piraya2 0 Postad 18 Januari , 2012 Stormade rätt duktigt som ni kanske märkte... Har en solpanel från Hjertmans som tog lite stryk. Panelen blåste iväg en bit och anslutningsboxen med div motstånd pajade helt så nu har jag bara två tåtar ut från panelen. Till min fråga: Borde det inte gå bra att koppla dessa tåtar som alltså går direkt från solcellen till regulatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uteoseglar 0 Postad 19 Januari , 2012 tillverkaren av panelen har satt dit motstånden och dioder av någon anledning jag tror aldrig den kommer bli som innan ,,det satt antagligen backdiod för att panel ej skulle dra ström när det mörknar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Januari , 2012 Motstånd ser jag ingen anledning att det skulle ha suttit där. Däremot en och annan diod. Sätt panelen mot solen eller en stark lampa och mät med voltmeter på tåtarna som finns kvar. Kanske kan du också hitta ett kopplingsschema på nån panel och få en hum om vad det handlar om. Principen med dioder i en panel är dels att ingen ström ska gå bakvägen. Nu sköter nog laddningsregulatorn om det men den andra anledningen är att panelens solbelysta ställen får möjlighet att ge energi fast några partier är skuggade. Då kan panelen vara uppdelad i sektioner som matar strömmen vidare via var sin diod. En diod ger möjlighet till ström i ena riktning från plus och vidare till belastningen men inte bakvägen. Dioder finns att köpa på elektronikbutiker. Ex.vis Elfa, Kjell & co kanske Clas Ohlson också. Ska klara c:a 4-5 A eller mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piraya2 0 Postad 18 Februari , 2012 Ok, men från panelen är det bara två tåtar, då kan den väl rimligen inte vara uppdelad i sektioner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Februari , 2012 Kolla att du får ut nåt från panelen med en liten lampa. T.ex en lampa från en elektrisk ljusstake eller voltmeter. Komplettera sen med en diod så du får ut ström dvs vänder dioden rätt. Enklaste sättet at se polernas plus o minus är att mäta med voltmeter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser