Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Gäst

Landströmsdosa i akterspegeln; bra eller dåligt?

Rekommendera Poster

Gäst

Idag drar vi landströmmen på däck och ner i sittbrunnen. Gudomligt irriterande med denna sladd och därför skulle vi vilja ha denna lösning på akterspegeln, högt monterat. det intressanta med denna produkt är att jag har hört flera som absolut avråder från lösningen ochandra tycker att den är precis lika bra som den är tänkt att vara. Tänk bara; ett hål i akterspegeln, in med donet, tätning och ihopkoppling med laddare... vips; den förhatliga landströmskabeln på däck är ett minne blott.

Finns det någon som kan redogöra för ev. negativa effekter av denna lösning. Personligen ser jag inte en enda.

 

Gör du?

post-10019769-1394236907,6566_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Jag monterade en motorvärmarkontakt i aktern på min båt, modell mindre, funkar jäkligt bra. Och syns knappt Bifogar en bild så får du se vilken modell jag menar.

 

Mvh/ Tobbe

post-12770-1394236907,7199_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man backar in mot bryggan ska intaget naturligtvis sitta i aktern, kör man in i fören,

Jag har svårt att bestömma mig för vilket så jag har den i sidan på styrhytten.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja satte intaget i ankarboxen i fören, läste sedan någonstans att detta var sämsta tänkbara stället, i efterhand iser jag nackdelarna,

aktern är säkert bättre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka är de nackdelar du kommit på när det gäller att ha landströmsuttaget i ankarboxen på fördäck?

Funderar på att sätta den där på min båt i stället för i sittbrunnen - där den sitter idag. Hade jag den i ankarboxen slapp jag ett antal meter kabel att snubbla på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja ha mitt uttag i ankarboxen också men har avstått eftersom gasoltuberna sitter där. Säkert ingen jättestor risk, men just i det fallet vill jag inte chansa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en motorbåt tror jag det är helt lysande att ha den i akterspegeln. För jag misstänker ju att de som säger att det är negativt är seglare då de kan få ganska mycket vatten där vid undanvindssegling eller riskera doppa den vid kraftig lutning. Likaså så beror nog det mycket på båtmodell. Tex snipa eller koster som är svåra att backa med står väl oftast med fören emot bryggan då kan ju ankarboxen vara ett bättre alternativ. I mitt fall har jag satt den under skarndäck i aktern då jag backar in till 99% av gångerna jag lägger till pga lång peke som det är vanskligt att balansera på då man kliver av.

 

 



Senast ändrad av makke_the_muss | 12 januari 2012 | 14:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en aspekt som man bör ha i åtanke är vart elcentralen för landströmmen är placerad i förhållande till intaget. Jag vet inte om det är reglerat i någon föreskrift, lagtext eller om det bara är en rekomnedation. Men jag ha för mig att den maximala längden på kabeln mellan intag och central är 3m om kabeln är skyddad via ett extra mekaniskt skydd. Om kabeln är oskyddad är motsvarande längd bara 0.5m.

Men som sagt, jag vet inte vart jag har läst eller hört detta så jag vill inte på nått sätt påstå att det ovan är korrekt. Men det skulle kunna vara en orsak till att en del båtar har intagen placerade i fören medans andra har dom i aktern. Beroende på vart elcentral och batterier är placerade...

 

//PeltO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mina segelbåtar så har mestadels aktersspegeln varit en kanska torr plats oavsett sjö om man gör fart genom vattnet. (så högt upp på denna tror jag skulle funka)

Inne i ankarboxen fram är dock sämre, därför att:

1. Denna översköljs ständigt vid gång i sjö

2. Där i ligger ankare och massor med blöt tamp som aldrig torkar

Det är båtens sämsta plats för metall, som kan rosta, ärga eller korrodera.

Därför torde risken för både överledning och dålig kontakt kortslutning och risk för brand lättare kunna uppstå där, då alla tänkbara negativa faktorer finns samlade där.

Korrosionskänslig metall och fukt, därav elektriskt ledande korrosinsprodukter och saltvatten tillsammans med ström, eller kontaktproblem eller ledningsmotstånd och därav risk för brand.....

Detta resulterar absolut i något problem ganska snart.

Därför säger jag att det är sämsta platsen, även om man slipper sladden på däck och den ryms att förvaras där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...