Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Kulingvind

Epoxibehandla skrovet, vilken epoxy?

Rekommendera Poster

Båten har legat på land i 5år nu, alltså är plasten riktigt torr och fin. Därför tänkte jag passa på att epoxibehhandla botten. Vilken epoxi är det som är bäst?

Kontaktade denna Epotex och dem rekomenderade detta:
http://shop.epotex.se/nm-boldsparr-fs-023-sats-om-8-kg.html

Finns några andra alternativ? Jag vill ha hög kvalitet såklart men det får gärna vara billigt för den sakens skull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att du kontrollerade länken som fanns. Den epoxi som visas är ifrån Nils Malmgren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, det gjorde jag inte, men då är vi överens då om att den är bäst :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste först välja om du ska använda en lösningsmedelsfri som t ex den från NM eller om du ska ha en epoxygrundfärg, finns flera olika, billigast verkar vara Biltema. Fördelen med den senare typen är att du kan jobba ner till 5 grader, medan den lösningsmedelsfria ska ha 20 grader vanligtvis. Grundfärgen skall läggas på i fler lager än den lösningsmedelsfria, men den är å andra sidan lättare att arbeta med. Vilket av dessa alternativ som är bäst tvista de lärde om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anar att det är samma företag. Nils Malmgren=NM initialerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också i valet och kvalet kring lösningsmedelsfri kontra icke lösningsmedelsfri epoxy där jag just nu är inne på att måla med den sistnämda för att kunna göra jobbet tidigare på våren med tanke på att skutan står utomhus och jag hade önskat få i den i början på juni..

Men är det någon som har en uppfattning kring skillnaden i kostnad mellan de två alternativen? Antar att det så klart beror på hur många lager epoxygrundfärg man lägger på, har hört allt mellan 4 och 8, men ändå mellan tummen och pekfingret..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antal lager bestäms av tillverkaren, följ deras.rekommendationer så brukar det bli bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Extrajobbade som hantlangare åt ett företag som la epoxigolv. Firmans personal och firmans ägare var mycket kunniga och de handlade endast av NM.

När jag epoxibehandlade förra båten tänkte jag välja NM. Lösningsmedelsfri var enda alternativet men jag valde tillslut ett annat märke (Hempel?) pga att man kunde arbeta ner till 10 grader. Efter att ha plastat in underdelen av båten med en press (kjol) samt ett lager byggplast lyckades jag få en deltatemp på ca 13-15 grader med hjälp av byggvärmare (en på 2kW och en på 1kW). Det innebar att jag kunde hålla ca 10 grader trots några minusgrader utomhus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När lösningsmedlet dunstar från lösningmedelshaltig epoxi billdas mikroskopiska porer som kan transportera vatten. Flera lager minskar problemet, men trots allt får man en viss porositet, visserligen med nanoporer. De lärde tvistar om vad detta betyder i praktiken, men om målet är att förhindra osmos skulle jag välja - och har tidigare valt- lösningmedelsfri epoxi. Jag anser att om man ska lägga så mycket ansträngning, tid och pengar på ett jobb duger endast det garanterat bästa. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag ska reparera en äldre plywoodbåt (Nyckel)den har spruckit upp mellan kölen å skrovet.båten har halv långköl. Hela båten är epoxi-behandlad med flera lager epoxi å glasfibermatta. Nån som har nån bra idé hur alla sprickorna runt ska tätas? Den tidigare epoxi behandlingen är gjord i NM.

Min idé är att först bredspackla med epoxi å Micro-ballonger , sedan lägga matta 175gr i ca 4 lager runt hela övergången skrov köl.

Har nu bytt alla botten-stockar så svajkölen sitter nu still.

Hoppas att nån kunnig har lite råd till mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter rätt, men...

Jag skulle slå en signal till NM och kolla. De lär vara trevliga och bra att göra med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...