erfarenhet av Internationals Compass?

Har fernissat nu i flera lager och är inne på 7:e och på delarna så ser det bra ut när man arbetar in fernissan.Brukar börja med att slipa och blåser sedan av med tryckluft och kör sedan med klibbduk i en annan lokal som jag har dammsugit och städat ur och som sedan verkar/måste vara dammfri.Målar 1a vändan,väntar 1/2 timme och lägger på nästa svep enligt bruksanvisning

Dagen efter när man tittar på arbetet så är det som små små dammtoppar i fernissan likt förb-nnat!Just i detta rum så kan jag reglera värmen samt utsug av luft,så det verkar som att ändå fast jag är noggran så är det tydligen kvar damm i rummet på ngt konstigt vänster tror jag.Visserligen så finns det några frekvensomvandlare i det rummet men tror inte det spelar roll för förra året jobbade jag också med Compass fernissa och fick toppresultat på avslutat jobb.

Börjar undra om man ska sno damens nylonstrumpor å sila fernissan men det är ju 2012 nu....

Ngt skit i maskineriet är det men vad......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade att lägga en gammal dagstidning som jag fuktade med vatten med några sprut från en blomspruta under det jag skulle fernissa för några år sedan, minns inte varför. Men slutresultatet blev grymt! Alla problem av den typen du beskriver försvann direkt. Det kostar ju inget, så testa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åå fasen, det låter intressant.Det ska jag testa.

Tack för tipset.

//B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Så du har prickar trots mellanslipning?

Jag har inte din ordning på miljö, men det är ändå slätt vid 3:e oförtunnade lagret.

Jag kör epifanes förtunnat i tre steg/lager, efter första oförtunnade lagret så slipar jag och torkar med frotehanduk och T-röd, sen fernissar jag två lager till. Då är det spegelblankt och det avslutande lagret är mest ett tix som jag har.  

Jag använder tack cloth mellan varje lager men det gör ju du med.

kör du pensel?

Jag har slutat med det och gått över till lackstrykare http://www.seasea.se/BÃ¥tvÃ¥rd/Verktyg/MÃ¥leriverktyg/LACKSTRYKARE_50MM_SKUMPLAST

Dom är engångs, men resultatet tycker jag överträffar kvalitetspenslar (som dock går att återanvända)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, kör med en pensel men att köra med planstrykare efter att man lagt på fernissan verkar ju inte helt fel.Gjorde så när jag målade om min 1:a båt, en Storebro Solö Lyx, dom är ju vita utom på akterspegeln.Vid sjösättningsdax så kom en medlem och trodde att den var sprutlackerad och ville faktiskt köpa den.Kan påstå att jag sträckte lite på mig då...

Ja, nu ska det provas med fuktiga tidningar och planstrykare i veckan, återkommer med resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är kompressorn av den oljefria typen?

Jag använder hellre dammsugare för att bli av med dammet i skrymslen och skruvhål dit inte klibbduken når. Dessutom räcker klibbduken mycket längre om ytan är dammsugen först.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohoj, vänner

Har tyvärr inte hunnit måla ngt i veckan som gått utan jag gör som dom flesta, skyller på jobbet.

Det har faktiskt varit lite stimmigt men med handpåläggning kommer man långt...

Nää,jag har faktiskt instrumentluft i blåset så på den fronten så är det nog hugget som stucket med damsugare eller blås tror jag.

Men n vecka ska det testas!

Återkommer boys.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohojj

Nu är det testat med fuktiga tidningar och målardyna av skum-modell.La på färgen med penseln först och sedan svepte med målardynan.Väntade ca 15-20 min och gjorde om proceduren. Öppnade t.om en ny fernissburk.

Resultatet blev över förväntan. Stiligt och fint djup i arbetet.Har nu lagt på totalt 9 lager och tänker svepa i alla fall minst 2 till.

Misstänker att problemet innan var att det var lite otur med damm,färg och ev. penseln.Men penseln är en dyr Anza som jag tycker jag gjort rent efter konstens alla regler...men det kanske var allt sammantaget som gjorde att det inte ville sig.

Men nu e´ man på banan igen så tack för alla goda råd ! !

Blir till att skaffa x-tra tonade solglasögon till sommarn........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...