Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
anders4606

Behåll din bensinare

Rekommendera Poster

Jag var kanske inte så tydlig.

Tänkte driftsekonomi - eftersom det ofta är det som styr i slutänden. 

Jag gör ett räkne exempel på vår sommar. 

Vi körde 1250 nm, snitte över sommaren blev 1,18 = 1475L á 16 kr = 23600 kr i bränsle

Hade vi kört en båt med bensinare hade det blivit: 1250 x 3 = 3750L á 16 kr = 60000 kr i bränsle

Hade man tittat på en båt med bensinare som dragit 2,5L hade det blivit = 3125L/ 50000 kr. 

Där är skillnaden som jag tänktepå bensin/diesel. Visst kan man ha en båt med bensinmotor och ligga i 7 knop å ha en förbrukning på strax under litern/nm. Därav min reflektion på fart/körsätt osv. 

I mitt exempel så ligger vi å nöter i 26-29 knop sålänge sjön tillåter detta och mitt räkne exempel baseras på att jag skulle gjort det med en båt med bensinmotor oxå. 

Hade vi inte kört mer än 400 distans hade det inte spelat så stor roll som det gör nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skall inte göre tråden till politiskt debatt men varifrån har du fått att flygbensin inte skattas? Jag slutade flyga på grund av bränsleskatten. En lyxhobby som skall beskattas hårt sa dåvarande sosse minister. Risken är att det blir samma tänk när det gäller våra båtar. Miljöpolitik i Sverige kommer att, och har redan nu, sakna alla sans och förstånd. Tyvärr så spelara det ingen roll rött eller blått. Sänkning av skatt på drivmedel är politiskt självmord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade trafikflyget, inte privatflyget.

Och jag ser ingen logik i att CO² ska skattas om det kommer från bilar och båtar istället för från trafikflyget.

Min kommentar var bara för att visa att mijöskäl är bara svepskäl för att höja punktskatter för oss när vi åker bil och båt. Att flyga till Thailand utan bränsleskatter är OK för myndigheterna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta diskussioner. En stillsam slutsats från min sida är:

Att köra på fossilt bränsle är dyrt.

Är det någon här som micklat med vätgas? HHO? Att framställa väte ur vatten i takt med att man förbrukar det och slippa ha en tank med komprimerat väte? Att mixa in HHO i det ordinära bränslet? Väte/syretillsats sägs ju gynna förbränningen i både bensin och dieselmotorer, och således minska bränsleförbrukningen. Väte har betydligt högre energiinnehåll än bensin och brinner 1000 ggr snabbare. Ur en enda

droppe vatten får man ca en liter väte/syre. Vilken dröm..

 

Men det går ju förstås inte. Uppfinnare inom området motarbetas från alla håll. Oljebolagen är ju inte dom enda som tjänar på att vi tankar fossilt. Vad drar inte staten i på denna karusell..

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt. Som sagt, svensk miljöpolitik saknar sans och vett och är ingenting annat än maximalt rekord i supoptimering.

Ångmaskin i framtiden kanske? Vi behöver ju inte ha så bråttom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så  pay back time för att byta ut V8an till en D4-dp260 skulle i runda slängar ta ca 20 år om vi räknar snällt och kanske lite mer realistiskt vad V8 (MPI) faktiskt drar. Samt helt bortse från service och reservdelar till Pentan (som är rätt mycket dyrare).

Hinner rinna en fasligt massa vatten under både båt och brygga under den tiden som radikalt kan ändra hela ekvationen. En sak är dock säker dieslebränslet kommer aldrig att bli billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Din flipper 760 är mer lättdriven än baylinern du jämför med. En realistisk förbrukning med ny v8 och dp drev bör inte vara högre än 1,4-1,7 l/nm vid dom farter du pratar om i en flipper 760, dvs ~30000 kr i bränslekostnad för en sässong.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Tja

Skall man bara titta på det ekonomiskt så finns det ju billigare intressen är båtägande. Man kan ju samla på fjärilar tex. Iaf har man råd så är diesel bättre än bensin i båt på alla punkter i någorlunda stor båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storhetstiden för personbilsdieslar är nog på sin topp nu om inte teknikerna hittar på billigare sätt för rening av avgaserna. 2016 träder strängare avgaskrav in (EU6) för nya bilar och man tror att dieslar blir ca 10 % dyrare att tillverka. Misstänker att det kommer att påverka dieselkonsumtionen och kanske även priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej

Nja är inte så säker på det men vem vet...

Antar att det är  de  nya reglerna ang NOX utsläppen du refererar till. Dessa är direkt relaterat till motorns arbetstemperatur.

Det finns redan en lösning på detta som redan är i produktion i vissa modeller. Vad man gör är att man kyler de recirkulerade avgaserna och därmed sänker/bevarar motorns arbetstemperatur. 

10 % höjning av produktionskostnaden för detta är nog att ta i även om man bara relaterar till kostnaden för motorn, (tar man det i relation till bilpriset så blir det inte speciellt mkt) Dessutom har marginalerna för diesel bilar historiskt varit större än för bensin villket betyder att det kanske inte alls kommer att märkas på bilpriset. Men naturligtvis är det till sist en marknadsfråga. Kan tillverkaren ta ut ett högre pris för detta så gör han naturligtvis det.

Men som sagt vem vet ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inom några år kommer det finnas elbilar med god räckvidd och då kommer även liknande lösningar finnas för fritidsbåtar.

Alltså sådanna som verkligen kan mäta sig med bensin eller dieselalternativen.

Att idag satsa mass pengar på att byta en bensinare mot en diesel är nog den osäkraste investering man kan göra i en båt.

Båtar med eldrift har inte heller det problem som bilar har då de blir nästan ljudlösa och är bara en mycket positiv effekt för motorbåtar (eller segelbåtar)

Idag blir eldrivna scooters allt mer vanliga i städer typ Shanghai trots att soppan där kostar runt 6 kr/liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Tyvärr kommer det nog att längre tid än några år. Det är alldeles för stora intressen involverade dessutom finns det fortfarande förhållandevis gott om olja.

När det gäller el-bilar och hybrider så ser de flesta större bil och motortillverkare det endast som en temporär nödlösning mest avsedd som en miljö-image höjande faktor.  Det som det med all rätt satsas på (honda har sedan ett antal år ett antal bilar på lån rullande i LA) är bränsleceller.

När det gäller val av båtmotor Diesel kontra Bensin så håller jag med om att en diesel är i det närmaste omöjligt att räkna hem ekonomiskt. Men det är ju inte endast av den anledningen man väljer en diesel.

En dieselmotors egenskaper passar betydligt bättre i en båt än en bensinmotor dels pga av att en båt inte har ngn vxl låda. Dessutom skall man vara medveten om att det krävs en betydligt effektstarkare bensinare än diesel för att uppnå liknande prestanda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensin eller Diesel är väl mest en fråga om tycke och smak enligt min uppfattning, kört både ock och har inga planer på att ända någon av motorerna bara för att men Dieselmotorerna har ju delvis andra egenskaper än bensinarna, i bland tex efterfrågar man ju mer segdragning och att kunna skifta delar mellan vissa typer av motorer som även förekommer på landbacken i olika former men där många delar är relativt billiga och går att ersätta även på marinversionerna med delar från tex en traktorskrot (gäller främst litet större lågvarviga motorer) detsamma gäller ju även många äldre ekonomivarianter av bensinarna för inombordsbruk. De flesta motorer kan ju då även köra vanligt fordonsbränsle från landbacken och skippa dyrt och kasst bryggdricka...

Nå, sammanfattning är ju att bensinarna (som regel) är för den som önskar högre varvtal men ej behöver så mycket äkta vridmoment i de lägre registren (tex båtar med racingkarraktär) medan dieslarna kan prestera betydligt bättre i de lägre varvtalsregistren om de är riktigt gjorda och vinner på mer råstyrka, vilket är bättre på tex mer arbetsbetonade båtar, vissa segelbåtar mm. men för de flesta småbåtar spelar det ju ingen avgörande roll som sagt.

Fördel är väl som sagt att äldre bensinmotorer är förhållandevis lättmekade då de har betydligt färre delar och var/är billigare att göra, annars har väl bensinarna heller ingen särskild fördel, men det blir ju annat om det tex gäller ett mindre yrkes skepp eller liknande mot en ren fritidsbåt även om den är förhållandevis stor då den som sagt ofta har helt andra krav/önskemål på funktion. Därför används nästan uteslutande diesel för arbetsskepp och vissa typer av segelskrov medan en  fritidsbåt av mer eller mindre racingbetonad motorbåtstyp (oavsett om den är äldre ller nyare design)  med fördel lika gärna kan behålla sina bensinare.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Nja

Hänger jag inte riktigt med i ditt inlägg men dock håller inte med om att det har med tycke o smak att göra när det gäller båtar. Valet  har endast med ekonomi att göra.

Hävdar med en dåres envishet att en diesel i en båt (jollar inte inräknade) har överlägsna kvaliter jämnfört med bensinare. Mängder av fördelar exempelvis brand, tillförlitlighet, effektområde.. 

När det gäller bilar är det däremot mer tveksamt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaou...

Men snackar vi moderna Bensinare vs moderna högkompdieslar skiljer det inte så våldsamt mycket (om vi snackar småbåtar).

Personligen tycker jag gamla herderliga lågkompdieslar är *vida överlägsna* allt annat, men tror relativt få vill ha sådana idag utom på rena arbetshästar. Går ju inte att krama ur lika mycket ur dem som med högkomparna men dessa har mer delar som kan krångla.

Personligen gillar jag dock inte heller konceptet att pressa ur en massa hästar på papperet genom att enbart höja varvtalet, enda sammanhang det ger någon egentlig fördel normalt är tex äldre flygmotorer och liknande, extremt sällan det ger någon vidare vinst hos land eller vattenbasserade fordon, men varvtalet måste ju dock som regel i vilket fall ligga mycket högre på en båt än tex en bil om vi snackar småbåtar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att dieslarna är starkare är ju att diesel är betydligt mer stabilt vid hög kompression, varför det gick att använda betydligt högre kompression och slaglängd hos dieslar än hos bensinmotorer (pga spikning dvs problem med okontrollerad självtändning, till skillnad från diesel där det går att pressa hela vägen till kontrollerad självantändning (vilket sker i en lågkompressionsmotor)) Men snackar vi moderna högvarviga motorer kompenseras detta till viss del så att moderna bensinmotorer ligger mycket nära spikningsgränsen, dvs så högt kompressionstal man kan gå utan att bränslet blir instabilt och inte längre går att kontrollera.

och en högkompressionsdiesel måste ju använda glödstift för att få igång processen, i gengäld kan den prestera mycket högre varvtal.

 

Edit, tex en del masinmotorer har inte mer än runt 160 kusar eff, men vrid på över 700, vilket är värre än en boxersexa med över 400 bensinhästar... 

Edit: Man kan ju som jämförelse tex varva en kinamoppe till groteska siffror mätt i relativa hästkrafter men det är ju inte speciellt användbart eller effektivt.

(Ja, jag vet att mina poster är fulla av fel och saknade detaljer!!)

 

_



 



Senast ändrad av Mizzarrogh | 20 januari 2012 | 22:33



Senast ändrad av Mizzarrogh | 20 januari 2012 | 22:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

'Effektivast vore i sammanhanget en turbinmotor, men dessa måste över en viss storlek för att fungera effektivt, men en välkonstruerad gasturbinmotor är trots att de ger intrycket av att vara bränsleslukande monster som förbrukar per minut vad en kolvstånka drar per timma faktiskt över 30% mer bränsleeffektiv. Nackdelen är att dels en del effekt försvinner om man måste tau kraften över en mekanisk drivaxel samt att den måste arbeta över ett relativt sett mycket högt varvtal vilket gör användningsområdet i praktiken begränsat till större fartyg och liknande idag.

Även om principen är enkel är den idag dock fortfarande betydligt svårare och dyrbarare att bygga än kolvmotorer, wankelmotorn var ett intressant mellanslag men fick aldrig något större genomslag pga konstruktions svårigheter. Idag kan den måhända dock vara på väg tillbaka, vem vet...



Senast ändrad av Mizzarrogh | 20 januari 2012 | 22:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...