Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Amanda31

Sittbrunnsfack att montera

Rekommendera Poster

Hej, min one off halvtonnare saknar fack i sittbrunnen.  Jag vill minnas att det finns sådana att köpa så att det bara är att såga upp sittbrunnsargen och montera etc. Men när jag googlar runt hittar jag inte någon sådan produkt. Någon som vet var man kan köpa? Eller har erfarenhet av hur man på ett enkelt sätt tillverkar själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt! Kollade inte på Hjertmans för att se om jag kunde hitta det du hittat. Men lyckades inte. Vad använde du för sökord? Eller i vilken kategori ska jag leta?

Senast ändrad av Amanda31 | 17 januari 2012 | 16:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök bara på artikelnumret så kommer det fram teakdetaljer, bläddra ner så ser du det.

Står annars under Teakdelar-förvaringsfack

Senast ändrad av pseudonym | 17 januari 2012 | 16:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittat. Har sett en annan variant också av lite äldre snitt med teaklist. Men den kanske inte finns att få tag på längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, är du händig så plastar du själv. Mycket lättare än man tror och så kan man ju glänsa att man har gjort det själv. Man kan börja med en form man har, ex,  en rektangulär brödform. Sedan använder man sig av vanlig fleecetyg som man väter ner med polyesterplast, formar denna runt aluformen och låter härda. Sedan när man har tagit loss formen så förstärker man med glasfiberväv och mera polyester.

Att använda just fleecetyg började de som bygger högtalarlådor i bilar med för ett tiotal år sedan. Mycket enklare att forma som man vill.

Jag plastade för några år sedan dit mitt peke på båten. Ett utskjutbart som sticker ut 100 cm framför för att få fram gennakern.

Finns bilder i min sjöbod på detta.

Här en bra länk till att arbeta med glasfiber, polyester, epoxi och liknande.

http://www.viebke.nu/komposit/

Senast ändrad av pseudonym | 17 januari 2012 | 16:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns en variant till som borde passa http://www.albinhallen.com/images/Tillbehör/Handskfack/DSC00939.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Antar att man monterar en teaklist i det spår man urskiljer på bilden. Denna borde också kunna fungera bra i min sittbrunn. Tack för tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle gjuta 2 alt 4 st  baljor i en form och sedan plasta fast dem från insidan enligt denna princip se bild.

Jag har tidigare gjort en beskrivning av detta, lägger in den inom kort om jag hittar igen den

post-10019272-1394236917,0368_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gick inte att lägga in det som ppt-fil, lägger i stället in det här nedan som uppdelade jpg-bilder i stället

Senast ändrad av Hasse_O | 17 januari 2012 | 23:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väl bekomme

Omega 28'an och många andra båtar saknar fack i sittbruns-sarjen från början. En del tycker bara att det är ett sätt att blöta ner handskarna, andra tycker det är ovärderligt.

Jag tycker det är helt kanon att bli fri småprylar från sittbrunnen under segling.

Kikare, transportör, pejlkompass, mössa, handskar, godispåse, winschandtag, mobiltelefon mm

En hel del jobb att göra men inget man ångrar efteråt, bara uppskattar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan varmt rekomendera A manda att låta sy fickor på insidan av spray hooden också, det är ovärdeligt att lägga sigg o tändare i, eller godis om man nu föredrar det.Där ligger det mesta tort, bättre än sittbrunnsfacken trot om du vill mvh facil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cigg....

Jag hade pipa för 25 år sedan....funderade plötsligt på varför... bröt av den ...och slängde den i sjön över höger axel....och har inte saknat den sedan dess.

wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hasse, tack för bra beskrivning, så här får man ju en vettig dräneringsmöjlighet jmf med de färdigtillverkade, kanske tar jag mig samman och  bygger sådana nån gång... Hur har du gjort med dräneringen, bara borrat ett hål? topcoat efteråt? slang?

Varför ventil, för båtens allmänna ventilation eller för stuvfackets ventilation?

Martin

Senast ändrad av Mawi | 30 januari 2012 | 10:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen med att bygga facket själv är att du får det så stort du vill och du kan även göra åtkomst-hålet mindre så att grejerna säkert ligger kvar i facket. Nackdelen är att det är betydligt mer jobb än att köpa ett färdigt fack där du sågar ur mer i ryggstödet. och skruvar från utsidan.

Dräneringen är gjord i fackets lägsta punkt, ett borrat hål som sedan topcotats, lämplig hål-storlek är ca 12-16mm. Det är viktigt att fackets botten lutar så att vatten rinner fram till dränerhålet.

Luft-ventilerna inne i facket är till för ventilering av stuvfacket under på ena sidan, och för ventilation av stickkojen på den andra sidan  Bra att slippa ventiler utvändigt i anslutning till sittbrunnen då det är mycket trampande där under segling och tilläggning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med att sy fickor på insidan av sprayhooden var en bra ide också!

Börjar fundera på det själv.

1. Har tygfack på ruffskottet, men de blir blöta direkt det regnar

2. Sittbrunsfacken i ryggstöden klarar mindre regnskurar rätt bra om åtkomsthålen är måttligt stora.

3. Fack på insidan av sprayhood borde kunna klara att hålla tort, men blir begränsade i storlek, men kan man trycka in en bok eller liknande så är det värt att börja sy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...