Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
aljo87

fixa evinrude 20hk som har värmenypt?

Rekommendera Poster

vad kännetecknar för att jag skall kunna fixa iordning en gammal evinrude som värmenypt för ca 10 år sen? sen dess har den stått. Årsmodellen är en trevlig o fin -78. vad mer exakt innebär det att den har värmenypt?

när jag lägger i friläge och drar i startsnöret så verkar den iaf gå runt som den ska, kluckar som vanliugt och går ej trögt.

Bör man kolla gnista eller liknande?

tacksam för råd, tips och idéer! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför har den värmenypt? Hade du glömt olja eller är impellern kass eller termostaten eller bara oxid i kylkanalerna? Kolla upp det och fixa eventuellt fel. Är någon cylinder repig efter skadan så  bara att  köra så länge det går. Att riva isär  och  meka  knappast lönt för en 78a  om inte du tycker det är kul och har tid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte, fick den av en granne som tänkte göra sig av med den. men jag tror att det är impellern som  är kass! vilken olja är det du syftar på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 taktare har ju 2% oljeblandning i bensinen. Eb vanlig orsak till haveri är att folk glömmer oljeblandningen och så skär motorn.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju bara två oljor till båtmotorer och för 2-taktare handlar det om växelhusolja och 2-taktsolja som blandas i bensinen. I ditt fall avser 2taktochel med största säkerhet det sistnämnda, att motorn kördes på ren bensin när den nöp.

Först och främst tycker jag att du ska prata lite mer med din granne och fråga vad som hände då för 10 år sedan. Gick motorn på tomgång när den nöp eller var det på full gas, var det verkligen på grund av att kylningen uteblev eller kan det varit så att han glömt att blanda i olja i bensinen, var det våldsamt eller dog motorn lungt och stilla osv.

Om det var lungt och stilla på tomgång den nöp så skulle jag tro att du kan provstarta motorn och se hur den går. Ett komptest innan start kan dock vara en bra grej att göra. Om det verkligen var på grund av utebliven kylning så måste du sedan ta reda på varför den inte kylde, enligt 2taktochels felsökning.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag får försöka klämma ur lite mer info från grannen! men om jag utgår ifrån att impellern är kass, hur kommer jag då åt den? känns ändå som att den bör bytas då den har stått länge. var lossar jag på växelpinnen? för sen är det väl bara att släppa de 4 skruvarna på växelhuset lossa impellerhuset på axeln, trä av impellern och ta vara på kilen som sitter på axeln, byta impeller och montera ihop allt? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer riktigt bra! Jag är inte säker på var du lossar växelföraren på just din motor men det brukar vara bakom någon lucka i riggen eller uppe under motorkåpan någonstans. Kika runt lite så hittar du den säkert, om jag inte missminner mig så går pinnen i framkant av motorn, nära fästet, följ länkaget från växelspaken och nedåt så ser du.

Glöm inte att fetta in alla grejer innan du monterar ihop så blir det lättare att få isär i framtiden.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En servicemanual är guld när man ska skruva motor. Den kommer ge dej svar på de allra flesta av dina frågor. Lycka till med skruvandet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra råd av jarb! yes Speciellt om man känner att man vill skruva lite mer än bara att få igång motorn och köra den tills den rasar. Verkstadshandböcker kostar några hundralappar men är, som sagt, värda sin vikt i guld!

Jag har Clymers bok för gamla Johnson/Evinrude då jag tidigare skruvade en hel del med en 35 hk Evinrude från 1959 och utan den hade inte blivit mycket gjort. Jag har även totalrenoverat en Toyota Celica från 1976 med hjälp av Clymers och Haynes böcker för den bilen.

Tyvärr tror jag att Clymer försvunnit från marknaden, då jag tycker att de var överlägset bäst, men det bör gå att få tag i begegnade böcker på typ Ebay eller liknande.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jag ska försöka fixa ihop allt! hittade nyss en nerladdningsbara pdf för motorn så det kanske kan hjälpa till! verkar vara på 600sidor så nånting bra borde det stå! vet ni var man lättast kan köpa impeller och reservdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impeller har välsorterade OMC återförsäljare. (OMC= Johnson och Evinrude). Reservdelar kan vara knepigare för en så pass gammal motor men kolla med samma firma som säljer impellern. Vissa, vanliga, reservdelar kan finnas och annars kan de ha begagnade motorer som delar kan plockas ifrån. Många stora firmor har en container med äldre motorer just för detta ändamål.

Ett bra knep är ju också att hålla utkik på Blocket efter motorer som säljs som reservdelsmotorer. En motsvarande motor som inte går att renovera kan du få för några hundralappar...folk vill ju oftast bara bli av med dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja tack för alla tips! ska hålla utkik efterreservdelsmotorer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...