Gå till innehåll
fredag 04 april 2025
rival22

Glapp i rorkult

Rekommendera Poster

Jag har en segelbåt(Rival 22) där rorkulten glappar i övergången till hjärtstocken.Övergången består av en mässingsbussning(standard rorkultsbeslag som går att köpa på Hjärtmans) som spänns åt och genom den och hjärtstock sitter en bult. Nu verkar det nästan som att när mässingsgodset spänns nyper den inte åt kring hjärtstocken vilket den borde. Någon som har något förslag på åtgärd? Jag har funderat på exempelvis kopparpasta, plåt eller liknande kring hjärtstocken innan man spänner mässingsgodset, men risken är att det kommer fortsätta glappa. kan det vara så att mässingsgodset töjts ut genom åren och därför numera inte nyper åt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej & välkommen till MG!

Är det en sån här klämbussning du menar?
Kan väl nötas med åren så delarna passar allt sämre, förmodar jag.

Fixade bilden så fler lättare kan tipsa om nån bra lagning. En ny kostar ju en hel del.

Är A en framskymtande försänkt spännskruv? (Man vill ju att kulten skall vara lätt att lyfta men ändå stanna kvar i det läge man ställt den i. Då kan man ju inte dra bulten genom roderaxeln stenhårt, så en extra spännskruv verkar praktiskt?)
Är B en ställskruv för rorkultens lägsta vågräta position?
Är C-springan helt ihopklämd och ändå glappar det?

Hade nog själv varit benägen att borra upp axelhålet något om det är slitet ovalt, och satt i en tunn slitsad mässings-bussning i det hålet. Eventuellt lött fast den.
Eller kanske bara filat upp C en smula ifall det är helt hopklämt.
Eller i sista hand bitit i det sura äpplet och köpt nytt. ;)

Mvh Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 12 januari 2012 | 15:17

post-10006646-1394236907,9416_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min rorkult glappade på förra båten, dem det visade sig vara godset som sitter fast i rorkulten som glappade mot klumpen på hjärtstocken. Provade först att schimsa med kopparplåt, men det räckte inte. Lät då hålen till den genomgående bulten borras om till en större dimension i en pelarborr och bytte till en passande större bult, och då försvann glappet helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för tipsen, Det är exakt en sådan som på bilden och den är springan-C som är maximalt ihopklämd men verkar inte greppa runt axeln ändå. jag ska kolla lite mer på det i vå och därefter blir det troligen någon av era lösningar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...