Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
moltas

Toatank, plast eller syrafast?

Rekommendera Poster

Fått prylarna till nivåkontrollen. Har börjat montera delarna och konstaterade att kabeln som följde med satsen som ska vara mellan box och panel var alldeles för kort. Det är den längst till höger på bilden. Har beställt en ny på 10 mtr, fanns inga andra alternativ. 

 

/Moltas.



Senast ändrad av moltas | 13 maj 2012 | 21:46

post-13008-1394237057,4703_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom sista prylarna är numera på plats. Den svarta pucken är givaren och sen boxen där anslutningarna ska kopplas. På boxen kopplades 12 volt, givarens anslutning och sist anslutningen till displayen.  

post-13008-1394237079,9213_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren är placerad så att när displayen visar fullt så är det plats för ytterligare 10-12 spolningar.

post-13008-1394237080,0028_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var lite trångt att plåta men detta är alltså boxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Displayen har jag monterat inne på toaletten av förklarliga skäl. När tanken är tom och upp till ca 3/4 full så visas en liten blå lampa. Däröver så tänds en röd lampa och då plats för ytterligare ca 10-12 spolningar.



Senast ändrad av moltas | 23 maj 2012 | 07:22

post-13008-1394237080,182_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild lite närmare på displayen. För att undvika att göra hål för kabeln till displayen så använde jag mig av en vanlig strömbrytare och tog bort inkråmet. Visade sig att displayen passade perfekt i denna tomma låda. Limmade fast lådan med Sikaflex. Monterade även en kabelskena för att gömma den grå kabeln. Därmed är förhoppningsvis årets projekt på båten till ända och minsann, allting fungerar som det skayes....



Senast ändrad av moltas | 22 maj 2012 | 23:53

post-13008-1394237080,255_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och båten i sjön med dom flesta prylarna iplockade.

post-13008-1394237080,3225_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Moltas!

Du har placerat tanken i förpiken, satt den gamla tanken på samma ställe? Har själv ett montage framför mig på vår Baviara 330. Det finns ingen tank alls idag och min tanke var att placera den i motorrummet. Detta skulle dock medföra en hel del borrande i skott genom två hytter och salong. Kan du inte ge mig lite mer info om hur du tänkt inför placeringen och hur mycket det kostat i tid och pengar?



Mycket tacksam för tips! ( det ser mycket snyggt ut det jobb du gjort)

 

Hälsningar

Solave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så är tanken placerad på samma ställe som tidigare av praktiska skäl.

Ja Du, vad ska jag ge Dig för råd? Tanken ska Du iaf. ha i syrafast stål. Bry Dig inte om någon form av plast. Det jag spontant reagerade på var att det förmodligen blev ganska långa sträckor med slang. Skulle nog ha dom så korta som möjligt. Dessa slangar är det inte livstids hållbarhet på och kommer förr eller senare att avge mindre angenäma dofter. Nu vet jag inte hur utrymmet ser ut i Din båt men kan Du inte dra slangarna direkt ut mot bordläggningen eller däcket? Känns inte riktigt rätt att gå genom hytter och salong.

Vad det gäller ekonomin så beror det på hur Du vill ha det. Den installationen jag gjorde gick på mellan tumme och pekfinger 15 000 kr. Ska Du ändå börja från scratch och Du tänker behålla båten ett tag så gör det komplett. Dvs. el.pump med kvarn, trevägsventil, sjövattentömning och sugtömningsanslutning.Tror nog också att det är ett bidrag till att båten en gång blir lättare att sälja.

Sen är det placeringen av tanken. Ingen risk att det blir för mycket belastning i aktern? För min egen del så var det ganska bra att ha den i förpiken. Det finns kanske inte plats där för Din  del? Eftersom det inte finns någon tank tidigare så har Du alla möjligheter att utforma den på ett för Dig bästa sätt.

Då har vi tiden. Av erfarenhet så springer den iväg, speciellt nu framemot vårkanten. Har Du tänkt att fixa det i vår, ska göra det själv och bli klart till sjösättning så är det hög att börja nu.

Detta var lite till att börja med.

Mvh. Moltas. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Moltas för ditt svar. Jag har inte börjat än pga osäkerheten kring placeringen. Måste besluta mig för vart jag vill ha tanken. Det finns gott om plats fram i förpiken. Under dubbelbädden är det i stort sett tomt. frågan är ju dock följande:

1. Hur stor är risken för doft och då i ett boutrymme?

2. Tyngden längst fram i båten. Påverkar det båtens egenskaper vid ex planing mm?

 

Gissar att din tank hamnar mer mitt i båten, vore som sagt intressant att veta hur många timmar du lagt på ditt montage, tänkte bli klar i vår med detta men har även en gelcoat som kommer kräva mycket tid och bottenfärgen flagar så jag funderar på att skrapa ner botten ordentligt. Låter som två veckors semester eller hur =(

 

Tacksam för mer info om du har någon att dela med dig av.

 

Hälsningar

 

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. I stort sett obefintlig. Nya toaslangar av känt fabrikat och syrafast tank så ska du inte behöva oroa dig för det. Hade själv plasttank som original och det är inget jag rekommenderar, iaf inte den kvalite som fanns dåoch den typ jag hade. Signalerna av fekaliedoft kommer först då du lyfter på luckan till toften ner till tanken och slangarna i kölsvinet. Då är slangarna inte täta längre och dags för byte. Men som sagt det är mer eller mindre förbrukningsvara. Vet att någon i bekantskapskretsen lagt syrafasta rör större delen och satt bara små slangstumpar där man behövt koppla ihop det.

2. Vad jag förstår så är båten rätt stor och att det skulle påverka gångegenskaperna har jag svårt att tänka mig. Givetvis under förutsättning att du inte sätter dit en jättetank. Den jag har är väl uppskattningsvis 50 liter. Den sitter i kölsvinet mitt i båten. För min egen del så är det ingen nackdel att ha den där. Har du gott om plats i din båt där så anser jag klart det är ett bra förslag. 

3. Det är svårt att uppskatta tiden som jag använde mig av. Har för mig jag började någon gång i början på året sen blev det lite då och då. Ska Du beställa en tank så kan det börja bli lite kinkigt och få det gjort i tid. Men jag vet att det tog fram till sjösättningen innan jag blev riktigt klar med alla detaljer. Det går åt mera tid än man kan tro. En okvalificerad gissning på en effektiv tid, ca en vecka. Du vet, man ska ta sig till båten. beställa/hämta mtrl, fundera hur man vill ha det, ibland blir det inte så som man tänkt sig, gör om gör rätt osv. Fördelen  hos dig är ju att det aldrig funnits någon tank och då kan du hålla på med det under hela sommaren. Problemet är kanske håltagningen under vattenlinjen. Beror lite på vilka möjligheter du har att lyfta båten under den aktiva säsongen. 

Om Du börjar med projektet så dra igång en tråd om det. Då är jag övertygad om att du får mera och flera uppslag från andra forummedlemmar. Självklart så hjälper jag dig också om det är något annat jag kan bidra med.

/Moltas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack Moltas, jag ska snart påbörja processen och hoppas på många fler goda råd.

 

Hälsningar

 

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej alltid kul o läsa om om byggnationer då det ispirerar liksom har med funderingar på att sätta in tank i min båt men funderat på vad som lätast o bäst så sån här läsning är kul o läro rikt hoppas ni blir av med otäcka dofter

mvh penta

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga en detalj ang. placeringen av min tank. Kanske inte framgick riktigt klart men den ligger i kölsvinet framme i förpiken/kabinen strax bakom bogpropellern. Det går kanske och se på bilden innan nya tanken är ditlagd.

Hursom, lycka till med montagetyes.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för en intressant tråd. Du råkar inte ha några mått på tanken kvar, jag skaffade en Nimbus 28DC förra året och är i tagen med att installera en tank i vår. Hade tänkt få tag i en i rostfritt istället för plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det skulle jag nog kunna ta fram. Har inte båten precis i närheten. Har Du inte någon toalett med tank installerad från fabrik? I såna fall är det lätt att göra tanken likadan. Det kan ju skilja något mellan våra båtar i mått. Jag tillverkade min exakt som min tidigare plasttank. Jag tyckte det blev bäst så.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har toalett men ingen tank, tömningen går rakt ut i havet. Jag köpte min av en tysk som haft den vid sommarstugan i Spanien, kanske man inte använder tank där? Vore väldigt hyggligt om du kunde kolla måtten då jag inte har något att ta modell av. I och för sig skulle jag väl kunna ta mått på utrymmet där den skall sitta men det käns ju lite säkrare om man har måtten av en tank man vet passar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Moltas!

 

Jag har rekat i båten och har två alternativ till montage av tank.

1. I kölsvinet, dock är det trångt här, ca 25x25x100cm vilket ger en tankvolym på ca 60liter.

2. Under förpik kojen, framför bogproppen. Gott om plats men det känns lite sådär att ha skittanken under kudden. Med denna placering kommer tanken dock i höjd med toastolen vilket kanske ger sämre sjuss samt risker om något läcker. Lägger med bilder på de två placeringarna.

 

Hur snävt kan man böja slangarna utan att riskera att det blir stopp i böjjarna tro?

 

Hälsnignar/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte riktigt med på hur det ser ut i din båt. Tveksam om det är likadant. Jag skickar en bild som kanske syns lite tydligare var min tank är placerad. Den är alltså under iläggsskivan/bordet till dubbelbädden. Det finns ett utrymme akterut i kölsvinet som är mellan köket och toalettdörren. Tror det blir för lågt att sätta den där. Du kan ju kolla först om det ser likadant ut. Där min tank är placerad är det inga problem.

/Moltas.

post-13008-1394237436,5215_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Moltas!

Det blev nog ett missförstånd, jag har inte en Nimbus 28 utan en Bavaria 330 sport. Det här är det andra utrymmet som jag beskrev förut och som sagt så ligger det i höjd med eller högre än toastolen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solave!

 

Fasen som det kan bli:)). Ni är ju två som frågade och jag var ju inne på tomasha och hans Nimbus. Han skulle också  montera tank. Hur som helst, ursäkta mig. Du kanske har nyttan av bilderna ändå? 

Till saken, jag skulle tro, utan att vara säker, att överkant på min tank ligger ca 10 cm under utloppet av toastolen och det fungerar. För din del så förstår jag dig. Kanske inte så kul att ha den precis under huvudet, även om jag inte tror du får besvär av det . Även om proportionerna blir lite konstiga så vete fasen om inte det känns bättre  i kölsvinet. Du får ju till en bra volym ändå. Du har ingen möjlighet att bredda utrymmet? Höjden kan du väl knappast göra nåt åt?

Radien på slangarna får ju inte vara för snäva så slangen blir oval. Du känner ganska väl var gränsen går då du monterar dom. Men visst ju rakare desto bättre. Vet inte om du blir klokare av bilden som jag skickar.

/Moltas.

post-13008-1394237436,7301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missförstånd sker hela tiden, inget konstigt alls. Ja det är nog kölsvinet som är bästa alternativ. Bilden ger ju en indikation om vad som är ok att böjja slangen (tack). Ganska snävt tycker jag ändå att det ser ut, vilket är bra för min del. Kan tyvärr inte bredda utrymmet då det är spant och längsgående förstärkningar i båtens skrov som bestämmer måtten. Kommer även att tvingas ta hål igenom den längsgående förstärkningen. (detta är gjort på ett annat ställe för ing vatten och elstammar.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för den fina bilden, jag skall skruva loss skivan och ta en titt. Det börjar ju så småningom tina upp utomhus så i april börjar det roliga. Då släpar jag hem den, lägger i en kupevärmare och börjar på:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

sent omsider lägger jag mig i denna diskussion. Jag har en Nimbus 29 Coupé, och det är samma underdel i skrovet som på Nimbus 28 DC. Tanken sitter på samma plats och det ser exakt likadant ut under trädurken inne i ruffen. Även jag har bytt från Nimbus originaltank i plast till en i rostfritt (syrafast). Jag tillverkade min på Järna Rostfria och jag tror att de har kvar en mall till denna tank. Ring och fråga Christian på Järna Rostfria.

Min tank är nästan identisk med den som finns på bilderna här, med en skillnad. Jag har två anslutningar nertill på min tank. Den ena för pumptömning, den andra för sugtömning. Då slapp jag att montera en trevägsventil. Smidigt och så spar man några kronor, för trevägsventilerna är ganska dyra om de är av bra kvalitet.

Jag använde mig av en annan typ av pump för toatömningen. Det är en elektrisk membranpump, en Viking Power 32. Fördelen med en membranpump är att den inte går sönder lika lätt om den går torr. En impellerpump kan man bränna sönder om man pumpar för länge efter att det blivit tomt i tanken. Eftersom jag inte har något som indikerar när tanken börjar bli tom, lyckades jag bränna sönder impellerpumpen på min förra båt och det var ingen rolig erfarenhet. Sedan dess kör jag med membranpump och är mycket nöjd.

Det enda jag inte är helt nöjd med är tankens storlek. Nimbus originaltank är på ca 40 liter tror jag. Min rostfria likaså. Skulle helst haft en toatank på 100 liter, eller i alla fall 60 liter, men det gick ju inte att få in på samma plats. Varför envisas båttillverkare med så små hålltankar? Om man är ute en långhelg vill man kanske inte flytta på sig bara för att tömma skittanken.

/Stefan

P.S. Viking Power 32 är snuskigt dyr om man köper den i Sverige, typ 4.500 kronor. Men om man beställer den från Ebay så får man den för ca 1800 kr. Lite frakt och ibland tull på det så blir det lite mer, men i slutändan ungefär halva priset mot att köpa den i Sverige. D.S.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det! Varför har inte alla dubbla utlopp på tanken så man slipper trevägsventilen? Finns det någon orsak till det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför trevägsventilen ? Jag monterade ett T kors på utloppsslangen och det har funkat utmärkt i 4 år. Locket sitter ju på på sugtömmningen om jag startar pumpen, alltså inget läckage den vägen och om jag sugtömmer så finns det ju en bottenkran som är stängd.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, köpte en sådan här på Hjertmans för 79:- kr.

T-rör + en däcksgenomföring var allt som behövder och en slangstump och några slangklämmor förståss. Enkelt och okomplicerat! Går inte att göra fel!

Just nu verkar det råda mest förvirring vilken typ av däcksgenomföring man ska ha. Tramsportstyrelsen säger så här.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Forvirring-kring-ratt-standard-for-tomning-av-battoalett/

Dessutom är det oklart vad som funkar i våra grannländer...

Mackey

post-10017094-1394237446,9894_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu bättre, att man inte tänkt på det. Tackar för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...