Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
optimisten

Dåligt betalningsvilkor för båtplats

Rekommendera Poster

Jag har båten på Bullandö Marina och 1 feb skall hyran för både sommarplatsen 2012 och vinterplatsen 2012-2013 betalas.Det kostar ca 15000kr för min 31 fotare.För att slippa ta av sparpengarna väljer jag att dela upp betalningen på 2ggr dvs 50% 1 feb och 50% 1 aug,för det  är räntan ca 800kr.Om jag vill slippa ränta skall jag 1 feb betala vinterplatsen som börjar användas i mitten på oktober, orimligt lång förskottshyra anser jag.Hur är betalningsvillkoren för er som ligger på kommersiell Marina eller varv?

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för det första, vad är det för sjuka priser vi pratar om? är det så jävla dyrt generellt i sthlm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tycker jag låter lite väl sniket. Har för närvarande kommersiell lösning, min kötid på några år räcker inte till plats i lokala båtklubben ännu.

Min sommarplats disponeras 1/4 - 31/10. Brukar betalas i början av maj. Vinterförvaring: Fick betala en bokingsavgift vid tecknande av avtal, tror det var 2000.- Resten betalades mot faktura 20 dgr netto som kom efter upptagning, tvätt, konservering, filter- oljebyte m.m. Betalade den i december. Skall tillägga att jag ligger centralt nära Stockholm.

Den ränta du betalar motsvarar över 20% på årsbasis, dessutom blir det ju fortfarande till stor del en förskottsbetalning (inte tar du väl upp båten 1/8).

/Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, så är det. På flera håll i Stockholmsområdet är ett medlemsskap i en båtklubb ungefär som en vinna en högvinst på trisslotteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag en plats som är 4 meter bred. El, vatten och sophantering ingår för en summa av ca 6500:- per år och detta är på Smögen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en öppen marknad där tillgång och efterfrågan styr priser och vilkor...tyvärr för oss kunder så är tillgången väldigt dålig vilket gör att priserna blir höga och företagen/föreningarna ställer vilkoren.

När jag, genom en lyckträff, fick min bryggplats för 13 år sedan var årsavgiften 650 kr. Nu är den drygt 2300 kr, dvs mer än 350%, för samma plats. Det känns j-vligt surt, men vad kan jag göra...? Det finns ju inte direkt någon annan båtplats jag kan flytta till i någorlunda närhet som är billigare...troligen tvärt om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Hej

15 000 både för vinter och sommar förvaring kan du nog inte klaga på. Faktiskt riktigt bra pris.

Däremot verkar betalningsterminen vara ngt underlig. (villket iofs är just det du skriver)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vår 31-fotare kostar oss drygt 18.000 om året i vinterförvaring inkl. runtomkring service. Räkningen kommer, tror jag, med några månaders mellanrum.

Senast ändrad av Seari | 19 januari 2012 | 23:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Emellanåt brukar jag, som norrlänning, vara avundsjuk för att ni har en längre båtsäsong söderöver.
När jag läser den haär tråden inser jag att de 6-8 veckor längre säsong ni har i Stockholm kostar massor av tusenlappar.

Jag har i o f s 2,5 mil till båten (varav 2 är motorväg) och det gör att det är lite billigare än i centrala Sundsvall. Men ojojoj! Det kosta mig inte ens 2 000/år att ligga där! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger ganska centralt i sundsvall och betalar ca 2800 för sommar och vinter. Betalningen brukar komma i samband med upptagningen resp sjösättningen - några veckor beroende på väder. Otroligt mycket billigare här uppe i norr kan man konstatera iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betalar 5 500 kr/år i klubben utanför Sthlm för båtplats på c:a 3,10 bredd m 8 meter y-bommar. Detta är både vinter- och sommarplats samt medlemsskap i klubben mm. Det var inga problem att få ett medlemsskap i klubben, och beroende på var i Stockholm man kan tänka sig att ha båten är kötiden olika lång. De centralaste klubbarna har ont om platser, men längre från sta´ n kan man ibland få plats på väldigt kort varsel, ibland direkt.

Bullandö Marina som skrivs om i ursprungsinlägget är en kommersiell entreprenör som i likhet med andra marinor har en helt annan prisbild än klubbarna, men å andra sidan har man också en annan servicenivå. Man får hjälp med det man vill (mot betalning...), det ingår oftast sjösättning och upptagning, ofta också pallning och en avspolning. Man slipper gå nattvakt ett par gånger per år, och man slipper vara med att röja på uppläggningsplatsen, och man behöver inte vara med att laga bryggan som gått sönder.
Man får som vanligt vad man betalar för...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt Peter, det är viktigt att tänka på att det är stor skillnad på kommersiella aktörer och på icke vinstdrivande föreningar. 

Där jag ligger finns ingen service alls bortsett från el och vatten på bryggorna samt bevakningsbolag med okänd mängd bevakning. Vår och höst anlitas en kranbil med besättning som man betalar direkt till som lyfter båten och ställer den där man själv ställt ut sina bockar på anvisad plats. El och vatten finns även på uppställningsplatsen.

Man måste tänka på att man inte kan jämföra äpplen med päron! cool

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara sommarplats på Svinninge marina (bättre och billigare vinterplats på Bosö båtklubb), men om jag inte minns fel betalar man vinter- resp. sommarplats inför varje säsong på Svinninge marina. Priserna är likartade som på Bullandö marina.

Ett problem här i Stockholm är att fler och fler skärgårdskommuner kräver att man är bofast för att få tillgång till plats på båtklubbarna inom kommunen. Detta - tillsammans med att utbudet av platser är begränsat - gör att man ofta tvingas till marinorna om man inte bor i skärgårdskommunerna.

Jag frågade efter plats på alla båtklubbar norr om Slussen (här i stockholm) hösten 2010 när vi köpte båten utan att få erbjudande om en enda plats. Kötiden bedömdes av samtliga klubbar vara över två år. Vi köpte båten utan att ha plats för den och det löste sig, ca 7 000:- för sommarplats på Svinninge marina. Jag antar därför att Peter_K ligger söder om stan, stämmer det?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp det stämmer, båten ligger söder om Stockholm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Jaha då kanske man har gått på en nit, Tyckte 15 papp var ok pris för en såpass stor båt.

Har nyligen flyttat från Skåne till Norrland , nåja söder om Stockholm iaf. Men där nere är det betydligt dyrare än så,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det kan vara en sådan skillnad på öst och västkust, på västkusten är jag tveksam på om det ens finns båtklubbar och på ostkusten verkar det vara det enda som finns :-P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Tjena Gedda

Nä hadde båten privat i södern öst.. har den nu i norrland öst mkt billigare men efter vad jag kan förstå i tråden dyrt...Jag måste nog vara en godtrogen idiot frown

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betalar 9200 för året runt plats mitt i Sthlm för en 38 fotare.Då ingår torrsättning, sjösättning med mobil, klubbholme i Sthlm´ s skärgård.Som dessutom klubben/medlemmarna är delägare i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betalar 9200 för året runt plats mitt i Sthlm för en 38 fotare.Då ingår torrsättning, sjösättning med mobil, klubbholme i Sthlm´ s skärgård.Som dessutom klubben/medlemmarna är delägare i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppsan...

Glömde säga att jag har motorbåt.. men egentligen är det bara höjden som skiljer....

DS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Jaha tack för den laugh då känner man sig ännu mer blåst...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohoj båtvänner,

Båtklubbar är generellt ideella, med krav på medlemsdeltagande som brandvakt och annat. Ofta arrenderar man mark billigt från kommunen, klubben/marinan är en del av kommunens fritids- och föreningsliv, ibland med subventioner, studiecirkelbidrag och liknande. I Stockholm innebär detta grymma finansiella fördelar som gynnar oss båtälskare som fått klubbplats.

Kommersiella marinor ligger, inte sällan, på köpt eller dyrt hyrd mark med anställd personal, investeringar i anläggningar m.m. etc. Service ingår ofta, och arbetshelger förekommer definitvt inte. Hur man än vrider på det är kommersiella marinor en möjlighet för oss som ännu inte (trots år i kö) fått båtplats i klubb i ett område där antalet båtägare vida överstiger antalet ideella bryggplatser (t.ex Stockholms skärgårdskommuner norr om slussen),  Att det sedan kostar 100 gånger mer i fjollträsk jämfört med bastuträsk är inte ett dugg konstigt. Men surt.

Det jag tror trådskaparen reagerade på var betalningsvillkoren (inte priset) hos Bullandö Marina, och där håller jag med - det är ofint, sniket, girigt och faktiskt lite oskäligt. Bullandö går bra (är lönsamma), har inte likviditetsproblem, och har inte heller en särskilt osäker framtida intjäningspotential. Att man i Januari kräver fullt betalt av helårskunder i förskott även för nästa vinter är osnyggt. Räntan familjen Broms begär för att dela upp betalningen är knappast skälig.

Frågan som trådkskaparen ställde var hur betalningsvillkoren ser ut, och jag är också nyfiken. Ni som har kommersiella sommar- och vinterplatser, när måste ni hosta upp era pengar?? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ArneRadar,mycket bra skriven sammanfattning av min åsikt! Precis som du skriver accepterar jag kostnaden,men inte när de vill ha betalt.Jag ser betalningsvillkoren som en smyghöjning av hyran.Undrar hur många det är av de ca 1400 hyresgästerna som betalar hela hyran 1 feb? Bra ränteinkomster från de som gör det.Här kommer en smyghöjning av hyran igen: När Marinan ca 2005 tog upp alla bojar och bojstenar pga muddring i hamnen infördes Y-bommar.Båten ligger långsides längs med en Y-bom,inte mellan 2 som är vanligast.2 båtar delar därmed på en Y-bom.Vi betalar sedan Y-bommarna infördes en extra avgift årligen på 730kr exkl ränta.Jag vet inte exakt vad en Y-bom kostar men jag och min båtgranne har mer än väl betalat Y-bommen vid det här laget-7 säsonger X 730krX2 båtägare=10220kr.Man borde gå i hop med båtgrannen och köpa en egen Y-bom,men det är säkerligen inte OK.Jag har arbetat på flera företag där investeringar och ombyggnadsioner gjorts och det har företagets vinster bekostat.

Bullandömarina är välskött och har ett mycket bra läge nära skärgården,jag trivs med min båt där,men vill andå delge er mina synpunkter där jag tycker att girigheten gått lite för långt.

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller till i Varberg. Har båtplats på 11 meter. Betalar 2300 för denna, betalas på vintern. Sedan vinteplats ca halva priset, betalas på hösten. Upptagning och sjösättning kostar ett par hundringar per gång och betalas på plats. Jag har också lånat ut 10 000 till föreningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående när man betalar, fr o m i år betalas både sommar- och vinterplatsrn den sista februari. Tidigare betalade vi sommarplatsen i februari och vinterplatsen i augusti.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har och har haft båten på Bullandö och när jag sålde min tidigare båt så kunde jag  överlåta båtplatsen till köparen. Istället för att pruta så fick köparen ta över vinterplatsen gratis.

Så här står det på hemsidan:

Enligt villkoren i vårt mellanvarande båtplatsavtal kan det sägas upp - skriftligt - senast den 1 augusti respektive 1 februari inför kommande vinter- respektive sommarsäsong. Uppsägning kan göras genom mail eller brev, men behöver rekommenderas.

Vid uppsägning efter den 1 augusti resp 1 februari utgår annuleringsavgift med 600 kr.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...