Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
transalp01

Trossen eller sjöassistans?

Rekommendera Poster

Vad är era erfarenheter av Trossen och Sjöassistans? Vilken av dessa skall man vara medlem hos? Jag håller till i trakterna Väddö-Gräsö (Norra Roslagen) med min båt. Hjälp mig att välja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trossen är en försäkring som går ut på att var som helst i norden få bogserings assistans eller dylikt till närmaste hamn om du är i sjönöd, GRATIS. jag har dessvärre ingen erfarenhet av den andra men i sjöräddningen så rekomenderar vi Trossen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu tillhör du östkusten visserligen men på västkusten har jag ALDRIG sett en enda sjöassistans båt nån gång på 10 år. så för mig är ju ssrs ett självklart val. dom kostar ju inte en krona i skatt.. sådant tycker vi om..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde Sjöassistans efter att ha läst den här länken och kontrollerat att det som stod där är sant. Kolla själv. http://www.bkh.nu/sjoassistans.htm Att det inte syns så många båtar med Sjöassistans märke på kan kanske bero på att de inte har lanserat sig så hårt tidigare? Lyckligtvis har jag inte behövt använda mig av andra tjänster än väder-prognoser. :x-mas:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Efter ha tittat på länken så är jag rätt övertygad om att välja Sjöassistans men jag funderar ett tag till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en kik på den hemsidan som tipsades.. och såg det att Sjöassistans inte är att tänka på i mitt fall med tanke på att jag inte kan försäkra min båt :-( förresten såg jag en rätt rolig annons i SSRS tidning TROSSEN. Minska risken att hamna i sjönöd, sälj båten i GP :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lunkan

Sjöassistans ersätter upp till 5000kr vid bogsering. Betänk att normal bogserkostnad ligger kring 3000kr/timme framkörningsavgift. SSRS drar till närmaste hamn utan kostnadstak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kapten Haddock

TROSSEN! Tveklöst! Du bor ju dessutom i princip granne med en stor Räddningsstation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Darth Vader

Jag undrar vad Sjöassistans har för båtar uppknutna och vad de som kör har för erfarenhet. De verkar inte vilja visa eller berätta så mycket om detta. Personligen liter jag mer på SSRS, de har ju specialbyggda båtar och utbildad besättning, dessutom avtal med lotsbåtarna om det inte finns någon sjöräddningsstation i närheten. Bor själv i Skåne och här har jag inte ens hört talas om någon båt från Sjöassistans här nere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr fått testa trossen ett antal gånger och de fixar utan kostnad problemet på plats om möjligt annars bogserar de dig till närmsta gästhamn. Kanonbra! Fixk hjälp i 3 timmar med slangbyten och rensning vid igensatt bränslesystem = 0kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trossen självklart. Om jag skulle behöva hjälp så skulle jag givetvis vilja ha det av dom som är bäst på det, inte någon som bara tjänar pengar på det och hur många båtar finns det runt kusten som kan mäta sig med sjöräddningens båtar i utrustning fart och sjöduglighet, jag har då inte sett många taxibåtar av den kalibern, så man undrar vad sjöassistans kommer med när det är bråttom och det blåser 20 m/s (kan tänka dom ringer sjöräddningen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 46knop

Trossen utan tvekan! Hörde talas om ett fall i blekinge där sjöassistans påkallades av en drivande motorbåt. De kunde inte hitta någon som kunde bogsera denna 26-fotare. Så sjöassistans fick ringa Trossen/SSRS, eftersom inte båtägaren var medlem i trossen fick han betala 19000kr för denna bogsering! Han löste medlemskap i trossen istället!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Läs Vi Båtägare nr 8 2004 sid 21 så tror jag du blir lite tveksam att välja Sjöassistans. Om jag skulle bli behandlad så som det beskrivs där så... Finns säkert många nöjda med Sjöassistans men det här exemplet som beskrivs i den båttidningen skulle få mig att tveka lite för just Sjöassistans. Nu har jag Trossen sen några år tillbaka vilket är det naturliga valet när man som jag håller till i Vänern. Har inte behövt anlita dem så jag kan inte uttala mig personligen hur deras service är. Men de har en båt stationerad alldeles i krokarna, Karlstad/Hammarö, där jag brukar hålla till så det känns tryggt. Finns även en räddningsbåt som Trossen har i Kristinehamn så när jag är åt den hållet så är det tryggt att veta att båt finns där också. Och i år tillkom en station i Åmål så är man därborta och åker med båten så finns hjälp nära tillhands. Känns tryggt att vistas i norra Vänern i alla fall vad gäller tillgång till Trossens räddningsbåtar. Hur det är med stationering av Trossenbåtar runt Väddötrakten, kolla: http://www.ssrs.se/page/1688/hittadinstation.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Undrande?

Vad står det i nr 8 av Vi Båtägare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag ligger också i norra Vänern. Sjöräddningsbåten (ur SSRS) ligger bara 20 meter bakom aktern på min egen båt, när jag ligger vid bryggan. Den båten är Stridsbåt 90 som marschar ca 35 knop. Larmberedskapen på den båten är dessutom mycket hög, man skall kunna lämna bryggan inom 15 min. Valet är således tämligen enkelt. Trossen. Skulle jag mot förmodan ändå få en båt från Sjöassistans ligger den i det här fallet på andra sidan Hammarölandet. Det är en stålbåt som marschar ca 10-12 knop. Oavsett var man än befinner sig inom de svenska farvattnen så fungerar det på följande sätt. När du väl larmar till Larmtjänst, så väljer Larmtjänst vilken båt som är den mest lämpade för räddningsuppdraget. De bedömmer då vilken båt som har den kortaste insatstiden och största resurserna. Blir det Sjöassistansens båt eller SSRS är egentligen ovidkommande, huvudsaken är att man blir hjälpt. Mitt hjärta klappar iallafall tveklöst mest för SSRS och deras Trossen. Mvh Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Det låter ju som om Trossen alltid är räddaren i nöden. Undrar om det finns någon 'ansvarig' på Sjöassistans som här på forumet vill kommentera detta? I och för sig kan man ju säga att Sjöassistans alltid fixar det även om de tar hjälp av Trossen. Och tydligen utan kostnad för medlemmarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era svar. På pappret såg Sjöassistans bra ut men i praktiken verkar de ju vara en mardröm. Om inga skräckhistorier dyker upp om Trossen innan säsongen börjar så blir det Trossen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja ock dessutomfinns trossen i finland också om man råkar driva för långt.och om ni driver mot vasa så kommer antagligen jag och hämtar er.skämtocksido, i Finland finns sjöräddningsstationer med trossen lägs hela kusten, ock i insjöarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Christer Hegart

God fortsättning. Som en av resurserna för Sthlms radios Sjöassistans, just i området Väddökanal-Öregrund, vill jag personligen skriva och reda ut ett par saker som har förekommit i inläggen och i medföljande tidningsartiklar. Du som är med i Trossen, kan också bli stående utan hjälp, om ditt fall inte klassas som sjöräddning. Om närmaste Srss enhet är ute på ett skarpt uppdrag, så kan du få vänta länge på att någon ska komma och hjälpa just dig. Och när de kommer, så bogserar de dig till närmaste hamn, och det behöver nödvändigtvis inte bo någon reparatör där. Sjöass. kör till närmaste varv... Ett problem som givetvis kan uppstå hos sjöass. också, om alla deras resurser är upptagna av andra fall eller annat arbete. Men det står inte någonstans att ni som råkar ut för problem, ska få omedelbar hjälp. Vi blir uppringda på våra ordinare arbeten, och tillfrågade om vi kan hjälpa till, och kan vi det, har ju vi givetvis en anspänningstid. De gånger jag har varit ute och det har tagit lite tid, så har inte kunden upplevt det som någon katastrof, utan är alltid glad att veta att hjälp är på väg. Man måste läsa det finstilta hos både Sjöass. & Trossen innan man beslutar sig för vilken man ska välja. Båda har för och nackdelar. Viktigt är som någon påpekade att kanske kolla hur situationen ser ut där man vistas mest. Som personen som startade denna tråd tex. Vistas man här omkring har du mig på Singö och några till upp mot Öregrund, och vi står till tjänst den dagen du behöver oss. Trossen finns i Rävsnäs & Öregrund, och kommer förstås också(om de inte är ute på skarpa uppdrag eller annat) Lycka till med ditt val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 46knop

Vid medlemsskap i Trossen blir man automatiskt medlem i sjöräddningen. En förening utan ekonomiska intressen med medlemmar som satsar liv och skäl för att rädda liv utan någon ekonomisk ersättning. Att genom medlemsskap i Trossen stödja denna verksamhet både vara en självklarhet för alla som vistas till sjöss. Vem vet när man behöver deras hjälp i ett skarpt läge ? Inte en enda skattekrona får denna livlina som alla vi sjöfolk är så beroende av. Allt finansieras av gåvor, arv och medlemsavgifter. Sjöassistans är ett privat företag med folk som ska tjäna pengar på din olycka...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Snart fd stödmedlem

Intressanta argument att ”Sjöassistans är ett privat företag med folk som ska tjäna pengar på din olycka...!”. Då tycker jag vi ska förbjuda bilbärgningskåren, privata läkare, sjuksystrar (ja även offentligt anställda inom sjukvården de har ju en lön de lever på) och tandläkare, försäkringsbolag och varför inte när vi är på gång banker och finansbolag som lånar ut pengar. Ja varför inte natt-taxi, naprapater och chiropraktorer, men… då blev det ju gamla Sovjetunionen. Nej, som stödmedlem visste jag inte att jag var med i en vänsterrörelse, det hoppar jag till nästa år. http://www.maringuiden.se/images/forum/smilies/3.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenth Bill, marknadsansvarig Sjöassistans

Vilken ska man vara medlem hos? Ja, den frågan lämnar jag över till dig. Men jag kan hjälpa dig med info på vägen. Sjöasistans är länken mellan samhällets räddningstjänst och det som båtägaren klarar själv. Sjöassistans är fokuserade på fall där det ej är fara för liv och samarbeter med sina grannländer, Danmark, Norge och Finland. Ca 17 000 fritidsbåtägare tog hjälp av Sjöassistans 2004. För att klara det, samarbetar Sjöassistans med drygt 500 båtar i Sverige (98% av dom är yrkesverksamma). Servicecentralen är bemannad dygnet runt, året runt med personal med lång erfarenhet av båtliv och skärgård. I din närhet samarbetar Sjöassistans med ca 20 båtar. I Sthlms skärgård (Öregrund -Landsort) är det tot 213 st. På västkusten (Kullen-Strömstad) är det drygt 80 st. I Vänern är det 23 st, Vättern 5 st, Mälaren 31 st osv. Förutom att få en fysisk hjälp har du även som medlem tillgång till info/rådgivning från båtmekaniker, läkare, varv mm. Som medlem sänker du också självrisken på din båtförsäkring (oavsett bolag) vid en sjöskada med upp till 1 500:-. Mer info finner du på Sjöassistans hemsida, sjoassistans.se. Lycka till med ditt val!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kapten Haddock

För att slippa valet... var med i båda!!! Med tanke på att försvaret förlorar resurser behöver den civila sjöräddningen allt stöd som går att uppbringa, om vi överhuvudtaget skall våga oss ut på sjön. Detta oavsett om vi är yrkesfolk eller fritidsskeppare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kapten Haddock

För att slippa valet... var med i båda!!! Med tanke på att försvaret förlorar resurser behöver den civila sjöräddningen allt stöd som går att uppbringa, om vi överhuvudtaget skall våga oss ut på sjön. Detta oavsett om vi är yrkesfolk eller fritidsskeppare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenth Bill

Sjöassistans samarbetar i Sverige med drygt 500 båtar. Utöver dessa samarbetar vi även med Sjöfartsverkets lots- och tjänstebåtar samt SSRS. På uppdrag av Sjöassistans hjälpte en enhet från SSRS den aktuella familjen. Bogseringen blev kostsam, men familjen blev inte på något sätt drabbad av några kostnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenth Bill

Så vitt jag vet bogserar Trossen till närmaste brygga. Vill du bli bogserad längre får du stå för mellanskillnaden. Tim debiteringen är ca 2 500-3 500.-/tim. Sjöassistans täcker bogseringskostnader upp till 5 000.- vilket ungefär täcker en bogsering på ca 20 nm. Därefter får du som båtägare stå för mellanskillnaden. Tim debiteringen är ca 800-1 500:-/tim. Sjöassistans service gäller även på danskt territorialvatten vilket inte Trossen gör. Mer info finner du på hemsidan, sjoassistans.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenth Bill

Sjöassistans täcker bogseringskostnader upp till 5 000:-. Vilket ungerfär räcker för 20 nm. Normal timdebitering för Sjöassistans är mellan 800-1 500:-/tim. SSRS bogserar sina Trossenmedlemmar till närmaste brygga. Därefter får du (så vitt jag vet) stå för mellanskillnaden. SSRS nomala tim debitering ligger på ca 2 500-3 500.-/tim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...