Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
dennis_rs

Ihopmontering av Alpha one

Rekommendera Poster

Hej,

Efter lite service av mitt alpha one drev så ska jag nu montera ihop det. Jag blev lite osäker på om det ska vara packning eller någon typ av packningsmassa för att täta mellan under och överhus?

Fungerar det att fetta in detaljer (såsom impeller osv) med Quicksilver Marin fett 2-4-C (med teflon)?

Hoppas få lite vägledning  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig båt du har, lite svag för Sea Ray 220 OV.. Nix, ingen packning mellan under/överhus men var noga med att få O-ringen till oljekanalen rätt. 2-4-C är det fett som rekommenderas till bultar, splines o vattenpump. För inte så länge sedan fanns Mercruisers manualer i pdf-format för nedladdning gratis men nu har de ändrat policy, synd. Dock finns manualerna fortfarande flytande på internet i stor utsträckning. Är det ett gen 1 drev du har är det service manual 6 du söker och är det ett gen 2 är det manual 14.. Google is your friend!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle aldrig använda vanligt fett till att fetta in impeller.

Använd fett som gummitmaterial i impellern mår bra av.

Här är en guide för byte av impeller som ger dig lite tipps.

http://www.drevman.se/html/impellerbyte.html

OBS Glöm inte tryck och vacuum test av drevet och fyll olja på rätt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaeee.. I ovanstående orginalmanualer är rekommendationen att fetta in slithylsan med 2-4-C på gen 1 och montera impellern torr på gen 2. I guiden crabfish länkat till görs jobbet på ett gen 2 drev o troligen används en piratimpeller. Att undvika vanligt petroleumbaserat fett är bara nödvändigt om impellern inte tål detta. Gör man som tillverkaren rekommenderar brukar det bli så bra så..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen!!

Pratade med drev.se, de säger att det går fint med 2-4 fettet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...