Amanda31 21 Postad 15 Januari , 2012 Har en one off halvtonnare i Scampistorlek. Skulle behöva tips på anordningar för att kuna låsa rorkulten i ett fast läge när jag ensamseglar och måste släppa rorkulten för annat. Någon som har bra idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 15 Januari , 2012 Om du har möjlighet att montera en hackbräda är det en absolut enklaste konstruktionen som fungerar utmärkt. I annat fall finns en anordning med ett block som monteras på undersidan av rorkulten och en lina och ett skotlås som fungerar bra. Man lyfter rorkulten, linan spänns och rodret låses. Jag har en sådan på min båt, köpte den på Hjertmans. Minns tyvärr inte namnet just nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 15 Januari , 2012 Den Peter talar om kallas Tiller Lock, fungerar mycket bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Januari , 2012 Jag såg oxå nån lösning där man med en lina och gummicord tillsammans med skotet fick till en självstyrning relativt vindvinkeln? Nån som känner igen det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 15 Januari , 2012 Tiller Lock finns på Hjertmans artikel 3948 pris 369 kr. Har haft det tidigare och skall köpa en nu till min båt. Bys enkelt att använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 15 Januari , 2012 Tack för tips. Hjertmans Tiller lock kommer nog att passa perfekt. Såg att man på Scampiklubben hade et förslag med metalskiva/ring med hack som man sätter kulten i. Funkar nog också bra, men man kanske måste tillverka den själv? Googlar man på just tiller lock får man upp flera förslag i stil med Hjertmans lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 15 Januari , 2012 Tiller lock var det ja! Funkar som sagt bra, detta förutsatt att rorkulten är ganska trög och inte faller ner mot durken av sig själv. Vibrationer från motorn kan också sabba funktionen av samma anledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 15 Januari , 2012 Här är en mycket enkel lösning, kostar bara några kronor http://www.stickanh.se/rorkult.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Januari , 2012 Och här är en sofistikerad variant på hackebrädan i rostfritt Helt gratis om man är en överdängare i att arbeta med rostfritt och jobbar på ett ställe där man kan tar sig en väldig frihet, som en tidigare ägare till min förra båt. Bifogad bild; hakkebrädan i funktion Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Januari , 2012 Bifogad bild; Låssplinten till hakkebrädan i viloläge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Januari , 2012 Vanlig gammaldags hackebräda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 15 Januari , 2012 Mycket snygg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 15 Januari , 2012 Varför inte en autopilot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Januari , 2012 Samma som på bilden och ett eller två varv med snöret runt rorkulten fungerar också. När man vill låsa lyfter man rorkulten uppåt. Man behöver eventuellt öka friktionen på rorkulten så den stannar uppe. När rorkulten trycks ned i normalläge släpper snöret taget och rorkulten löper fritt. Bra när man vill ha rodret låst och glömt att köpa hackbräda el. dyl. Köster inget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Januari , 2012 Jag och en vän seglade upp en Maxi 77:a från Malmö i somras och under natten gick vi vakt och en fick sova så vi gjorde som Forgus 31 föreslog, och surrade ett par varv som låste rorkulten hjälpligt. Plottern var under tiden fixerad mot en waypoint i en relativt smal korridor vilket gav ifrån sig larm med jämna mellanrum då man gick utanför denna och man lätt satt och halvslumrade under tiden i korta pauser. Tog 27 timmar upp till Göteborg nonstop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Januari , 2012 Kostar pengar och drar ström. Styr dock ganska bra. Seglar i stort sett alltid själv och genom åren ganska långa dagsetapper. Autopiloten styr under långa seglingsdagar bättre än vad jag själv skulle kunna göra. Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att segla utan min autopilot. Är inne på min femte (plus ett vindroder - som sen några år ligger nedmonterat i förådet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 15 Januari , 2012 Har man inte möjlighet till autopilot osv. Så är detta ett utmärkt sätt. 2 svenska grabbar som seglade en j80 över atlanten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 15 Januari , 2012 Jag skulle rekomendera både och. Jag har en lös Autohelm (i en Omega28) som man lätt monterar, direkt på rorkulten, Men är man fler i båten eller bara går kortare distans blir den vanligtvis kvar nere i ruffen. Men roderbromsen finns alltid tlllgänglig och monterad. Det är bara att sträcka linan i skotråttan och trycka ner rorkulten så låser den sig i det läget, men det är bara kortar stund den förmår hålla kursen. Roderbromsen duger för att hålla båten i kurs så jag kan titta ner i sjökort, ordna lite linor mm. Autohelm'en däremot är kanon om man vill gå ner och fixa lite mat, läsa en bok etc. Ingen av de båda klarar grov sjö, då måste man styra själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 16 Januari , 2012 Autopilot kostar från ca 4500:- och roderlås ca 370:- Ref : tex från Hjertmans Autopilot Raymarine ST1000 resp Nr 3948 Roderlåset. Det senare skall hellst monteras så att sträcklinorna hamnar bakom och under rorkulten, detta var ej möjligt i min båt varför jag monterade dessa ovanför i stället. Låsning uppnås då genom att trycka ner rorkulten, dvs omvänt. Låsning= ökad friktion uppstår då linan sträcks, sträcket uppnås med höjdläget på rorkulten, finjustering justeras med linan till skotråttan i relingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
durksvin 0 Postad 18 Januari , 2012 Själv har jag testat roderklämman som Hjertmans säljer (art nr 3949), men kan nog inte rekommendera den eftersom jag tycker den klämmer åt för dåligt oavsett dimension och kvalitet på lina. Ihop med ett par separata lås på själva linan, på var sin sida om rorkulten så kan den nog funka bättre. Men några såna har jag inte sett på marknaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 18 Januari , 2012 Jag använder Roderlåset från Aronowitsch & Lyth AB (http://www.arolyth.se/txrl.html), funkar klockrent i alla väder. Inga problem att balansera in båten på rätt kurs (både med motor och segel) och sedan gå fram på däck för att ta bort fändrar, kolla segeltrim, färbereda förtöjning eller förbereda spinnakersegling. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 18 Januari , 2012 För sakens skull, Mackeys länk visar exakt samma roderlås som jag har som är köpt på Hjertmans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 18 Januari , 2012 Tykte det fungerade dåligt på min båt. Det kan, och beror troligen på den som gjort installationen. Men, köpte autohelm. Så jag monterade bort det. Är någon intresserad så kan jag sälja det billigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Januari , 2012 Kan inte roderlåset va bra att ha i reserv när autopiloten går sönder i fästet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 19 Januari , 2012 Autopiloten (Autohelm) går inte sönder i första taget, min har fungerad bra i snart 30 år. Enda problemet är att den inte hinner med i kraftig sjö eller kan hoppa av vid kraftig krängning och hård press på rodret, så i de fallet då styr jag hellre sjäv. Roderlåsets stora fördel att det är snabbt och enkelt att koppla in, På Omega 28'an har jag inte lyckats balansera in den så att den kan segla någon längre sträcka utan att börja avvika lite från kursen, men den båten är rätt så lättmanövrerad och går bäst om man styr aktivt genom vågorna. Jag undrar om inte hackbräda och segla med låst roder längre sträcka mest är något för långkölade båtar...eller..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Januari , 2012 Det finns ju ett uttryck som säger - det var bättre förr Jag har bara haft Autohedlms autopiloter de senaste 20 åren och jag har inte alls samma erfarenhet som du, Hasse. Av de tre rorkultspiloterna som jag haft har samtliga gått sönder. Varav två i fästet. Jag har tom för mig att den första, som jag hade i 10 år gick sönder två gånger i fästet. Dessutom lossade balansvikten på fluktgatekompassen vid ett tillfälle. Så att Autohelms autopiloter inte skulle gå sönder det skriver i alla fall inte jag under på. Sen beror det ju på när, var, hur man seglar. Jag seglar nästan alltid med autopiloten. Det är ytterst sällan jag styr för hand. Och jag har alltid valt den starkaste och snabbaste piloten. Jag skulle absolut inte vilja va av med min autopilot. Sen kan de ju gå sönder av andra anledningar än för svaga konstruktionsdetaljer. Man kan ju råka sätta sig på dem när man tappar balansen saftig sjögång. Bifogad bild visar en av mina autopiloter efter en nödreparation efter att jag satte mig på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 19 Januari , 2012 Roderlåset Tiller Lock (eller vad det nu heter) var bland det första jag skaffade till min båt för jag visste att jag skulle segla själv många seglingar. Tycker det är ett utmärkt komplement till Autopiloten. Autopiloten kan inte ersätta roderlåset då man, läs jag, använder de två på två olika sätt; Roderlåset vid korta tillfällen då jag snabbt behöver fixera rokulten för att skota/gå upp på däck/hämta saker i ruffen/etc och autopiloten vid längre, stabila seglingar då man inte behöver jobba med rodret eller vid motorgång. Som sagts kan man inte använda autopiloten vid grov sjö. Då får man styra själv. Roderlåset kan å andra sidan inte styra 100% rakt, så det kan man bara använda mycket korta stunder. Oftast använder jag roderlåset för att fixera rodret när jag skall montera autopiloten på rokulten. En fråga till er som använder Tiller Lock: Hur många varv använder ni runt friktionstrumman? Enligt anvisningarna skall det vara ca två varv (det blir inte riktigt två varv), men jag får en tendens att repet trasslar sig på trumman ibland vilket får till följd att repet låser rodret även om man slackar linan. Mycket obehagligt när det händer. Skall man ha tampen till roderlåset väldigt slackt när det inte skall låsa? /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 20 Januari , 2012 Nja. Det kan säker hända. Men jag tycker det är så kul att svinga kulten, så jag har knappt använt den. Så det var ett rätt onödigt köp..Nej, den är perfekt när man vill ta en kopp kaffe. Däremot skulle det sitta fint att ha en vindgivare kopplad till den. Men..det får vänta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldmax 0 Postad 16 Juli , 2013 Hej, Detta är mitt första inlägg i forumet. Äger ett Tiller lock av typ http://www.arolyth.se/txrl.html Innan jag bytte till finrorkult satt det stadigt och fungerade. Nu har jag trixat med fästet och möjligen uppgraderat linan också. Läste någonstans att man måste ha denna speciella lina som är med i paketet för att det skall fungera. Bör vara den som är på bilden på länken ovan. Måste ner och kika i båten efter den i stället för den fina jag satte dit och som hänger sig. Någon som har linerfarenhet och kan bekräfta, eller är detta bara dumheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser