Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Krajan

Reparera pressenning

Rekommendera Poster

Har en liten tunnare pressenning som är nästan genomsynlig och med någon trådig vit armering i.

Efter Per (eller vilken i ordningen det var) blåste del av ställningen omkull (lite enkelt uttryckt) och presseningen la sig på solpanelen och skavde upp två fina hål i varje hörn av panelens alu-ram. Fast det var inte så mycket hål för armeringen höll ihop det mesta. Det regnar in iallafall. Och jag har lagt ytterligare en pressenning under för att det inte ska droppa/regna in på båten.

Jag undrar iallafall om det är någon som vet hur man kan laga en sådan pressenning? Jag har en rulle med lagningstejp som följde med pressenningen, men det är lite si och så med limmet (det håller inte så bra i längden). Kan man svetsa på en lapp?? Hur gör man då? Eller kan man limma på en lapp, med kanske... eh,,, Sika? Eller något annat passande lim? Jag kan inte mycket om sådanna här böjlig plast :)

/Krajan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde lite experiment för ett par år sedan och konstaterade som du att det var svårt att både limma laglappar eller fästa tejp längre tid än någon månad. Dessa pressenningar är gjorda i polyeten vilket är svårlimmat. Det säljs lagningstejp, men kanske samma som du har:

http://www.watski.se/f/Reparationstejp-50-Mmx20-M-2916528

Och vill man limma så finns lite tips på http://www.krc.su.se/page.php?pid=183 :

I korthet säger man: Det är svårt att limma ihop polyetenytor - men inte helt omöjligt. Eftersom alla lim har högre ytspänning är polyeten finns det inget lim som kan väta ytan. Istället får man se till att öka ytspänningen på plastytan. Ett sätt att göra detta är att föra den genom en oxiderande låga (den yttersta delen av en brännarlåga). Använd gärna en Bunsenbrännare som ger stor låga. Vi provade att limma ihop två engångspipetter av polyeten med epoxylim. Jämför två obehandlade pipetter med två pipetter som du fört genom yttre delen av en låga några gånger. Låt limmet härda enligt anvisningen och dra sedan isär dem. Det blir en avsevärd skillnad!

Mer detaljer finns på länken ovan, men slutsatsen är nog att det är lite jobbigt att få det riktigt bra. Kanske kan man få tejpen att sitta bättre om man oxiderar ytan med en brännare också? Om det nu går utan att elda upp alltsammans...

Jag tröttnade efter mina försök (dock utan eld) och köpte en ny!

Edit: kanske skulle tillägga att min pressenning var av typen Monarflex, inte den billigaste Japan-pressen alltså.

Senast ändrad av Tomas99 | 17 januari 2012 | 15:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ajdå... Det var inte riktigt det svaret man vill ha när man undrar :) Gör bara såhär är ju alltid lite bättre.

Men jag kan förstå problematiken. Det enklaste är då nästan att klammra fast en lapp med klammerpistol eller liknande :)

Pressenningen är svetsad från början (folrmskuren 14x7m) på längden i mitten av två olika bitar. Men de kör det nog i en vals som är precis lagom varm och med rätt fart. Det gör väl att pressenningen är lite mer slitstark i mitten, där man har slängt den över täckställningen, som en extra egenskap.

/Krajan

Senast ändrad av Krajan | 17 januari 2012 | 16:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner igen det där med svetsade fogar ...

Har för länge sedan låtit en kapellmakare göra en måttbeställd, tung och förvisso ogenomskinlig press som har 25 mm breda svetsfogar. Klarar fortfarande stormar bra, passar såpass exakt att inte mycket kan fladdra. Beställde f.ö. också en 20 cm bred dubblerande överlapp precis över ryggåsen som extra gnagskydd.
Men om det är polyeten eller PVC har jag tyvärr ingen koll på? 

Fick då också se hur svetsning av småbitar gick till eftersom jag fick ett hål i mina gula regnställ-hängselbrallor av standard seglarmodell. Han använde en sorts mikrovågs-svets som både pressade och värmde fast lappen. (Lappen var f.ö. klippt ur en onödig del av brallan, och hade lite textilfibrer på insidan.)
Sitter som gjuten, och lagningen kostade inget extra i samband med presstillverkningen. :)

Skulle alltså frågat en en kapell/press-makare, för om den redan är svetsad så borde det nog gå att svetsa igen utan att bli ruinerad!?

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt råd på kort och lång sikt är byt!

Köp 2 tunga pressar som du lägger omlott på mitten, det fladdrar inte i vinden och tål mycket innan det går hål i dessa och ger inte heller fladderskador på båten. ABSOLUT BÄST !

Desto tyngre desto bättre, men hemska att hantera.

Jag tror att det är svårt att laga en sådan pressening du har, har du provat att svetsa på en laglapp med tex lödkolv (kräver att du är inomhus) eller limma på en lag lapp med dubbelhäftande tejp. tex segeltejp eller liknande. Vet ej om det funkar men kanske värt att prova

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...