Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Pentax

Fören eller aktern mot bryggan

Rekommendera Poster

Det pågår snack om elintagets plasering på en annan tråd, och som  jag läser tråden verkar det som man ska ha intaget i aktern, men hur många backar in till bryggan?

Jag kör in om jag inte kan ligga långsides som jag föredrar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår hemmahamn får man inte ha aktern mot bryggan, och så är föreskrifterna i många gästhamnar oxå, fast det verkar luckras upp till förändring då det verkar vara populärare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör in, svårt att gå av i aktern på min båt. pseudonym, vad är anledningen till att ni inte får ligga med aktern in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hoppsan då, det visste jag inte. Vad är anledningen till detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag aldrig heller hört talas om och då backar jag jämt in. Vadan detta förbjud? Utomlands brukar det ju vara tvärsom på grund av brandrisker så alla kommer ut fort. De som seglat i medelhavet vet vad jag menar, vakten på bryggan knuffar ut dig om du kommer med fören först. 

Så är ju ofta riktigt gamla och nyare båtar designade för att backa in. Min tillhör ju den förstnämnda av dessa och har en lång smal peke till klyvaren som äv ruskigt vansklig att balansera på om du inte vill lägga den som en snubbelpinne över bryggan till grannarnas förtret. Och de nyare brukar ju vara väldigt öppna i aktern för påstigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle Jag backar min sgelbåt för det mesta in mot bryggan-klipporna det är mycket bättre, man håller ankarlinan m ena handen o styr m den andra, när båten står mot bryggan är det bara att kliva iland från sittbrun o förtöja. O tänk så bekvämt när man kommer med packningen till resan och droppa allt i sittbrun o slippa släpa kappsäckarna längs hela däcket.Elanslutningen hamnar i stufacket i sitbrun nära batterier o elcentral mindre brandrisk också.Varför tror du att större delen av välden förtöjer så? Tänk så enkelt när du skall sticka uto lämna bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste hålla med Kalle. 

Lägger mig med stäven in om jag inte kan förtöja långsides.

Att backa in min båt mellan bestämda två Y-bommar är i det närmaste omöjligt. Har gjort det ett par gånger och det går till slut efter mycket ansträngning, Det måste nog va av mycket speciella skäl om jag skulle lägga till med aktern in tex en gästhamn. Ett jobb jag måste göra i aktern på båten.

På min ordinarie plats - ytterst på pontonbryggan, med bara en Y-bom på insidan och gott om svängrum utanför är det ganska enkelt att lägga sig med aktern in. Nästan som att lägga sig långsides.

post-945-1394236907,973_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju förgående talare en man som ofta går sin egen väg, tex så har han istället för att dra sina fall till sittbrunnen placerat hela masten där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får inte va dum - för då kanman bli arbetsledare på elverket

Om man flyttar masten till sittbrunnen så kommer den ju lika långt från bryggan om man ligger med aktern mot som om man har en Fingal och ligger med fören mot bryggan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju helt på vad för sorts båt man har. Du verkar ha en albin25 o de är väl inte helt enkla att backa med. Själv har jag drev och en stor hund så vi backar alltid in till bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag backar. Visst är det krångligare eftersom det är svårt att svänga när man backar, men övning ger färdighet.

 

post-10012443-1394236908,2074_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglat en del i Medelhavet. Där är det undatagsvis man lägger till med fören iland. Knepet är att hålla hög fart in till bryggan när man backar. Ankarspel i aktern behövs ej där. Kontakten med bryggflanörer är lättare, eller otrevligare.

http://lasselundell.se/page16.html

post-571-1394236908,258_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backar in så fort det är möjligt.. Bättre siktfält bakåt än framåt, lättare att gå av och på, dock lite mindre insynsskydd iofs, men ligger man i gästhamn så är man väl inte folkskygg ändå!?

Dessutom slipper man ju gå och smutsa ner hela däcket (för oss som inte har teak) utan hamnar direkt in i båten så att säga ;)

Gjorde så med förra båten (segelbåt, bavaria 36) och gör det med nya.. 

Iofs föredrar jag länsplatser om det inte är flytbryggor (som är för låga) men gillar inte för många båtar utanpå.. Det har blivit mer längs-liggande på olika öar efter båtbytet - mest på grund av djupgåendet, men även skrovformen.. rak skrovsida känns lite enklare att fendra av än en rund segelbåtssida..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger helst långsides men går inte det backar jag in.

Det med att man inte får ligga med aktern in i gästhamnar har jag aldrig hört någon gång.

 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även vi läger gärna till med aktern mot bryggan om djupet tillåter Vi ser till att vända båten i tid så att man har lite fart bakåt, Då har vi faktiskt bättre styrförmåga än frammåt. Med vår bavaria somahar öppen akter är det riktigt smidigt att själv läggatill/kastaloss oavsett vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backar in så ofta det går. På tidigare båt med längre badbrygga så backade jag även in i naturhamn om djupet tillät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var i Grekland ett gäng i höstas och hade hyrt en större segelbåt. Backade in naturligtvis som alla andra. Knepigt i början..men man lär sig, 

Det gäller att hålla viss fart och benkoll på åt vilket håll man har rodret. Att släppa ut ankarspel när man backar stabiliserar också en del. (Men börjar men vela eller felmanövrera blir det en mindre snygg till-läggning) 

Hemma i Sverige är det mindre vanligt att backa in, det är mest Bayliners som backar då de är rätt svåra att gå in i framifrån, också lite tradition kanske.  Att det skulle råda förbud här mot att backa in här har jag aldrig hört, varför det, det ser ju bara trevligt ut.

Men jag tror det finns några praktiska orsaker.

1. Djupet kan som regel vara otillräckligt närmast kaj för propellrar och roder, och då kanske främst i hamnarna i våra skärgårdar.  Kajerna skall ju tåla is-vintrar mm och skall stå pall för mycket och får inte kostas på hur mycket som helst att bygga och underhålla.

2. Ankringen av flytbryggor kan ha kättingar som ligger någon meter under ytan kors och tvärs vid bryggnocken där åtminstone ett segelbåtsroder skulle kunna haka i

3 En trång hamn med flytbrygga rymmer fler båtar runt nocken om flertalet går emot med fören.

Denna tradition hos oss har då givit att våra svensktillverkade båtar (hittills) är bättre anpassade framtill för att enklare gå iland där, än på många importerade båtar.

 



Senast ändrad av Hasse_O | 13 januari 2012 | 12:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med akter mot kaj är det inte långt till krogen.

post-571-1394236908,5903_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt ovan det kan inte bli mycket bättre. Bild från Fiscardo i Grekland

yes

post-10019272-1394236909,3248_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Till en början låg vi alltid med fören in men en dag kom jag på att aktern in var smartare och, de facto, snyggare. Däremot är det inte lätt att lägga till men det är kanska vanan som saknas. Att glida in med de 6 tonnen var piece of pancake men när aktern skulle in först, ja då kände jag mig duktigt ny. Man har liksom inte riktigt samma koll eller också är det inbillning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske beror på att du lättare ser när det går åt helvete nu ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Åt helvete gick det när den stora danska princessen brakade i sidled in i en engelsk segelbåt i somras, då skulle dansken bara lägga sig mellan två båtar på stenkajen... Voine voine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh.. Låter som den danskflaggade Storebro´ n som försökte lägga till i 10m/S sidvind inne i smögens hamn med ankarsläpp. Runt 45 fot motorbåt, 1 kapten på flybridge, 6 till på däck runt om med tampar och fendrar.

Båten börjar driva lite i vinden - kaptenen släpper ratten, ställer sig upp och ropar jag kan inte göra något - ni får ta emot.

Helt off topic, men sånt händer oavsett akter eller för mot bryggan tydligen :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Befälhavaren på båten som missade tilläggningen på smögenbryggan var nog inte Kapten. wink

Seari

Varför är det snyggare att förtöja med aktern mot bryggan? 

post-945-1394236909,5655_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det ser helt enkelt snyggare ut, mer estetiskt på något sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha !? surprise

Om jag nu mot all förmodan skulle gå in och lägga mig i Smögens gästhamn sommartid så skull jag då definitivt inte vilja ha aktern mot bryggan. Lite distans till alla som dräller omkring på bryggan vill man ju ha

Nu finns det ju bara en anledning som skulle kunna va anledning till ett besök i Smögenhamnen - ett akut besök hos min segelmakare och då skulle jag lägga mig långsides vid Snusfronten och besöket blev inte längre än absolut nödvändigt.

post-945-1394236909,6237_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..och mer praktiskt.!

1. Lättare att lasta och gå i land.

2. Lyse från kajen på kvällen

post-10019272-1394236909,7309_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...