Flintstone 4 Postad 18 Januari , 2012 Hej! Den senaste tiden har jag fått lite hjälp av ljudböcker när det gäller mina sömnsvårigheter och jag håller på att lyssna igenom alla Jules Vernes böcker som gått att få tag i. Ni som känner er Verne vet att det handlar väldigt mycket om resor runt världen i diverse färdmedel där fartyg nog är det vanligaste. En term så förekommer väldigt ofta är just att dubblera diverse uddar och jag måste erkänna att jag aldrig hört den innan dessa ljudböcker. Första gången förstod jag inte alls vad som avseddes men efter ett tag började jag lägga ihop ett och annat och förstod då att det betydde att runda en udde. Ordet är ju lite speciellt, så nu undrar jag ifall någon här vet hur det uppstått för att beskriva denna händelse? En tanke jag har är att det betyder att just runda udden, alltså segla på båda (dubbla) sidor om den i motsats till att bara passera dess ena sida. Någon som känner till historien? Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Januari , 2012 Gogglet gav: Ur SAOL [DUBBLERA 7] 7) [jfr motsv. anv. i ä. d., holl., t. o. fr.; eg.: gå på båda sidor om] (i sht sjöt.) segla omkring (en udde o. d.), kringsegla, runda, passera (en uddes spets). SP 1780, s. 1174. Just som fregatten dubblerade udden vid fyrtornet, kom en holländare henne till mötes. MELLIN Nov. 3: 10 (1845, 1867) Ymer 1913, s. 42. – oeg. Då vi dubblera en bergudde till vänster visar sig åter Ararat i all sin glans. HEDIN Indien 1: 104 (1910). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 Januari , 2012 I Nautisk Ordbok av Emil Schmitt från 1914 i faksimilutgåva 2006 så står det så här. Dubblera en udde (to double a point, to round a cape, to haul round a pont) [ Ein Kap oder eine Landspitze umseglen oder doubliren] är att passera eller segla runt udden. Det är nog inget hjälp. Men din tanke att man går på båda sidor om udden verkar högst trolig. Både tyskar och engelsmän säger likadant. Kul med Jules Verne. Läser allt av honom. Det skall finnas ca 70 svenska utgåvor av de ca 250 noveller och böcker han har skrivit. Svårt att hitta nya på svenska. De vanligaste tio finns att hitta överallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 18 Januari , 2012 Tack till er båda, men som Kalman skriver så hjälper det inte så mycket med det jag undrar över, alltså varför det heter dubblera. Att det var att runda visste jag ju redan enligt mitt ursprungsinlägg. Ja, Jules Verne är perfekt att lyssna på när man vill somna. Det är inte speciellt mycket action, inte särskilt spännande och ingen komplicerad handling att följa med i. Dock är de väldigt underhållande på sitt speciella sätt. Kul som tidsdokument är de också! Jag har hittat 17 ljudböcker via biblioteket och det tar lååååång tid att ta sig igenom varje bok om de gör sitt jobb...att man somnar alltså! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Januari , 2012 En seglare som alltid använder benämningen dubblera i sina böcker är Åke Matsson. Jag har också haft just dina funderinga kring ordet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 19 Januari , 2012 Termen används idag inom handelssjöfarten när man dubblar bemanningen på bryggan vid besvärliga passager eller dålig sikt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Januari , 2012 ...och vi dubblerade förtöjningarna på 200-båten när jag gjorde lumpen och det är lätt att dubblera sina kostnader för båten om man inte håller tillbaka sitt habegär på tillbehör...ordet används i många olika sammanhang men det är ju inte frågan i den här tråden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Januari , 2012 Varje yrke eller sysselsättning har sina specifika ord och uttryck som används av hävd, jag har växt upp med uttrycket dubblera en udde så för mig betyder det att man ser udden två gånger, på samma sida av fartyget. Att uttrycket skulle vara speciellt vet jag inte, beror nog mera på ålder och var man är uppväxt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonathan 0 Postad 20 Januari , 2012 Att kunna dubblera borde väl varje utbildad sjöman kunna, även amiraler. Att dubblera är en form av triangelmätning för att bestämma sin position om det bara finns ett känt objekt, exempelvis en känd udde. Två pejlingar tas mot udden, med en loggad seglad distans och konstant kurs emellan. Dessa plottas i sjökortet och därigenom kan positionen för båda tillfällen bestämmas i relation till udden. Jonathan Livingstone Seagull Kadett Senast ändrad av jonathan | 20 januari 2012 | 23:24 Senast ändrad av jonathan | 20 januari 2012 | 23:27 Senast ändrad av jonathan | 20 januari 2012 | 23:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 Januari , 2012 Det trodde jag kallades triangulera... Hursom är det inte på det sättet termen dubblera används av Jules Verne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 Januari , 2012 Det finns olika metoder för att pejla ett föremål: Två pejlingar och seglad distans Fyrastreckpejling Dubbla Vinkeln Att dubblera har jag inte hört i dessa sammanhang Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 Januari , 2012 Det kallar jag två pejlingar och utseglad distans, har inget som helst samband med att dublera en udde. Amiral kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Januari , 2012 Begreppets ursprung kan ju vara förlorat, kanske ett rent hörfel eller nåt helt annat!? (Typ svenskans lots verkar väl kunna härstamma ifrån engelska skeppares rop på pilots där förledet inte hördes i vinden??) Har provat att googla etymologin engelskspråkigt en hel del, utan resultat. Ett litet spår möjligen vinkel-höjdmätning med sextant/oktant? Användes tydligen för att mäta fyrars/klippors höjd för att undvika att komma för nära. Vete fasen vad dubblering skulle ha att göra i ett sånt sammanhang, men men?? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 21 Januari , 2012 Ja, jag var nästan beredd på att inte kunna få ett rakt svar på frågan men jag tycker att det är mycket intressant med språk i allmänhet och orden i synnerhet. Det där med hörfel tror jag är mycket vanligt, speciellt på sjön som vi båtmänniskor ju är väl medvetna om. Något annat som jag tycker är väldigt intressant är skrock och olika skrockfulla sakers ursprung. På sjön finns ju massor av skrock och två saker som jag har (helt egensnickrade) teorier om är dels att man inte får yttra ordet präst ombord på en båt samt att man inte får vissla. I det första fallet är min tro att ordet lätt kan misstas för pest. På den gamla goda tiden så var ju pest ett stort problem ombord på båtar och om det började ryktas om att smittan fanns ombord så kunde det gå illa helt i onödan. När det gäller vissling så tror jag att det är så enkelt som att skepparpipor användes/används för att förmedla order ombord. Då är det ju lite olyckligt om någon går och visslar på sin favoritmelodi och vinden förvränger den till till signalen för Överge skeppet! Som sagt, helt egensnickrade teorier så om någon vet bättre så är jag idel öra! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Januari , 2012 Jo, det är ju kul att klura på ords ursprung. :-) Men just seglingstermer är nog ofta extra svåra, för de är ofta urgamla och kan ha förvanskats i flera led. Håller i alla fall lite på min gissning att ordet är hyfsat modernt och kommer av sextanters dubblering av vinkeln. De dubbla speglarna gör att vinkeln s.a.s. först halveras, tittar man alltså noga på figurens gradskala så ser man att gradvärdena är dubblerade jämfört vinkeln på själva cirkelbågen. ... http://sv.wikipedia.org/wiki/Sextant Här en stilig gentleman som nog kollar avståndet - förvisso med gyroskopoktant - till en udde han just dubblerar? (Fig 11 & 12 på sid 413 visar två metoder.) ...http://runeberg.org/vetlivet/1918/0423.html Min lilla teori faller förvisso platt till marken om uttrycket kan spåras till tiden före 1742 då tydligen spegelinstrument för vinkelmätning började användas. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 Januari , 2012 Oktanen, föregångaren till Sextanten, uppfans omkring 1730 http://sv.wikipedia.org/wiki/John_Hadley Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser