Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
wagberg

Farligt att "torrköra" impellern?

Rekommendera Poster

Jag är nybörjare och tog hjälp av en firma att konservera motorn. Under de 15 minuterna han varmkörde motorn innan själva glykolfasen ströp han vattnet till spolmuffen då och då kanske 1 minut åt gången. Förmodligen för att motorn skulle bli varm snabbare? Läste i en tråd på iboats att impellern ryker ganska snabbt om man gör så. Det gäller en VP 5.0GL (sjövattenkyld) 

Har någon nån erfarenhet av hur känsligt det kan vara att göra så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Om motorn gick på tomgång och spolmuffen satt kvar (så att vattnet inte rann ut lika snabbt som om man tagit bort den helt) så är det nog ingen fara! Lite tål impellern och faktorer som varvtal, restvatten, temp, tid mm spelar in!

Men säker kan Du ju intev ara förrän Du provar nästa gång!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen ska du ju ändå byta impeller enligt motorns serviceintervall, gjordes det för 3 år sedan är det ju dags nu ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern är ju lätt att kolla/byta om motorn är ny för dig. Skulle jag köpa en begagnad motor så skulle jag absolut byta impeller (eller åtminstone kolla den) innan jag körde med båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Impellern byttes i augusti i samband med limpor/knän. Men det kanske inte är så svårt att kolla upp själv om den fick stryk.

 

Senast ändrad av wagberg | 10 januari 2012 | 18:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte exakt hur din motor ser ut men jag gissar att sjövattenpumpen sitter på vevaxeln. Det betyder att den sitter längst fram på motorn, så att säga i utrymmet inuti generatorremmen. Denna pump har ett lock som sitter med 6 (?) skruvar. Bort med locket och ta ut impellern och kolla att den ser OK ut. Om den byttes i augusti så har jag svårt att tro att den tog skada, även om den gick lite torr, men mitt tips blir ändå att du kollar den.

Det vinner du två saker på: dels kan du känna dig trygg att impellern är OK men inte minst lär du dig hur du byter den! Man bör ju alltid ha en extra impeller i båten under sommaren om något skulle hända...men vet man inte hur man byter den så gör ju inte reserven så mycket nytta...

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tar ur impellern för att kolla denna , se då efter tendenser av sprickbildning och om gummit ser att ha torrsprickor, byt i så fall. När du sedan sätter in den igen, sätt den då åt samma håll så håller den längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag kollade impellern igår och den såg som ny ut. Med vänlig hälsning, Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PASSA er för torrkörning!

Jag klantade bort mig för två år sedan. Startade min inombordare (VP KAD43) 30 sekunder på land EFTER att jag satt tillbaka impellern i sjövattenpumpen. Den brände fast och gick i småbitar på första turen!

Möjligen ska man testa några sekunder start på land UTAN impeller. En motor med sötvattenkylning kan gå en kort stund (10-20 sekunder) utan sjövatten. Men inte köra impellern torr!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här. Varning för att torrköra, även om du tycker det är jättekort tid!

Hände mig, bara flisor kvar......

skulle inte ens prova några sekunder.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...