Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Rawger

Hål för drev

Rekommendera Poster

Man har köpt sig en Bayliner 2150 utan motor och drev. Tidigare har det suttit en 5,7 liters V8 i den, så nu har man fått fatt i en beg Mercruiser 5,7. Drevet som följde med är ett Alpha One II. Men besittande impulsivitet hindrade en förstås från att först undersöka hålet i akterspegeln. Tydligt är att det befunnit sig något annat slags drev där. Hur tar man reda på vad som suttit där med hjälp av måtten på hålet? Hålet är äggformat med högsta höjden 550 mm och som bredast 350 mm. Hål för 8 bultar finns runt om. Jag funderar på om det är smidigast att hitta ett drev som dels passar båten, dels aktuell motor, eller om man skall plasta igen och ta upp ett nytt hål för Alphadrevet? Eller om det finns någon adapterplatta?

/Roger, Göteborg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roger,

Det bästa du kan göra är att ta en bild på hålet och lägga upp här så kan säkert någon identifiera vilket drev som suttit där. Efter det kan man avgöra vilket av de olika alternativen som är bäst för dig. Precis som du skriver så har du tre vägar att gå: hitta ett likadant drev som suttit på båten tidigare, plasta igen hålet och ta upp ett nytt för ditt Alpha-drev eller hitta en passande adapterplatta.

Eftersom motorn du köpt är samma typ som suttit i båten tidigare så bör ju ett likadant drev som passar hålet fungera bra men då har du strulet med att hitta ett sådant och bli av med ditt Alpha-drev. Att plasta igen är nog det bästa alternativet med det innebär ju väldigt mycket job. Adapterplatta har jag förstått fungerar väldigt bra (de är dock j-vligt dyra!) men det gäller ju att det finns passande för det befintliga hålet och ditt Alpha-drev.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en bild på hålet, och som man kan se, allt runtom. Som nämnt tidigare är bredden på hålet 350 mm. och höjden 550 mm. Är det någon som känner igen hålbilden? Vad för drev kan ha suttit där?

/Roger

post-10021006-1394236916,7403_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spontant skulle var vilja säga att det är ett VP-drev som suttit där med tanke på att hålet är så stort. Om jag förstått saken rätt så har mercruiserdrev alltid mindre sköldar.

Det är dock inte ett VP290-drev då deras sköldar har sex bultar.

Mvh
Fred

Edit: Om du kollar här: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-schematics-MarineDrivesTransmissions.aspx så finns alla VP-drev listade. Den enda drevsköld som har åtta bultar som jag hittade efter en snabbkoll är denna: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746040-44-6233.aspx men då kollade jag alltså inte så noga.

Senast ändrad av Flintstone | 17 januari 2012 | 14:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag gissar på att det suttit någon gammal OMC sköld i det hålet.

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle också gissa på att det har suttit ett omc drev. Titta på drevmans hemsida. De har konverteringskit från omc til alpha gen 2 och det är inte så dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack allihop för svar!

Ja, det förefaller vara ett OMC-drev som suttit där. Men att sätta dit ett sådant är nog ingen bra idé. Svårt med delar har man hört. Det lutar nog mest åt en adapterplatta. Funderar lite på om man kan tillverka en själv. Något som håller för 260 kusar som knör, sliter åh drar åt alla håll..

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett alternativ. Min tanke var plywood anpassad till hålet, 8 mm aluplåt på var sida. Den inre infräst i befintlig plywood. Max akterspegeltjocklek är 57 mm för Alphadrevet enligt uppgift

Roger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du pratar inte om SX-dreven nu? De såldes som bolt on kombo till gamla skurna Cobradrev...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det inte så att Volvo köpte OMC's drevproduktion och kletade dit Volvoemblem? I så fall förklarar således detta att prylarna passar i samma hål..

Nåväl. Nu visade sig det vara röta i akterspegelns plywood, så det blev att rensa rent från allt trä. Ny plywood har laminerats dit och med detta blir det lättare att ta upp ett passande hål för Alphadrevet. Det är inte ofta röta visar vägen.

Mycket jobb för några eventuellt soliga dagars båtliv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...