moltas 25 Postad 13 Januari , 2012 Är ägare till en Nimbus 28 DC som är från 1990. Lukten från toatanken har under åren ökat i intensitet och därför har jag tagit beslutet att byta denna tank. Frågan är då, ska man sätta dit en originaltank av plast ifrån Nimbus eller beställa en syrafast tank från en annan tillverkare. Det är nämligen så att Nimbus har enbart plasttankar att erbjuda. Med tanke på att plasttankar av den åldern som sitter i min båt inte är täta är det lite märkligt att det monteras plasttankar i nya båtar ex.vis Nimbus, dessa tankar blir ju också gamla eller är materialet i nyare tankar tätare? Prismässigt är inte skillnaden så stor. Finns en artikel ang. detta från 2007 där just detta behandlas av en båtbesiktare. http://www.batbesiktning.se/Artiklar/Pdf/Vi_Batagare_nr4_2007.pdf /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 Januari , 2012 Är du helt säker på att odören kommer ifrån tanken och inte slangarna? Jag bytte mina slangar för 2 år sedan och stanken försvann, sen är det ju inte helt fel med ett odörfilter heller då det jäser även i en ny tank. Min tank är i plast/glasfiber och från -81 och luktar inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Weekender23 2 Postad 13 Januari , 2012 Hej! Jag hade en grym stank i min båt när jag fick hem den från staterna, blev till att byta slangarna som stank lika illa som tanken, Tanken blev en rostfri 108liters, sen köpte jag riktig dubbelmantlad sanitetslang och drog om allt, och nu är lukten helt borta, gäller att man kommer ihåg att vara noga med santitetsvätskan även om man tömmer ofta. Tanken köpte jag på erlandsson trade kosta 2595:- för en 108 liters, Mvh/Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 13 Januari , 2012 Jag är helt säker på att det kommer från tanken men även slangarna ska jag byta ut i samband med byte av tank. Du säger att det är glasfiber till Din tank. Tror det är skillnad där mot min. Materialet på min är en mer eller mindre genomskinlig, kalla det för mjukplast, den ger med sig när man trycker på den och den är inte speciellt tjock i godset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 17 Januari , 2012 Ny syrafast tank är beställd och samtliga slangar ska bytas och där det är möjligt kommer jag att montera syrafasta rör och använda slang så lite som möjligt. Ska även montera en elektrisk toapump med kvarn istället för den gamla manuella. Kommer också att förbereda för sugtömning. /Moltas. Senast ändrad av moltas | 17 januari 2012 | 14:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 Januari , 2012 Fota gärna och rapportera under projektets gång, alltid intressant läsning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 Januari , 2012 Undrar hur länge toatanken, (tillverkad av kasserad bensintank av aluminium), håller tätt. Efter 10 år luktar det inte skunk, ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 17 Januari , 2012 Ska jag visst göra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 21 Januari , 2012 Har varit och kollat på avfallspumpar med kvarn till det nya toasystemet. Dom dyraste är Jabsco och Johnson, kostar ca 2 200 kr. Sen finns det dom som kostar knappt hälften och ser i stort sett likadana ut. Bl. a. har Hjertmans och Sea sea både de dyrare och billigare. Var inne hos en lokal handlare idag med samma sortiment och han bedyrade att det var likadana och samma kvalite på pumparna, både de dyrare och billigare. Har lite svårt att tro det med tanke på priset. Jag har alltid otur med kvaliten om det är något som är billigare. Å andra sidan, behöver man inte betala mer än knappt halva priset med samma kvalite så inte mig emot! Synpunkter? /Moltas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 22 Januari , 2012 Läste på lite mer ang. tömningspumparna. Det blev den som beskrivs i nedanst. länk. Den hade inte lägst pris men tyckte att den kändes rätt. Beställde den idag och får den kanske i slutet på veckan. Hoppas även på ett färdigställande av den nya toatanken under veckan så kan man planera montaget lite mer. Ska försöka ta någon bild i veckan i båten där den ska sitta. Har demonterat allt det gamla. Ett riktigt skitjobb! http://www.xylemflowcontrol.com/files/itemdoc7201.pdf /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 23 Januari , 2012 Jag har plasttank i min och har nu tröttnat på en ständig lukt. Skulle vilja byta ut den mot en rostfri men vad kostar det? Läs även Rybbes artikel i Vi Båtägare. //Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 23 Januari , 2012 Fick faktiskt min syrafasta tank idag. Fick ett pris från en firma i Järna. Dom hade mall till min båt och skulle ha 5 600 plus frakt. Nu fick en lokal firma göra tanken åt mig. Har inte fått fakturan ännu från dom men det hamnar väl där nånstans. Hade jag haft tillräckligt med tid hade jag spikat ihop den själv. Den syrafasta plåten som hade måtten 2x1 mtr, 1,5 mm tjock kostade ca 2 500 plus moms. Hela plåten hade väl kanske inte behövt användas. Ska ner i morgon kväll och se så att den passar. Tyvärr har det blivit lite minusgrader och det är inte bra för härdningen av sikaflexen för jag ska även byta ut bottengenomföringarna plus nya ventiler till dessa. Nu var de gamla genomföringarna i gott skick men det vet man ju inte förrän man har plockat bort dom. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 24 Januari , 2012 Nya och gamla toatanken... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 24 Januari , 2012 ...och här ska den ligga.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 24 Januari , 2012 Passar riktigt bra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 29 Januari , 2012 Har fått hem nya toapumpen, blev en Jabsco. Bifogar en bild på gamla Kempaxen och den nya pumpen. /Moltas Senast ändrad av moltas | 29 januari 2012 | 20:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 13 Februari , 2012 Har fixat nya trevägsventilen enl. bild under helgen. Provade också pump och ventil på plats och det verkar få plats så som jag tänkt. Tyvärr har det varit så kallt så intresset har väl inte varit så stort. Trots kyla så kommer det en vår. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 21 Februari , 2012 I väntan på att det ska bli lite varmare så ska jag fixa till dom få träbitar som finns i sittbrunnen. Har lackerat dom ett par ggr. men det får bli åtminstone fyra till. Lister och handtag på bilden ... Senast ändrad av moltas | 21 februari 2012 | 21:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 21 Februari , 2012 ... och dörren till kabinen.....uterummet fick bli lackeringslokal. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 21 Februari , 2012 Hejsan, Vart köpte du den? Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 21 Februari , 2012 Jag har köpt den lokalt i Karlshamn via Watski och har artikelnummer103157 enl. katalog från 2011. Finns en hel serie med delar som heter Trudesign och tillverkningsmaterialet är komposit. Betalade ung. 800 kr. för den. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 25 Februari , 2012 Var nere och målade durken där toatanken ska sitta. Målade även i hålen med tjärepoxy där genomföringarna ska sitta. Var faktiskt ganska behaglig temperatur, plus 8 grader men trots det var jag ganska ensam där nere. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 9 Maj , 2012 Efter ett uppehåll med toaprojektet så har jag återupptagit det hela. Fortsatte med att koppla in slangarna där de skulle vara. På bilden syns de grova slangarna med anslutning från toastolen och slangen för utpumpning. Storlek 38 mm innerdiam. Den främre slangen är avluftning och där satte jag 25-slang. Rekommenderat 19 men för att vara säker på en sugtömning inte skrynklar ihop toatanken så blev det 25. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 9 Maj , 2012 ...slanganslutningen för avluftningen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 9 Maj , 2012 ..och slanganslutningen för sugtömningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 9 Maj , 2012 Pump och trevägsventil monterade i styrbords stuvutrymme. För att vinna plats så skruvade jag ihop ventil och pump. Utv. gänga DN 40 på pump och invändig gänga på ventil DN 40. Jag blev lite fundersam ang. höjdplaceringen av pumpen, den sitter ung. 10 cm. ovan högsta punkten på tanken. Pumpen är en impellerpump och var tveksam om den kunde suga upp fekalerna ordentligt. Provade första gången att fylla med vatten och den tog efter ett par sekunder. Stannade med halva tanken kvar och satte igång den igen, inga problem. Nu stod i produktbeskrivningen att den skulle självsuga med en höjdskillnad på 0,6 mtr men man vet ju aldrig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 9 Maj , 2012 Slangdragning föröver mot sugtömning, avluftning och sjötömning från pump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 9 Maj , 2012 Ny ventil DN 40 men förminskad till DN25 eftersom trycksidan på pumpen var DN 25. Bytte även till ny genomföring också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 9 Maj , 2012 Så var det utsidan till sist. Sugtömningen sitter alltså på den lutande däcksidan. Lätt att spola bort ev. spill av fekalier. Strax under relingslisten sitter även den nya och uppförstorade luftningen. Om någon är intresserad så har jag fler bilder på arrangemanget! //Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 9 Maj , 2012 För att ha koll på nivån i tanken beställde jag igår en Gobius med en givare. Tanken är inte särskilt djup så jag tror det räcker med en givare. Återkommer med rapport ang. montage och funktion! /Moltas. Senast ändrad av moltas | 13 maj 2012 | 22:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser