aljo87 0 Postad 18 Januari , 2012 har ett litet projekt med en evinrude 20hp 1978. försökte nu idag att dra igång den, men utan vidare bra resultat! jag orkade knappt dra ut startsnöret och den tände aldrig! tog ut stiften och kollade gnistan som var OK! Väl när stiften är ute så är det inga problem att få grejerna att gå runt. finns det några småknep att ta till? tacksam för svar!=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 19 Januari , 2012 Jag har hört att det finns något som heter startgas som man kan spruta in i luftingången till förgasaren för att få motorn att starta. Ett annat tips är att kolla om förgasarna är rena och hela. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Januari , 2012 Har motorn inte fått i sig nån bensin ännu kan det vara torrt i lager och cylinderväggar. Lite snapsning med kraftigt oljeblandad bensin kan göra att den går lättare att dra runt. Typiskt också om startgas används att det blir torrt då gasen inte har smörjmedel så lite extra olja kan vara en bra förberedelse till startförsök med startgas. Har du bara komp i motorn ska den prutta igång om svänghjulet sitter rätt. dvs att kilen inte gått av. Lätt att kolla, kan synas uppifrån ibland. De två spåren, i axeln och i svänghjulet ska vara på samma ställe. Vill du kolla under svänghjulet kan du skruva upp muttern och höja svänghjulet så det når övre glappläget med ett par skruvmejslar och ge axeln ett par slag med en hammare. Ha muttern i övre läget på axeln och skydda axeln för att skydda gängorna. Lägg mellan en aluminium eller kopparplåt eller använd en bly eller plastslägga. Svänghjulet brukar lossna då axeln snabbt rör sig ned mot nedre glappläget medan svänghjulet stannar kvar av sin tyngd. Bänd inte loss ett svänghjul, då kan det bli skevt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 19 Januari , 2012 Det gäller också att orka dra till ordentligt i startsnöret så man får lite fart på motorn annars räcker varken komp eller tändning till för start. Jag har en 20 Hkr Johnsson 90a så jag har tränat länge. Barnbarn i 10 årsåldern orkar inte få igång den och även svårt för damer vanligen att få till den rätta knycken i snöret. Å andra sidan tycker jag snörstart hör båtlivet till. Startmotor på små utombordare är fusk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 19 Januari , 2012 Du kallar dig 2 takt och el; och kör med startsnöre ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aljo87 0 Postad 19 Januari , 2012 okokok! mycket att ta in! men hur mycket är lite snappsning en kapsyl ca eller 1 dl? d där med svänghjulet vettekatten om jag förstår mig på men det ska absolut undersökas närmre! har en likadan fast 4 år äldre som inte alls går lika trögt med snöret så nog har jag dragit igång med snöre förrut! kan man ansluta nån form av elstart på domdär gamla skruttarna?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 19 Januari , 2012 Snapsning rör sig om knappt en kapsyl. Har du nån smörjspruta så du kan spruta in en skvätt i insuget. Inte för mycket för då blir motorn sur och startar inte för det. Men sen gäller det att du inte suttit och häckat för mycket vid datorn som unga generationen gör utan att du har ordentligt med kraft att dra till i startsnöret.. Tänder den inte så får du ta börja meka med tändläge och tändning. En gammal bil jag hade med 6v system ville inte starta då det var -25. Då tog jag och hällde en svätt bensin rakt ner i förgasarinsuget och då small den igång. Även modellmotorer snapsar man för att de ska starta lättare. Jag har ett kinesiskt elverk vars tanklock inte håller tätt. De lättflyktiga delarna i bensinen dunstar och då blir agget omöjligt att starta om inte man sprayar startgas som innehåller eter in i förgasarn. Väl igång går det på den askiga bensinenj som är i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser