Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
2253

zINKSAVER

Rekommendera Poster

fRÅGAR BARA kOPPLAR IN 400VOLT jORDEN TILL zINKSAVERN hUR JÖR JAG MED NOLLAN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du inte vad du sall göra med nollan skall du kontakta en elektriker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet hur jag kopplar Men tanken var att slippa krypström Då nollan är sk minusledare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontakta en elektriker! Det verkar som att du inte har full koll på hur en 230 v installation skall utföras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att vara stöddig utan det är av ren omtanke: Kontakta en elektriker för det där. Av det du skriver så är inte heller jag säker på att jag vill ge något råd. Detta är livsfarliga grejor att koppla fel, och skall man vara petig så kräver även reglerna egentligen en behörig elektriker för den inkopplingen.

Dessutom är zinksavern i sig inte helt okontroversiell, då den bryter upp skyddsjorden och skickar den genom elektronik (ett par dioder). Om man vill investera i en trots att den inte gör så mycket nytta med de felspänningar vi brukar ha i våra hamnar, är dock var och ens ensak. Men snälla, tala med en elektriker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dej Ingemar till 90%.

Fast numer behöver inte en elektriker ha behörighet i båten, men väl på brygginstallationen.

Är man inte säker så skall man inte ge sej på 230 v sidan, livsfarligt.

Bild: Drev uppätet pga. felaktig 230 v installation.

post-571-1394236916,2899_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan det vara, men jag är inte helt säker på att du har rätt wink.

Spelar dock egentligen ingen roll här, för även om du skulle ha rätt så är lagkravet att man minst måste ha god kunskap om att installera starkström för att få göra det TS vill göra. Något som TS nog är en bit från att uppfylla.

Men har man god kunskap lär man göra installationen så att ingen efteråt kan se att det inte var en elektriker som gjort det, så behörighet eller ej är då inget problem.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevlig hemsida du har Ingemar.

Dina akterpropparna är en suverän lösning. Håller de mot rost? Min elmotor rostar.

230 inst. i båt, kom från Seawolf som är kunnig i pargrafer, hans hemsida är lärorik.

http://www.batteknik.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...