Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Pentax

Fören eller aktern mot bryggan

Rekommendera Poster

Hur man väl väljer att göra så skall man kunna hantera båten här är ett tjusigt exempel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ett inte lika bra. Men det tar nog försäkringen ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen, Farfar har vänt med Pierina (LL785 Dana) längst in en midsommar för längesedan i 15 sekundmeter utan att skubba emot något.. och han har inga dubbla proppar och bog :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....och här en till som visar en stillsam tillägning med med en klar ankarlina som redan ligger klar på botten knuten mot kajen, som sedan tas upp och förtöjs fram. Gillade denna lösning då man slipper böka med ankaret. Fungerade lika bra som det ser ut här, varför inte ha detta även här i Sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och så kan jag inte undanhålla er den norrlänska varianten av båtparkering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns i Lysekil, har jag märkt. Som tur är finns det också en dykklubb strax intill. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

pseudonym skrev:

Finns redan på många ställen, heter fasta akterlinor eller akterförtöjning.

http://www.gasthamnsguiden.se/hamn.asp?lid=352

---------------------------------------------------

Tack för info. (man lär så länge man lever.!

Är verkligen fasta ankarlinor och akterförtöjning samma sak.... Är det inte så att vid fasta ankarlinor avrådes nyttjande av eget ankare och akterförtöjning betyder det bara =  akterförtöjning.

År det så eller är det dags för en ny tråd..?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns rätt många hamnar som har fasta linor, så kallade moorings på västkusten och vissa hamnar i danmark.

Marstrand har haft det flera år - tyvärr med rätt dåligt underhåll så linorna är riktigt vidriga på vårkanten och försommaren.. Dyrön.. Gullholmen.. Smögen.. Finns flera hamnar även norr och söder om dessa som har samma lösning.

Bojar är smidigt på ett sätt, moorings på ett annat.. För och nackdelar.. hrm..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördel Morings är att linan oxå kan användas till att förtöja till bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att tråden är gammal men en av anledningarna till att man lägger till men fören mot bryggan är ju för att många av oss har ett drev eller en utombodare i aktern. Att sedan kliva över till bryggan eller en stega är inte alltid så lätt... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som Bohusläning lägger man sig helst längs med.  ;)

 

post-106994-0-25215200-1433702078_thumb.jpg

 

 

post-106994-0-33632300-1433702140_thumb.jpg

 

post-106994-0-98469400-1433702187_thumb.jpg

 

post-106994-0-05310400-1433702254_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men allvarligt, jag har funderat mycket över hur man skulle kunna lägga till med altern mot bryggan och ändå komma i land eftersom jag annars ligger med aktern åt söder. Vänder båten med aktern inåt och fäller ned motorn och har taljor i stolparna så att jag kan dra ut den lite extra efter att jag kommit iland, men det är ju inte direkt kul och det är bara jag som kommer iland på det viset.

Har tyvärr inte kommit på något bra sätt att lösa det problemet annat än att få tag på en annan plats...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår lilla Seacat får man nog vara lätt rubbad att försöka lägga till med aktern först. Inte nog med att den är väldigt svår att styra när man backar, den har dels en utombordare som sticker ut en halvmeter bakom aktern, och sen är det en gigantisk akterstuv som inte är lämplig för att gå på. Ja, och akterspegeln lutar åt fel håll också - den är längst föröver i överkant.

Från sittbrunnen blir det alltså närmare två meter till en brygga vid akterförtöjning.

 

Från fören är det däremot enkelt att kliva av och ombord.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har vi samma problem om du som jag också har en låg akter...
 

Har funderat över om man kunde gjort någon typ av steg upp över motorn, men det blir groteskt fult.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...