aljo87 0 Postad 15 Januari , 2012 Hur gör jag ett kompttest? vad behöver jag fölr prylar och vad är det för gränsvärden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 15 Januari , 2012 Biltemas dyrare komptestare är mycket trevlig, har för mej den kostar runt 400 kr. Med den mäter du det tryck som cylindern bygger upp när du kör på startmotorn. Mätaren ansluts via tändstifthålet o tändningen slås ut, oftast enklast o dra dödmansgreppet. Tillverkaren anger sällan kompressionstrycket utan man får jämföra mot kompressionsförhållandet o bedömma själv om värdet är rimligt, runt 9-12 bar brukar det bli. Det viktigaste är att värdena är jämna mellan cylindrarna. Är värdena låga och/eller ojämna mår motorn inte så bra.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aljo87 0 Postad 15 Januari , 2012 det lät ju inte så svårt att förstå sig på, enda problemet är att inte har något dödmansgrepp då motorn är en 20hk evinrude från 1978. hur bär jag mig åt då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Januari , 2012 Skruva ur alla tändstift och mät en cylinder i taget. Du får ta hjälp av en kompis som kan vrida på startnyckeln/dra i snäret när du håller kompmätaren i respektive tändstiftshål. Man måste trycka ganska rejält för att inte kompet ska pysa ut vid sidan. Senast ändrad av Flintstone | 15 januari 2012 | 15:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 15 Januari , 2012 Om du har stoppknapp kan du hålla inne den samtidigt som du kör på starten. Annars jordar du den svart/gula sladden. Man kan även bara rycka tändhattarna men jag är inte så förtjust i den varianten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Januari , 2012 Såg nu att Biltemas mätare går att gänga i tändstiftshålen så då klarar du det själv. Varför gillar du inte metoden att dra tändkablarna/skruva ur alla tändstift, jarb? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 15 Januari , 2012 Jag gillar inte att kondingarna i CDI-boxen laddas o jag har för dålig koll på elektronik för att veta exakt vad som händer när triggpulsen sen kommer. Känns bara inte bra men jag kanske bara är fånig :-) Nån med mer kunnande på området får gärna berätta, guestsson? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aljo87 0 Postad 15 Januari , 2012 då får det bli en biltemamätare intryckt stoppknapp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 15 Januari , 2012 Lät lite kort o flummigt det där o jag vill ju inte att det ska tas som att man måste göra som jag. Så jag fyller på med resten av min oexakta CDI-kunskap :-) När triggpulsen kommer laddar kondingen ur via tändspolen och i dess andra lindning induceras väl max spänning då ingen jordning via stiftet sker. Sen händer nog inte så mycket mer i ett friskt tändsystem som inte hittar jord nån annanstans. Men drar man nödstoppen, håller inne stoppknappen eller jordar stoppkretsen så händer inte nåt o det känns mer rätt för mej.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 15 Januari , 2012 O nu när jag sitter vid en redig datorn o inte mobilen kan jag ju länka till den Biltema kompprovare jag har o tycker funkar bra.. Priset mindes jag ju rätt oxå 399 kr.. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare-bensin-151393/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Januari , 2012 Det låter logiskt jarb...jag kan dock för lite om moderna tändsystem för att kunna avgöra ifall någon skada kan ske eller inte, därför skulle jag nog följa dina försiktighetsåtgärder ifall jag var i den sitsen. Förresten, har TS motor ett så pass avancerat tändsystem? När det gäller Biltemas komptestare: är det värt den extra 2-hundringen jämfört med den här http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare-151314/ Är den dyrare kompetentare om man bortser ifrån att den har lite fler tillbehör? Jag menar om man bara behöver göra ett par tre komptester i sitt liv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 15 Januari , 2012 När jag köpte min fanns bara den dyrare hemma o jag behövde den just då. Fick för mej att den billigare inte hade riktig anslutning för normala 14mm stift. Men det har den ser jag nu, att hålla på med en kona är nämligen inget kul alls. Som sagt bara sett den dyrare men den är riktigt bra o prisvärd så den vågar jag rekommendera, säkert duger den billigare oxå :-) Jodå, den har faktiskt CDI-tändning och själv är jag för ung för att ha upplevt nåt annat än det så för mej känns det mer som standard än avancerat. Brytarsystem har jag faktiskt inte ens haft anledning att lära mej hur dom funkar ens i stora drag :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Januari , 2012 Ja, gummikonan är ju ett jädra meck...alltid pyser det ut lite, speciellt om det är svårt att komma åt, och mätningen är värdelös! Brytarsystem är otroligt enkla och robusta men antagligen inte lika driftssäkra i det långa loppet. Det är inget du behöver bry dig om att lära dig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Januari , 2012 Ingen har nämt att man ska ha full gas vid kompmätning. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 16 Januari , 2012 Varför då?? Köpte den billiga varianten hos biltema då jag skulle testa en beg. motor innan köp i sommras. Den fungerade bra, vet inte hur exakt den mäter, det räckte för mig med ett ungefärligt värde samt att det inte skiljde för mycket mellan cylindrarna. Repeterbarheten verkade dock bra då jag testade flera gånger/cylinder och fick samma värde. /Robin Senast ändrad av Riro | 16 januari 2012 | 10:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Januari , 2012 För att man ska få in så mycket luft som möjligt i cylindern som man provar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 18 Januari , 2012 Självklart Tänkte inte på det när jag testade. Ska testa med full gas när jag hängt på motorn igen och se om det blir bättre komp. /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batamatoren 0 Postad 18 Januari , 2012 Se till att ringar och kolvar inte behöver bytas... jag har problemet att jag måste dra så himla många gånger för att komma igång... är 5-6 ggr för mycket?? Är du singel? Hitta mig på www.flirtfair.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 18 Januari , 2012 Nej,fortsätt med det så slipper vi fler av dig o vad du tror dina roliga inlägg. Ang komptest så kan det vara bra att göra ett Leakdowntest. Mätare tillverkas ex,vis så här. http://www.max-boost.co.uk/max-boost/Leakdown_tester.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 20 Januari , 2012 Funderar på om det blir skillnad om motorn är kall eller varm? Om så är fallet, är den av tillverkaren angivna kompressionen vid kall eller varm motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 21 Januari , 2012 En tändspole som inte kan skicka spänningspulsen till jord den vanliga vägen via tändstiftet kommer istället få en mycket högre spänningstopp i klassen 20 000V eller mer. Det är tillräckligt för en gnista på ett par centimeter ute i fria luften, eller vad värre är i vårt fall, eventuellt tillräckligt för att bryta igenom tändspolens invändiga isolering så det öppnas en väg för gnistan att gå direkt till jord inuti tändspolen. Ganska sällsynt men jag har sett det hända, tändspolen är skrot efter det så det kan vara ett mycket dyrt misstag - för att inte tala om förstörd båtsäsong medan man väntar verkstadstid/reservdelar/försöker hitta det märkliga felet... Det kan även hända att tändspolen skickar tillbaka en spänningspuls till CDI-boxen, det betyder att man i värsta fall kan grilla den istället. Potentiellt ännu dyrare. Lösningen på detta: Kör aldrig runt en motor utan att stänga av tändningen eller se till att pulsen ut från tändspolarna enkelt han hitta till jord, antingen via tändstift som ligger mot någon jordad motordel eller elkabel/ståltråd intryckt i tändhatten och virad tunt jordad motordel. Senast ändrad av Flummo | 21 januari 2012 | 03:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Januari , 2012 Håller med om risken för överslag och för hög spänning i elektroniken. Jag ser till att låta tändstiften vara anslutna och säkert liggande mot godset. En bit ståltråd funkar fint att bunta ihop och förbinda med motorns gods. Har förstört en motorsåg en gång och minnet sviker inte såna fadäser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser