ChristerN 2 496 Postad 29 December , 2004 OK Tar väl på mig ansvaret för att jag uppmanade någon (ansvarig) från Sjöassistans att kommentera. Det tycker jag de har gjort och bör ha ett tack för det. Tycker också det var sakligt kommenterat. Och visst kan det vara intressant att höra någon från Trossen kommentera. Tror inte de har något att klaga på sak-innehållet i den här tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Arwidson, SSRS Postad 29 December , 2004 Tack Maringuiden för ert erbjudandet att kommentera. Först vill jag säga att vi ej ser Sjöassistans som en konkurrent. SSRS huvudjobb är sjöräddning, där svarar vi för 70% av de ca 1100 SAR fall som sker i landet varje år. Våra frivilliga besättningar på 57 RS ligger i jourberedskap året runt med 116 rescue enheter, 2 till 3 enheter på de flesta RS. Vi har också samarbetsavtal med Sjöfartsverkets 120 lotsbåtar också med sjöräddningsutrustning och tränade besättningar. Det betyder att vi ej har problem med enheter i landet. Ej heller i Norge, Finland eller Åland där det också finns välutrustade sjöräddningsenheter. I Danmark svarar svenska enheter i Öresundsdelen och vår nya syster organisation DSRS kommer att växa i Danmark Nytt för år 2005: Ett medlemskap – tidningen Trossen till alla. Detta ger ett först och främst stödjande medlemskap för vår livräddande verksamhet, årsbok, tidningen Trossen och säkerhetsutrustning till medlemspriser. Vi räddar dig och din familj i sjönöd, hjälper dig med sjuktransporter och dessutom, som grädde på moset, får du kostnadsfri hjälp även i lugnt väder när du fått driftstopp, inblåst i vik eller gått på grund. Det betyder att SSRS assisterar dig på plats, transporterar ut drivmedel, bogserar in dig till närmaste hamn där du kan få hjälp och hjälper dig med kontakter med verkstad, varv eller dykare. Alltså löser dina problem när du är till sjöss. Så ett medlemskap i Sjöräddningssällskapet är alltså också hjälp till självhjälp. Beträffande de assistansfall som har noterats som exempel finns det flera fall och Sjöräddningssällskapets policy är att aldrig lämna en fritidsbåt i nöd, även om man bara är medlem i Sjöassistans. MEN vi har definitivt inget avtal med Sjöassistans. Är man medlem hos Sjöräddningssällskapet kommer hjälpen mycket snabbare, vi behöver inte ringa runt och fråga vi har våra egna sjöräddningsenheter i jour beredskap Sjöräddningssällskapet är din trygghet till sjöss i alla väder, storm som stiltje Ditt medlemskap stödjer först och främst vår livräddande verksamhet, vi är en frivillig och ideell förening så din avgift går till livräddningsutrustning, utbildning etc. Annonser och nya tidningen Trossen är sponsrad och annons finansierad. Läs gärna mer på vår hemsida www.ssrs.se under ”Vad är Trossen” Sjöräddningssällskapet behöver dig hoppas du inte behöver oss. Mvh Gunnar Arwidson Medlemsvärvare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Arwidson, SSRS Postad 29 December , 2004 Tack Maringuiden för ert erbjudandet att kommentera. Först vill jag säga att vi ej ser Sjöassistans som en konkurrent. SSRS huvudjobb är sjöräddning, där svarar vi för 70% av de ca 1100 SAR fall som sker i landet varje år. Våra frivilliga besättningar på 57 RS ligger i jourberedskap året runt med 116 rescue enheter, 2 till 3 enheter på de flesta RS. Vi har också samarbetsavtal med Sjöfartsverkets 120 lotsbåtar också med sjöräddningsutrustning och tränade besättningar. Det betyder att vi ej har problem med enheter i landet. Ej heller i Norge, Finland eller Åland där det också finns välutrustade sjöräddningsenheter. I Danmark svarar svenska enheter i Öresundsdelen och vår nya syster organisation DSRS kommer att växa i Danmark Nytt för år 2005: Ett medlemskap – tidningen Trossen till alla. Detta ger ett först och främst stödjande medlemskap för vår livräddande verksamhet, årsbok, tidningen Trossen och säkerhetsutrustning till medlemspriser. Vi räddar dig och din familj i sjönöd, hjälper dig med sjuktransporter och dessutom, som grädde på moset, får du kostnadsfri hjälp även i lugnt väder när du fått driftstopp, inblåst i vik eller gått på grund. Det betyder att SSRS assisterar dig på plats, transporterar ut drivmedel, bogserar in dig till närmaste hamn där du kan få hjälp och hjälper dig med kontakter med verkstad, varv eller dykare. Alltså löser dina problem när du är till sjöss. Så ett medlemskap i Sjöräddningssällskapet är alltså också hjälp till självhjälp. Beträffande de assistansfall som har noterats som exempel finns det flera fall och Sjöräddningssällskapets policy är att aldrig lämna en fritidsbåt i nöd, även om man bara är medlem i Sjöassistans. MEN vi har definitivt inget avtal med Sjöassistans. Är man medlem hos Sjöräddningssällskapet kommer hjälpen mycket snabbare, vi behöver inte ringa runt och fråga vi har våra egna sjöräddningsenheter i jour beredskap Sjöräddningssällskapet är din trygghet till sjöss i alla väder, storm som stiltje Ditt medlemskap stödjer först och främst vår livräddande verksamhet, vi är en frivillig och ideell förening så din avgift går till livräddningsutrustning, utbildning etc. Annonser och nya tidningen Trossen är sponsrad och annons finansierad. Läs gärna mer på vår hemsida www.ssrs.se under ”Vad är Trossen” Sjöräddningssällskapet behöver dig hoppas du inte behöver oss. Mvh Gunnar Arwidson Medlemsvärvare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kajen 0 Postad 1 Januari , 2005 Jag har Sjöassistans och blev mycket imponerad av deras hjälpsamhet i somras. Min yngsta dotter fick kraftiga utslag då vi var ute på en ö. Killen som svarade på sjöassistans kopplade upp mig till en sjuksjöterska som hjälpe oss. Under hela samtalet fanns sjöassistans med i bakgrunden och ställde riktigt bra frågor till sjuksköterskan som jag i hetsen glömde att ställa. Innan vi avslutade samtalet frågade han mig om jag kände mig lugn och om jag tyckte jag hade fått hjälp. Denna trygghetskänsla hade jag inte räknat med att få. Jag tecknade Sjöassistan för att få hjälp med typ bärgning. Nu fick jag en helt annan typ av hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
malu 0 Postad 10 Januari , 2005 TROSSEN = egna båtar som väntar på att få hjälpa dig klockrent. Mvh Matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jan Anderberg Postad 19 Januari , 2005 Jag tycker ideellt arbetande män och kvinnor som utan ersättning ställer upp när det verkligen gäller, skall slippa åka ut med en bemannad sjöräddningsbåt om jag fått slut på bensinen i lugnet väder. Ring i stället Sjöassistans. Sannolikheten är stor att killen som har sjömacken en bit bort är ansluten som resurs till just Sjöassistans. Om jag hamnar i en nödsituation ringer jag 112. Då hoppas och tror jag SSRS kommer. Jag bidrar med pengar till SSRS för att det är livsviktig. Sjöassistans betalar jag till som ett komplement till försäkringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser