Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
sunerotting

Båtar på SVT-Båttokig-19.00 på kanal 1

Rekommendera Poster

Båtar på SVT-Båttokig-19.00 på kanal 1.

Då kanske man är med då hehe.

Nää inte vad jag vet men...

2012-01-14

Senast ändrad av sunerotting | 14 januari 2012 | 18:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade det, men det verkar finnas på svtplay.se så det ordnar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det roliga är att i slutet på progamet så säger programledaren att, Ja detta var allt från båttokig iår! Mig veterligen har det inte gått något program tidigare blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har gått program tidigare, både båt och biltokar. Minns inte exakt när men förmodligen cirka 1 år sedan.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okidok, som västkustkille så kan jag tycka att det är lite tråkigt med bara massa östkust wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästa år får de allt lov att visa upp lite kappseglingsdårar oclkså så vi får se lite seglings-action

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev inte speciellt imponerad av programmet, var rätt långa inslag som var rätt ytliga och mycket bilder på båtar som skvalpade runt på stockholmsfjärden eller i hamnar. Långa bilder på de som intervjuades i st f att visa båtar och båtdetaljer. Hade man klippt ner inslagen och gjort de lite rappare hade man kunnat hinna med mycket mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis! Jag blev lite nyfiken på han som hade byggt sin båt själv som knappt hade provat den ens :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu handlar inte programmet om båtar utan oss båtdårar. Men visst vore det bra med ett program som handlade om allt runt båtlivet. Är inte imponerad av något av de program som producerats hittills. För snuttiga med många olika reportage i varja program. Jag skulle vilja att de tog upp en sak per program och gjorde en djupdykning istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med. Snuttifieringen (?) gör oftast att jag tappar intresset helt.

Pratade med en TV-producent om det häromsistens och han höll med om att det gått för långt. Jag gjorde jämförelsen med Jan Lindblads naturprogram på TV för 100 år sedan (ja, jag vet att jag är gammal). Där var tempot lågt med långa klipp men spänningen och det man lärde sig var oerhört mycket bättre än dagens 112/SOS/KBV eller liknande.

Jag - inventarie? Säkert! wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stora problemet är att båtprogrammen alltid är halvtimmesprogram, man hinner inte med speciellt mycket på en halvtimme TV-tid. Jag har ett förflutet inom TV-produktion så jag vet hur svårt det är att få till någon substans när man har 30 min på sig (inklusive för- och eftertexter) och tänk då om programmet ska sändas på reklamkanal! Då har man 23 min inklusive för- och eftertexter!

Jag tyckte dock att båda programmen (Biltokig och Båttokig) vad trevliga, Bobo Ericzén brukar göra riktigt bra program.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis Flintstone - det var alldeles för kort!! Det kunde gott varat ett par timmar. Minst. Och oftare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr är det för lite sprit, naket och skandaler när man ska avhandla båtliv så då finns ingen målgrupp (tycker TV-producenterna)...indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske överreagerar jag, men jag upplever att alla TV-program om båtar eller båtliv alltid verkar vara producerade för en målgrupp som aldrig har sett en båt förut. På sin höjd har man sett en båt i en bok någon gång. Nivån är ju så låg.

Om man nu i en reklamkanal har 23 minuter och i den fria televisionen 30 minuter programtid, varför väljer man då att visa svepande skärgårdsvyer i 12 minuter?
Och de få gånger det visas nått från någon seglingstävling är det allitd svepande, långa, inzoomade bilder men lite bakgrundsmusik och en icke påläst kommentator som snabbt berättar vem som van. Man får ju ingen som helst uppfattning om det var ett jämnt race, vilka problem ställdes de inför och hur löste man dom i så fall.
Jag undrar hur tittarreaktionerna skulle se ut om ett F1-lopp, hockey eller fotbollsmatch skulle producerades på samma sätt. Man skulle t.ex. inte visa loppet eller spelet utan bara visa närbilder med lite lugn musik i bakgrunden. Och för att inte ge för mycket insikt i loppet/matchen klipper man då och då in en intervju med någon som t.ex. talar franska. Att intervjun sker på ett annat språk är i sig inget problem däremot att kommentatorn enbart lyckas förmedla 30% av vad personen säger. Och att själv försöka höra vad personen säger är ju inte direkt lätt eftersom man har kommentatorn babbalandes.
Eller varför inte ett fiske och jakt program där man börjar med att berätta vad som är fram och bak på bössa respektive spö?
När Martin Timell och hans hemmafixarknarkarkollegor piffar till hem i TV-rutan, förväntas tittarna veta vad en hammare, komposthög och avigsidan på ett tyg är för nått. Varför kan man då inte förvänta sig att publiken till ett program om båtar faktiskt har lite kunskap i ämnet

Oj, det här blev ett långt smiley, men det är iaf vad jag har reflekterat över när det gäller TV-program om båtar. Eller är det jag som har för höga förväntningar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...