Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
IW23

Nybörjare söker tips gällande motorfäste

Rekommendera Poster

Motorfästet på min båt (som jag skaffade i somras = inte så mycket erfarenhet ännu) är lite trasigt. Motorn sitter iof kvar men det är krångligt att fälla upp och ner utombordaren och när den är uppfälld släpar den ändå i vattenet lite grann. Har därför lovat mig själv att ordna med ett nytt motorfäste inför nästa säsong.

Vad ska jag köpa? Är det idé att hålla utkik efter ett begagnat i bra skick eller är det bara dumt och bättre att köpa sprillans nytt? Jag vill kunna fälla upp motorn helt när jag seglar och helst även att det är rätt lätt att fälla upp och ner.

Akterspegeln lutar lite (iw23ea). Måste jag köpa ett speciellt motorfäste? Såg i en butik att de har ett som såg bra ut tyckte jag. Lite för dyrt men det verkar ofrånkomligt. www.hjertmans.se och sedan artikel nr 5871-20. det är i plast och klarar upp till 35 kg (motorn som jag har väger 24 kg) men lite längre ner på samma sida (om man söker på motorfäste) så finns det ett motorfäste för lutande akterspegel. Det kostar 2 tkr och motorfästet ovan kostar 1 tkr. Så rätt så stor skillnad. Måste jag ha det dyra eftersom akterspegeln lutar lite?

Eftersom jag har noll(!) erfarenhet av detta skulle jag bli väldigt glad för lite grundtips. Tänker även att jag kan fråga dom i butiken men minns från annan shopping till båten i somras att man kan ha olika mycket tur med hur kunniga butikspersonalen är.

Tacksam för alla tips!
//Ellen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver absolut inte köpa det dyra fästet utan kan köpa det billigare och 5871-2 till. Lösningen är inte lika smäcker och snygg men den funkar! Jag har det på min båt och det är stadigt och stabilt. Dock kan jag rekommendera dig att genast byta ut alla muttrar till låsmuttrar. Det är någon smäckig version av låsbrickor med. I alla fall när jag köpte fästet, våren 2010, men de gängar upp sig gång på gång och motorn kan förvandlas från utombordare till överbordare!
Fast fästet för 1 890 är ju snyggare! Helt klart!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1400.- då för den fula lösningen och 1 900.- för den snygga? Tack för tips om muttrarna!! Någon som har tips på motorfäste för akterspegel som lutar lite som kostar något mindre? Det kanske inte går att komma undan dessa 1400.-.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Biltemas motorfäste (ca 900 kr)  på min F18/IW23.

Har använt två olika motorer med vikt runt 25-30 kg till detta fäste

och upplever det som hyfst stabilt. Det finns monteringsbeslag att

köpa till som kompenserar för vinklar mellan 5 och 30 grader. Jag

köpte inte detta monteringsbeslag utan vinklade istället själva motorn

vilket man kan göra på i princip alla små utombordare. Om du tittar

lite akter om motorns skruvfäste så är det oftast en några mm bred

axel/pinne som går mellan två olika rader av hål. Dra ut den och sätt

axeln mellan de två hål som är längst akterut/bakåt. Då borde du ha

tillräcklig kompensation  för akterspegeln vinkling. Min motor släpade

också lite i vattnet men jag tänker höja den genom att använda de

nedre fyra hålen nästa säsong dvs själva motorfästet har åtta hål men

man använder bara fyra av dessa. Vet att en del anser att Biltemas

motorfäste är svårt att använda (har glömt av vilken anledning) men

jag tycker att det är ett prisvärt alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas fäste och Hjertmans billigare ser ut att komma från samma tillverkare/fabrik/maskin!
Vinkelbeslagen också!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen om iw23 och om att det verkar vara samma på biltema och hjertmans!

Motorn som vi har går att tilta. Men hamnar inte motorn väldigt långt ner/för nära vattnet om man bara kompenserar lutningen med själva motorn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinkeln i uppfällt läge ändras inte av att du ändrar pinnen som bestämmer vinkeln i driftläge. Inte på min Suzuki  iaf. Inte på Mercuryn jag hade tidigare heller. Det är två olika spärrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...