peddan11 1 Postad 18 Januari , 2012 Hej Skal byta toalett i båten. Har tittat på två stycken. Någon som vet om den ena eller andra är bättre eller sämre än den andra. Dom två jag har tittat på är Jabsco Twist´ n´ lock Johnson pump AquaT Peddan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 18 Januari , 2012 Hej! Kolla tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=421682 Inte så mycket svar ännu, men... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peddan11 1 Postad 27 Januari , 2012 Hej Lite dålig respons. Tråkigt ämne? Peddan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 27 Januari , 2012 Hej, Har ingen erfarenhet av Johnson, men har använt Jabsco Twist n' Lock en hel del. Den fungerar i stort bra och är enkel att hantera. Har vid några tillfällen haft problem med backventilen (#33 Joker Valve) som förhindrar att det rinner tillbaka i toaskålen från slangen till hålltanken. Backventilen har då vrängt sig ut och in så att det är fritt flöde tillbaka till toaskålen. Det är lätt att byta delar, men självklart lite o-mysigt. Gäller ju att få hela systemet helt tömt innan man skruvar isär toan. Det är rätt många packningar och ventiler av gummi som behöver hålla sig smorda. Har fått tipset att aldrig använda vanliga starka rengöringsmedel, finns nåt som heter Gröna Jätten eller liknande som ej skall vara agressivt. Har också fått tipset att spola igenom lite matolja då och då som smörjmedel för gummidelarna. Har alltid en reservdelssats till toan liggande i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 Januari , 2012 Jag har haft den gamla Jabsco.... jodå, ibland får man byta packningen eller hela satsen. Sisådär vartannat år kanske lite längre. Brukar i vart fall byta varannan vinter, just in case! Man tröttnar lite på det jobbet till slut... Nu överväger jag ( har köpt men ej installerat än ) att byta till en elektrisk pump, en macerator som slår sönder skiten helt enkelt. Då får jag lösning på två problem och får ett nytt? Jag får mindre problem med att få ut sk-ten från hålltanken, det är mindre delar helt enkelt. Och jag slipper helt den rätt komplicerade konstruktionen med manuell pump. El har färre delar... Men introducerar direkt ett elberoende. Plus att pumpen sitter jäkligt illa till när den pajar för jag byter hela sitsen för att få bort pumpen ur åsyn, den sitter baktill liksom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 27 Januari , 2012 Vi hade en Jabsco från 2004 i förra båten... Tröttnade på att byta/rengöra jokerventiler efter ett tag och köpte den nya och revolutionerade Twist´ n´ lock pumpen som man låser med en typ av bajonettfattning i botten.. Den ska väl då trycka ner flärpen i botten av pumpen för att förhindra att skiten rinner tillbaka i skålen. Fungerade utmärkt.. I typ en säsong.. Sen var det dags igen. Kontaktade generalagenten som per telefon var mycket hjälpsam och förklarade att dom haft någon form av strul med vissa pumpar men dom skulle hjälpa mig med byte till en ny twist´ n´ lock pump.. Sen fick jag aldrig kontakt med honom mer.. Lösningen blev istället att godtyckligt skruva loss själva pumphandtaget något halv-varv (kanske ett helt) för att få mer tryck på flärpen i botten.. Fungerade ypperligt, men ändå rätt irriterande när man köpt en ny pump för över tusenlappen. Numera har vi en el-toa från samma tillverkare.. Bara använd från början av Juni 2011 så den går inte riktigt att bedöma ännu. Köpte den tysta varianten med dubbla pumpar men funderar på att gå över till sötvattenspolning via ordinarie tryckvatten och en magnetventil för att slippa lukt från spolvattenslangarna.. Toan´ s spolpump borde gå att med en tryckbrytare inkopplad använda för att spola rent ankare osv.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 27 Januari , 2012 Jabsco har jag haft i 6 säsonger, bytte sedan pumphuset till Twist n' Lock för 3 får sedan pga av att stolen hamnar under vattenlinjen vid kryss. Lite matolja då och då, tömmer med våtdammsugare på hösten och ingen glykol på vintern= inga probelm. Har en hålltank en meter ovan stolen och en avstängningskran på slangen till hålltanken sedan tidigare. Jokerventilen går inte att lita på till 100% om det hamnar papper i den, men jag har tillopp i ovankant så nog är det lite overkill med kranen på slangen trots allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uteoseglar 0 Postad 28 Januari , 2012 hej har en jabsco stol twist n lock aldrig haft problem sedan vi slutade pumpa med papper vi kör medelhavs varianten paperskorg brevid!! funkar bra vintertid har vi konserverat med koncentrerad spolvätska känns bättre för miljön och spriten dödar baktterier Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 28 Januari , 2012 Känner att jag bör lägga till följande info då; Vi slänger alltid (99%) pappret i påse för att in riskera stopp i toan/tank (händer väl att nån gäst glömt eller att man själv missat nån enstaka gång).. Har ALDRIG haft glykol, sprit eller liknande i toan.. Står inomhus på vintern och det är plusgrader så det har inte funnits något behov.. Har tillsatt olja då och då (matolja) för att pumpen ska gå lite mjukare.. Så det är inte något sånt som gjorde att Twist´ n´ locken strulade.. Det var såvitt jag förstod problem med dom i början.. Tror det är åtgärdat nu men är inte säker. Låter ju lovande med några som har positiv erfarenhet. Jokerventilen strular i allmänhet p.g.a kristaller som fäster på gummit. Ibland saltkristaller, men även p.g.a. kristaller i urinen (som är väldigt individuellt tydligen om man har eller ej). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Januari , 2012 Det kan behövas en avkalkning av toaletten nån gång. Ett par ggr per säsong får toan stå några timmar med oxalsyra eller liknande surt. En matsked kanske i ett par liter vatten som pumpas in. Spola med rent vatten och lite matolja efteråt som smörjmedel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 28 Januari , 2012 Det låter som att alla har stora problem med (Jabsco) toaletterna. Är det verkligen så? Själva har vi aldrig gjort något speciellt med vår. Bytte packningar och jokerventil för c:a 10 år sedan. Spolar ner allt man normalt spolar ner i toaletter, har aldrig smort med någon olja, använder vanliga rengöringsmedel typ diskmedel och Ajax och kör igenom med glykol inför vintern. Tanken sitter 0,5 m ovanför toaletten, aldrig något problem... Är det bara ni med otur som rapporterar eller har kvalitén gått ner? Eller har jag helt enkelt haft en osedvanlig tur med min :-) Senast ändrad av Tomas99 | 28 januari 2012 | 19:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 28 Januari , 2012 Jag köpte den eldrivna toan på biltema för ca 4 år sedan. Har aldrig haft problem med denna även om den låter mycket. Den finfördelar avfallet mycket fin och med lambis papper har vi aldrig fått stopp. Kanske något att tänka på i djungeln av dass även om det inte är dom fabrikaten TS frågar efter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 29 Januari , 2012 När jag köpte ny toa sa de som säljer toaletterna - Att man ska vara mycket försiktig med att använda sprit och andra kemikalier (ex.vis lukta gott, bryt ned, etc.) i toan - Att man ska använda lämpliga kemikaleier för att rengöra (avkalka och avsalta) toaletten. - Att glykol är ok att använda. - Att lämplig rengöring och smörjning ska göras regelbundet. Då ska det inte vara några problem att få toaletten att hålla i 10 år säger de. Ättika för rengöring (tar bort kalk och urinsten) och matolja för smörjning tycker jag verkar lämpligt. Jag ska kolla med plast- och gummileverantörer om de har något klokt att säga. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peddan11 1 Postad 30 Januari , 2012 Hej på er och tack för svaren. En del intressanta synpunkter lutar åt en Jabsco Twist´ n´ lock Skall till båtmässan V 6 bestämmer mig då. återkommer Peddan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peddan11 1 Postad 23 Februari , 2012 Hej! Det blev en Johnson. Den var 500kr biligare. vi får se om snålheten bedrog visheten:) Peddan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser