Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
IW23

Stockankare eller nymodigheter?

Rekommendera Poster

En fråga om ankare:

jag kör med ett stockankare (på ca11 kg med kätting). Det funkar perfekt när det ligger på botten. Dock lite jobbigt att hantera i båten. Men det kan det vara värt att få sova bra på natten även när det blåser.

Som extra ankare kom det vid köpet av båten med ett dragg-ankare på 3-5 kg någonting. Måste med andra ord skaffa ett extra ankare som jag vågar lita på, om jag skulle bli av med det fina stockankaret jag har nu. Vill ha ett extraankare som är lika bra som det ordinarie. Men det får gärna väga mindre.

Vad ska jag slå till på? Brucekopia? Stockankare? Och så en följdfråga: storlek? Håller till i sthlms skärgård. har en båt på 7m (iw23) vikt ca 2 ton. Lägger ibland till där det är mindre skyddat.

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt letade efter SXK sidorna men du han före.

Stockankaret hamnade på 14 plats av 17.

Jag använder Delta och Bruce 20 kg med 80 m kätting.

Båt 6 ton.



Senast ändrad av Lasse-L | 18 januari 2012 | 21:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har hört fler än du som är nöjd med stockankare, trots att många tester visar motsatsen, har dock själv ingen erfarenhet av detta ankare, de som har stockankare har ofta något kilo extra och kätting och det förbättrar antagligen funktionen påtagligt.

Jag har däremot erfarenhet av följande ankartyper

1. Draggankare -     i mitt tycke helt värdelöst och opålitligt och gör som namnet....det draggar... har bara en possitiv egenskap, det är lättstuvat (duger möjligen till jollen)

2. SEA-grip  -   Halvbra men inte helt pålitligt. Stor fördel är att det är lättstuvat när det viks ihop, (kan platsa som reservankare) däremot stort i utfällt läge där flyna har lätt att slå i båten och måste vikas ihop när det är uppe och då får du gegga på händerna

3. Danforth    -   Opålitligt har många gånger upplevt att det bitit fast som i berg och sedan släppt. Började därför winscha eller dra in ankaret till båten då jag låg mot brygga vilket gick att göra rätt ofta, underlättade visserligen när jag skulle iväg men bevisar ankarets svagehet. Dessutom otympligt att hantera med viss klämrisk då flyna vikar över och är svårstuvat.

4. Bruce-ankaret - Jag vet inte om det finns bättre ankare, jag är helnöjd.  Detta ankare har aldrig svikit mig hittills (ankar då vanligtvis där det är dy, lera eller sand). Skillnaden mellan kopior och äkta bruce är detaljutförandet där brucen har mer egg-vinklade flyn mellan kopiorna är trubbiga, men båda har fungerat för mig.

Nackdelar med bruce?  -  Jag vet ej, om det finns några, Men om så kanske det har problem på hård sand eller grusbotten, men jag har aldrigt ankrat under sådana förhållanden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett 6 kg Delta eller en 7,5kg Brucekopia borde räcka. I mjuka och halvhårda bottnar funkar båda bra. Är botten gräsbevuxen får ibland Brucekopian svårt att nypa fast eftersom gräset vill lägga sig mellan botten och sidoflyna (vingarna) och bara det handflatestora mittflyet skär ner. Om det finns flera ankare att välja mellan, ta då det som verkar ha de vassaste flyna. Vill man så kan man skärpa dem med en vinkelslip och sedan spraya på zinkspray.

Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Deltaankaret är väl det ankare som är på ropet idag. Misstänker att du har en IW23 som har ett deplacement på 1,5 ton. Själv hade jag nog valt ett Delta på 6 kg. Hos Hjertmans tar dom 1080 kr för det. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1133&artname=Ankare - Delta&sok=delta Under den precis avslutade Julrean tog dom 890 kr. Men lugn. Snart är det båtmässor och då brukar man återgå till ett lägre pris.

Till ankaret skulle jag valt en Multiplate ankarlina. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1232&artname=Ankarlina, färdig - Multiplait&sok=Multi

Katalogpris för 12 mm 570 kr. Reapriset låg på 490 kr. Dessutom skall du ha en bit kättng tex 4 meter.

Kompletta ankarutrustningar skall man ha många av. Har  själv fyra olika kompletta ankarutrustningar varav en dragg 12.kg. Ett mycket bra ankare för vissa förhållande. wink Är bohusläming och de 30 första åren jag seglade hade jag bara draggar. Fungderade tillfredställande. Bäst är de med skålade flyn.

Har också ett Fortress aluminium lättviktsankare på 3,6 kg (tror jag det var) http://www.plastimo.com/catalogue/7/6200001.html. Ankaret liknar ju ett Danforth. Kättingen på 4 m väger nog minst lika mycket som ankaret. Jag var ytterst tveksam till ankaret till att börja med, men jag använde under de tre första veckorna jag var ute med förra båten, för att spara min problemfyllda rygg.

Vid ett tillfälle låg jag i lä för en tysk motorseglare på ca 10 m 6 ton. Jag har då en storfidra 7,6 m 3,1 ton. Vinden låg på rakt i sidan på tysken. Vi hade bestämt oss för att ta en dagslång promenad och frågade tysken om och när han skulle gå. Han skulle gå innom en timme.

Då jag inte litade på ankaret flyttade jag mig ut till en boj i viken. När jag urskulldande visade tysken vad jag hade för ankare och talade om att jag inte litade på det, sa han att det var det enda ankaret han hade använt i flera år.

Efter det använde jag nästan uteslutande använt Fortressankaret. Endast en gång har jag tagit till mitt då lånade15 kg original Bruceankare. Det vad vid en kuling, när vinden vred sig 150 grader och jag fick den på låringen. Då rodde jag ut Brucen.

Till min nuvarande båt, 4,5 ton, använder jag i regel ett Delat på 10 kg. Har en spetsgattad motorsegalare och är det inte överfallsväder så svajankrar jag tom från aktern. 



Senast ändrad av toaen | 19 januari 2012 | 08:05

post-945-1394236917,4376_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig IW23, att stockankaret är ett bra ankare, speciellt kompletterat med kätting. Men samtidigt är det otympligt att lyfta upp och ned, man slår lätt i flyna i båten mm. Så för min del har jag under många år haft ett 12 kg stockankare som reservankare till mitt ordinare Bruce. I början hände det någon gång att jag, ifall det skulle blåsa mycket, bytte till stockankaret för att ligga säkert och jag kan inte påminna mig att stocken släppte en enda gång. Men med tiden har jag också lärt mig att inte heller Bruce-ankaret släpper så lätt. För ett par år sedan sprang jag på ett 10 kg original-Bruce som nu har ersatt stocken som reservankare. Som huvudankare har jag ett 15 kg Brucekopia. Båten väger 5,5 ton.

I mitt fall har alltså stockankaret pensionerats till förmån för modernare konstruktioner. Jag tror att de bästa alternativen idag är Bruce, Delta och CQR (utan inbördes ordning).

Storleken för din 2-tonsbåt skulle kunna vara ett 7,5 - 10 kg Bruce/Delta, gärna kompletterad med ett par meter kätting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu frågade IW23 efter ett ankare som är lika bra som det stockankare han har. Så det måste väl bli lunchdraggen då. Övriga moderna ankare anses väl av de flesta vara ett bättre och pålitligare ankare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stockankare är nog ingen testvinnare sett ur modernt perspektiv men väl ett oerhört lättanvänt och konsekvent ankare. Jämför man ankare med samma vikt har nog inte stocken samma grepp. Men ett rätt dimensionerat ankare med lite kätting är ju bara att kasta i och glömma bort. Inget fastkörande eller bekymmer om hur ankaret hamnar på botten.

Däremot är det ju ett j-kla stök med att fälla ut/ihop med små sprintar och pinaler.

Men så dåligt som vissa verkar vilja påskina här, är det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allvarlig nackdel med stockankare.

Har varit med  2 ggr att vid vindkantring ankarlinan trasslat in sej i ankarflyt (det som inte sitter fast i botten) med resultat att ankaret draggar baklänges.

Ett säkert ankare är dubbelBruce, med det ligger jag tryggt i badviken.

Givetvis skall ALLA ankare köras fast, först då är man säker på att det sitter.

post-571-1394236917,6248_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm

Finns det mindre version än dubbel-bruce än den på bilden..?

 

Kompletterar listan med ett ankare till

Blyplätt -  Nackdel dragar på hård botten, Fördel fäster otroligt i mjuk botten och är lättanvänt. ..Använder ett mindre sådant som komplement-ankare eller för att tynga ner linan i trånga hamnar då jag ligger mot brygga och ankring i aktern, låter då plätten glida efter ankarlinan i en karbinhake med en kort lina några meter bakom båten så jag är säker på att andra går över min ankarlina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl. bilagor i rapporten från SXK är blyplätten säntan på alla bottnar, även lös lerbotten.

Jag tror det är så att man tycker det käns som om blyplätten suger fast bra i lerbotten, men om det börjar dra lite i ankarlinan glider blyplätten med i leran.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt!

Blyplätten är inte helt pålitlig, jag tror att den lyfter när det blir drag, pga att den vrider sig när man drar i den och inte då förmår att skära och gräva ner sig då den är trubbig.

Därför använder jag den mest som hjälp-tygnd. Blyplätten kan ibland greppa otroligt bra, men som sagt inte alltid

...Och det är ju ett ALLTID-ankare man helst vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid all ankring gäller att alltid köra fast ankaret. Först då kan man lita på det.

Blyplätten/skålankaret är ett utomordentligt bra ankare på lerbotten.Jag ankrade med en egettillverkad blyplätt på 12 kg i lös lerbotten mellan Tjörn och Orust över natten. Fick inte upp ankaret nästa morgon, körde och drog men det satt fast. En polisbåt  i patrulleringsfart passerad akter om mej, vinkade in dom och bad att de skulle köra en sväng i full fart så att deras svall skulle hjälpa till att dra upp plätten. När första vågen kom tajtade jag upp ankarllinan i vågdalen och vågen sköljde över akterdäcket 2dra vågen fick ankaret att släppa. Båten 10 X3 m snipa. Så en plätt kan på vissa bottnar vara effektiv.

Fyrskeppen har (hade) skålankare, effektivt, utprovat och säkert. Bild: Fladens ankare
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!!! Borde kanske ha lagt till det i texten från början men det jag letar efter är ett ankare som jag kommer ha som enda ankare (förutom reservankaret). Har, åtminstone inte än så länge, inte för ambition att köra olika ankare beroende på botten. Förstår att det nog låter underligt för en del. Men dels har jag inte så mycket erfarenhet än så att lägga till är en tillräcklig utmaning ändå,  utan att behöva ta ställning till ankare :) Och dels vet jag inte exakt vad det är för botten (men sthlms skärgård som gäller än så länge så det är väl lera och dy av det som kommer upp med ankaret att dömma). Så det skulle vara en viss risk att jag skulle välja precis fel ankare om jag hade fler alternativ.

Tanken är att köra stockankaret som reservankare och det nya ankaret som ska införskaffas som ordinarie ankare.

Efter läsningen här står det mellan Delta eller Bruce. Vad är egentligen skillnaden? Givet sthlm skärgård: är det ena bättre eller sämre enligt dem av er som provat båda sorter?

Tack för tips om hjertmans och att båtmässor påverkar priserna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här beskrivs ankarna i länkarna till SXK jag skickade.

Delta-ankaret är mycket greppvilligt med en ordentlig blytyngd ingjuten i sin spets så att det snabbt ska vända sig ned i botten. Det greppar snabbast av de ankare jag provat hittills. Även Delta-ankaret är lämpligt för svajliggning. Det har också en viss förmåga att greppa på stenbotten eftersom det inte viker undan spetsen vid belastning på den. Det är verkligen dock inget att rekommendera att ankra på stenbotten. Man ligger högst osäkert.

Bruce
Oftast skötte sig ankaret bra men vid några tillfällen la det sig på sidan och skar med sidoflyt genom dyn utan att någonsin greppa. Det greppade först när jag dök ner och la det till rätta eller att ägaren ankrade om. Jämfört med CQR och Delta gräver inte Bruce-ankaret ner sig lika djupt och ger i lös botten en dålig hållkraft. I hårda bottnar fungerar ankaret oftast utmärkt.

Nu är det jag (Mackey) som skriver...
Jag har själv ett Bruce-ankare och kan delvis bekräfta att det inte alltid håller så bra. Jag fick ex.vis. en sten som lade sig i skålen som gjorde att ankaret blev nästan helt odugligt. Det skedde efter att ankaret draggat en bra bit i sandbotten i hård vind, så det hunnit samla på sig den lämpliga stenen. Jag har och andra sidan legat förtöjd i 17 m/s med vinden rakt från sidan utan att ankaret släppt.

Jag skulle välja ett Delta-ankare, men jag kommer att behålla mitt Bruce-ankare så länge för att jag har det och för att jag är tillräckligt nöjd med det. Jag har även ett stockankare ombord.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delta är dessutom väldigt billigt, vi gav c:a 1500 för ett 16-kilos för två år sen.

Med 40 m kätting och 30 m isplitsad lina ligger vi säkert på svaj på skapligt djup. Blir tyvärr inte så ofta ankarliggning då såna tillfällen är få. Skyddade vikar har redan occuperats av marinor men skönt när det händer att man får en vik med bra svängrum, vind och våglä. Då mår man som prins och prinsessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rocna är ju redigt dyrt, men är det så bra som reklamen antyder? Nån som provat?

Reklamvideo:


Bruksanvisning: http://www.sleipner.no/se/ressurser/43/manualer/Rocna_manual.pdf
Cirkapriser: http://www.sleipner.no/se/?s=produkter&kat=436

Själv har jag ett 7,5 kg:s originalbruce till två tons båt, plus 5 meter grov kätting. Funkar bra på västkusten, tycker jag. Ankrar iofs mest mot land i välplöjda naturhamnar.
Känner f.ö. inte igen dess usla beteende i videon!? Är egentligen testet med dragbil tillräckligt realistiskt, blir kanske normalt en något mer uppåtriktad dragriktning just när det börjar gräva ner sig?

Ett Rocna kan kanske bli aktuellt när patentet gått ut och priset rasat, så jag har ju iofs gott om betänketid. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder mest mitt ankare i vatten!
Där har aldrig ovanstående beteende uppvisats, men han från SXK rapporterade ju något liknande.
Det kanske beror på att man som segelbåtsägare sällan ankrar vid långgrunda sandstränder. Det blir så förskräckligt långt att simma i land. smiley

Hur som helst tror jag säkert att Rocna är ett bra ankare, men att Delta och Bruce är helt ok.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Sällan man kastar ankaret upp på stranden också.

På videon syns tydligt att Rocnaankaret inte läggs på halvtorra sanden utan där det är blött. Dragbilen drar extra sakta.

Fejk.

Hade säkert gått att göra det mer jämlikt, åtminstone för tittarna men bra att man kunde se luret. Dessutom kan vissa ankare ha nytta av att inte kättingen ligger helt efter botten. När man drar fast ankaret från en båt reser sig ankaret bättre med en lite uppåtlutande dragkraft som det då blir. De ankare som nu släpade och inte fick fäste hade haft bättre chans om man dragit som från en båt. Draglinan kunde ha lagts över en trädgren el. likn. för att få det mer realistiskt. Bruce skulle nog ha klarat sig bättre.

Men även det hade nog fäst i den blöta sanden.

Fejkvideo.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har pratats en hel del om Bruce-ankare här i tråden och det kan vara på sin plats att nämna att det nuförtiden endast finns Bruce-kopior. Original-Bruce har alltså slutat tillverkas i och med att det kom så många kopior på marknaden till mycket bättre pris.

Men det kan skilja rätt mycket mellan original och kopia, både i utförande, form och materialstyrka. Original-Bruce var ett starkt ankare med bra galv, kopiorna vet man oftast inget om förrän man använt dom något år och sett ifall dom rostar eller om dom eventuellt går av vid kraftig belastning.

Delta-ankaret, som är dyrare än kopie-Bruce, är än så länge en originalprodukt med allt gott det kan föra med sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopior blir oftast inte testade av tillverkaren och små felaktigheter ej korrigerade.

Största felet är nog oftast att de inte är skarpa nog. Det tränger då inte genom beväxning eller en hårdare botten.

Typiskt detta att tillverkaren inte orkar med det sista. Han har inget namn att försvara utan säljer på lägsta pris. 

Kastrulltillverkare orkar inte ens slå en skvätt vatten i och testa att det går att hälla  ur vattnet. Eller såsen. Oftast rinner det utefter sidan. 

Det ser man ändå inte i butiken och orkar inte gå och byta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man ankra på land.

Jag har en kastilandragg Biltemas minsta á 40 kr

http://biltema.se/sv/Bat/Ankare/Dragg/Dragg-251100/


När jag skall lägga till i en naturhamn ensam fäller jag akterankaret och drar fast det,  sakta fram till land slänger iland draggen, belägger när den fått fäste. Lägger fast i aktern, hoppar iland och permanentar förtöjningen.

Vill man ha ett riktigt landankare finns Landkrabban á 600 Kr

http://www.arolyth.se/txlk.html

post-571-1394236919,9201_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det finns ju nätdraggar. Fast de priser jag sett är ju 50% högre än biltemas minsta riktiga draggwink

Jag har faktiskt en nätdragg, fast jag har aldrig använt den.

Skall man köpa ett ankare idag är det Delta som gäller.cool



Senast ändrad av toaen | 24 januari 2012 | 16:40

post-945-1394236919,9467_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips!

Blir annars ryggskott som alternativ. Upp med hela skiten så man kan kroka av. Oftast kan båtägaren slacka på sin aktertamp men annars tenderar det bli tungt som alla vet. 

På Anholt har man på några bryggor lagt kätting på botten på kort akterankringsavstånd från bryggan. Innan man känner till det (lärde oss det först i sommar) kan man lätt bli av med ankaret som då sätter sig bra fast i kättingen. Detta är ju meningen med den kättingen och hamnen rymmer då fler båtar utan att få kostnaden för fasta linor, y-bommar, stolpar el likn.

Det dumma är att lärpengen oftast blir förlust av ankaret med lina om man inte satt en lina i ankarets ögla. Kallas det pilotlina månne? Med pilotlinan drar man upp ankaret är det meningen. Risken är att det ändå fastnar men jag har inte testat.

Nu ankrade vi inte där som tur var då jag tyckte avståndet var för kort. 

Se alltså till att ha kolla på bryggorna på Anholt och ha en tamp extra i ankarets ögla för säkerhets skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Original-bruce är väl s.a.s. smitt genom mekanisk utbultning, inte bara gjutet?

I reklamen för bara nåt tiotal år sedan framhävdes iaf detta med smidda ankare allmänt som en sorts garant för materialstyrka.
(Antagligen hyfsat sant också i genomsnittsfallet, för gjutgods - där man bara snabbt häller i glödande metall i gjutformar - kan nog variera betydligt mer rent styrkemässigt? Vem vet vad skit de häller i gjutformen eller om försvagande porer uppkommer??)

Numera verkar denna påstådda styrkeskillnad emellan gjutet eller smitt ha fallit i glömska?
Antagligen mest för att ankarna ändå i praktiken normalt släpper innan de brister sönder.
Men reklamens argument - såväl som allmänna opinionens köppreferenser - tycks variera snabbare än s.a.s.  metallurgiska basfakta??

Nå, har ju ett gammalt original-bruce och kan intyga att galvaniseringen verkar bra. Har inte ens tänkt på detta med rost innan Mambos inlägg ovan, var tvungen att kolla närmare på mitt gamla ankare.
Och jodå, det finns lite rost - med betoning på lite - på de förväntade slit-ställena. T.ex. så är den skärande eggen rostig och ganska rundslipat slö.
(Tror f.ö. att smidda grejor i sig kan vara mindre rostbenägna, men det är bara en gissning utifrån alla urgamla handsmidda trädgårdsgrindar jag råkat se, vete katten?)

Ser f.ö. i Rocna-manualen att omgalvning rekommenderas efter ca 5 år. Inget nämns om rostbenägenhet, smitt eller gjutet etc, men rimligen så är ankaret väl i klass med mitt då dyra  bruce? Rekommendationen alltså troligen mest för att bibehålla högt ställda krav på skärpa i de penetrerande skären?
[så kanske borde jag vässa de föregivet superduperbra smidda skären och lämna in för varmförzinkning? (Gjorde f.ö. så med diverse motorfästen 1988. Enligt sparat ZinkenWeland-kvitto 7 kg a´ inalles 167 kronor, så överdrivet dyrt behöver det nog inte bli nu heller? ;)]

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 24 januari 2012 | 19:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg kroken i drift i Grekland.

Då var ankarkättingen 12 mm inget man dra för hand.

Den kroken var utskuren ur en järnplåt.

Ett annat knep är att lägga en tamp under och upp på ankarlinan där man fastnat, tajta hem och sedan lätt kroka ur.

Har en gång fastnat i en bottenkättingen med Bruce. Till land sträcktes min ankarlina upp. En ring av kätting ca 1 m. shaklades runt anklinan. Ringen släptes ner och drogs över ankaret. Ringen kopplad upp till båten med lång lina. Backade och drog i ringen samtidigt som ankarlinan släpptes i land. Och lyckades att backande dra loss Brucen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tip-hook som beskrivs ovan var en bra ide.

Det är ofta väldigt tungt att hålla upp en tvärgående ankarlina för att reda ut och komma fri om det råkar att ha hamnat i kors med fler linor. Det går med båtsake men en krok med lina som du kan parkera tillfällig över en knap för att hålla upp skulle vara bra att ha.

Mitt rekord är 10 ankarlinor över eget ankare.

Det var i Trysunda och 15 meter djupt så jag droppade ankaret 40 m från brygga och släpte  ut alla 60 meter ankarlina jag hade och gick rakt in mot bryggan. Vi låg där 2 nätter och när vi skulle ut, så hade vi 4 korsande linor från babord och 6 st från stybord över vår lina.

Det gick men det tog några minuter och ont i ryggen att reda ut.

Men med samarbete med de som är i sina båtar så brukar det gå att lösa, genom att släppa ner linan på botten etc. Men om det fastnat i bryggankringens kedjor är det värre, men då har man vanligtvis lagt ankaret för nära bryggan eller för nära bryggnocken intill. Och då behöver man mest troligt hjälp att leda ner en löpare runt egna ankarlinan och sedan dra ankaret bakåt för att få det att kroka loss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...