Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
uttern550

Batterigruppsväljare?

Rekommendera Poster

Jag måste byta ut min glappa gruppväljare , jag har 4 st 80a batterier i båten , alla fyra måste användas vid start av min 100hk disel och sedan vill jag förbruka två åt gången, och jag ska även koppla på en solpanel på 60w till våren, vart hittar jag en väljare som håller och som inte kostar en förmögenhet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Jula finns en variant http://www.jula.se/strombrytare-12-v-650065 som kan fungera. Koppla två batterier paralellt på nr 1 och två batterier paralellt på nr 2. När du ska köra motorn så slå över till Both.

Egentligen spelar det väl ingen roll vilken grupp du sätter solcellen på, energin fångas upp och användas när behov uppstår genom att byta till 1 eller 2. Solcellen monteras direkt på batteriet och inte via brytaren, så laddar den även när huvudbrytaren är avslagen.

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VARNING!!!

Jag kommer aldrig köpa en huvudprytare på Jula igen! Nu var det inte just den modellen som länkas till utan en annan, med bara av och på, men ändå. Jag hade den i min veteranbil, monterad helt skyddad i bagageutrymmet, och efter några år så betedde sig bilen mycket märkligt. När jag vred om nyckeln så dog allting...efter några sekunder kom strömmen tillbaka bara för att försvinna så fort nyckeln vreds om igen. Jag gick då bak och skulle vrida om huvudbrytaren för att göra bilen strömlös tills jag hittat problemet. När jag vred om huvudnyckeln så föll hela konstruktionen isär!! Jag fick lite panik eftersom även bensintanken finns i bagaget men som tur var hade jag en 13-blocknyckel tillgängligt så att jag kunde skruva av polskon direkt på batteriet.

Materialet i huvudströmbrytaren hade i princip pulveriserats, och vad jag kan se så är det bara åren som påverkat den, inga yttre orsaker har kunnat försvaga den.

Satsa på att köpa en dyr kvalitetsbrytare istället. Man måste nog se dem som säkerhetsdetaljer eftersom en kortslutning kan leda till brand! Tänk på att var man än sätter brytaren i en båt så är den mer utsatt än i bagaget på en bil som körs max 100 mil per år!!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt men jag förstår nog inte. Vad är det för motor du har som behöver 4st batterier för att starta? För mig låter det som om batterierna är i mycket dålig kondition om de behövs alla fyra och därmed snart skulle behöva bytas. I såna fall skulle jag renodla grupperna med ett riktigt startbatteri och tre förbrukarbatterier.

Men jag kanske har missat något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BEP och Blue Sea gör bra brytare om du vill hoppa upp lite i kvalitet. Bägge fabrikaten säljs av de flesta båttillbehörsbutiker och en sådan brytare kostar 300 - 500 kr beroende på storlek o butikernas prissättning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med ChristerN och gör lite ytterligare utläggningar.
Du bör se över motorn och välja hur du ska bygga upp det elsystem du verkligen behöver innan du väljer brytare.

Alla vanliga motorer i din storlek kan startas med ett batteri. Antingen har du fel på motorn eller så är det fel på batterierena (alt. använder du fel typ av batterier).

Vid start förbrukas nästan ingen energi i startbatteriet, men däremot är strömmen hög. Jag vet inte vad du har för motor, men jag gissar lite...
Glödstift ca 1,5 kW (125 A) i 20 sekunder = 0,7 Ah
Startmotor ca 3 kW (250 A) i 20 sekunder = 1,4 Ah
Total förbrukning vid start är alltså ca 2 Ah.
Du bör ha ett riktigt startbatteri för detta. Minns att det gjordes någon test av sådana nyligen. Biltema kom bra i det testet (800:- kr). Ja, här finns testet www.testfakta.se/motor/article57926.ece

När det gäller batteribanken för förbrukning ombord bör du ha lämpliga batterier för detta som inte tål så höga strömuttag, men som tål att urladdas mer än ett vanligt startbatteri. Dessa batterier har diskuterats i många trådar här på MG och i andra forum. Två huvudsakliga skolor finns, de som köper dyrt och bäst och de som köper billigt och okey. Totalkostnaden förefaller bli ganska lika. Tre nya 80 Ah fritidsbatterier (tillhör okey-segmentet) bör du kunna få för 3x800:- kr.

Jag anser att det är fel att dela upp batteribanken, det är nyttigare för batterierna att ladda ur dem lika mycket (utom startbatteriet) och totalt sett hålla alla batterier på en högre och jämnare laddningsnivå.

Hur man kopplar in startbatteri och förbrukningsbatteri finns hur mycket som helst skrivet om, så det tar jag inte upp här. Kort bara, jag skulle låta solcellerna ladda batteribanken (även när huvudbrytaren är avslagen) och koppla in ett skiljerelä mellan startbatteri och batteribank. Ett alternativ är att använda Biltemas produkt som är billig (150:- kr) och verkar bra, se www.maringuiden.se/forum/;thread=386447

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, ETT inlägg 2,5 år efter registrering och som han får svar på från några som bryr sig och sen inget.

Skulle gärna se att frågeställaren följer upp sin tråd om han/hon vill ha mer ut av oss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det tråkigt med medlemmar som startar en tråd och sedan försvinner från forumet men vi kan ju inte veta anledningen till detta. I TS fall kan det ju vara en så enkel sak att han glömt att kryssa i Bevaka inlägg och han kanske är lite besviken i tron att han inte fått något svar eftersom han inte fått något mail om det. Samma sak har hänt mig fler än en gång...

Värre, tycker jag, är det med medlemmar som startar trådar då och då utan att följa upp dem. Det måste ju höra till allmänt hyfs att tacka för hjälpen, även om man kanske inte fått precis den hjälp man efterfrågat.

Mvh
Fred



Senast ändrad av Flintstone | 15 januari 2012 | 13:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...