Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Stmi066

Förbrukning Sea Ray 1st 7,4L MPI kontra 2st 5.0 EFI

Rekommendera Poster

Har en fråga till Er kloka personer här.... Har idag en sea ray 270 sd med en 7,4l MPI och funderar på att byta till en sea Ray 290 med 2st 5.0 EFI, båda årsmodell -00. Vad anser ni, eller har erfarenhet av skillnaden i förbrukning på dessa alternativ? Är det någon som har en Sea Ray 290/325 -00 SD med dubbla 5.0 EFI med erfarenhet av förbrukning? Är även intresserad av erfarenheter av denna båt. Tänker på hur ni upplever den i marchfart och vilken som är det, hur är den att sakta glida i 5kn i skärgården och vad är förbrukningen då? Tacksam för kloka svar på erfarenheter och fakta från verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min spontana tanke kring din frågeställning är att med två motorer får du dubbel servicekostnad/underhåll. Även konserveringskostnaden blir dubbelt så dyr/omfattande.

Förbrukningen kan nog bli densamma i bägge alternativen.

 

Skulle i alla lägen välja en båt med en motor före en båt med två.



Senast ändrad av Stormbrother | 22 januari 2012 | 18:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att välja med en motor om man vill ha större !?!? Min båt ar 2x5,0 efi i en 30ft . Den drar 3liter oavsett krypfart eller 25knop . Min toppar 35 men vi kör aldrig fullt (bara provat för att veta maxfarten) så den förbukningen är ointressant så klart ! Två motorer är toppen när man ska läggatill ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det har du rätt i. Vill man ha en så pass stor båt blir det svårt med enkelmotor. Är man också i den siuationen att byta till en så pass stor båt kanske den dubbla underhållskostnaden osv. är ointressant.

För mig med begränsade resurser gäller enkel motor under 7,4 liter volym just med tanke på det dubbla underhållet och förbrukningen. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för förbrukning per distan i din nuvarande båt? Vad väger din båt? har du bravo 3 drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De va många frågor , ts vill ju bara veta vad dubbla drar ! En sr 270 väger från 2950 till 3400kg beroende på modell och utförande ! Sr 270 med 7,4 mpi levererades bara med B3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte bara att det hade varit Intressant att få reda på vad förbrukningen var idag med en singelmaskin och en 26fot båt kontra vad förbrukningen var i din båt som är 30fot och har dubbla maskiner och enligt dig förbrukar 3l/nm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ganska intressant. Inom allt vad gäller bilar är förbrukningen oerhört viktigt och alla ska köpa miljöbilar för att få ner bränslekostnader och för att hjälpa miljön. Men för endel med viss båttyp verkar det vara nått man Aldrig tänker på...märkligt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bero på att man inte ser båten som ett transportmedel utan en flytande sommarstuga,och då köper man inte båten för att den är bränslesnål, man köper och åker med den för att den fyller ens önskemål.

Om jag hade en stuga i skärgården och skulle bara transportara mig från punkt A till punkt B skulle jag aldrig köra med en 30fotare med bensin åtta. Då fick det bli en styrpulpetare med en bränslesnål utombordare.

 

Men bor man i båten 30nätter/ Sommar och tankar för 10000-12000 så blir det ganska tydlgt varför man åker en viss båttyp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan om en eller två motor är i ditt fall en fråga om storlek. Sea Ray största med singelmontage är 280/315 >2001 (rätta mig om jag har fel).

Vad man bör tänka på är att akta sig för två motorer utan DP/Bravo III, det ger för dåligt grepp, långsam planing och ökad bränsleförbrukning. (orginal propp)

 

MVH

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bryr mig om miljön så länge det sparar mig pengar, (köra miljödiesel m.m) hade det kostat samma hade jag självklart hellre kört v12. Tror det är verkligt få som är beredda att betala mer än några kronor extra för något som som bara är mer miljövänligt och inte ger andra fördelar. Självklart finns det många som gärna vill påskina att de gör en insats för miljön, så länge det inte drabbar deras privatekonomi negativt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...