thomas-marine 0 Postad 10 Januari , 2012 Hur i all världen bär man sig åt för att kontrollera att en båt inte är belånad? Har sökt överallt på nätet, men hittar inte något matnyttigt. Tacksamma för snabbt svar! T & M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 10 Januari , 2012 Jag har tyvärr inte det exakta svaret men; Det lättaste är kanhända att fråga båtens ägare rakt upp och ned. Men det bygger på att man kan lita på ägaren. Om båten är registrerad i något fartygsregister/båtregister eller så -då finns ju uppgifter på att båten existerar varvid den kan belånas på ett för banken tillfredställande sätt. Om båten inte är registrerad på något sätt kan det vara knepigt för banken att veta att det just är den aktuella båten det gäller. Jag menar -hur ska banken kunna veta att det just är den här Maxi 77-an (exempel på båt bara) som är i pant för lånet? Det är helt annan sak med bilar, dessa har ett regnummer så att du vet att det är exakt det exemplaret av en Volvo som ligger som säkerhet för ett lån. Då det gäller båtar, även fast dessa har ett segelnummer, är det betydligt mer svävande. Om det nu inte rör sig om en väldigt unik båt eller båtmodell. I annat fall kan jag tänka mig att banken fortsätter att kräva låntagaren på amortingarna och räntan oasett om han/hon har båten kvar eller ej. Senast ändrad av Mambo | 10 januari 2012 | 08:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 10 Januari , 2012 Hej Lös egendom (båtar, konst, bilar ) måste överlämnas till långivaren för att en belåning med egendomen som pant ska vara giltig. Eller via ett s k lösöreköp med kungörelse i pressen. När jag köpte min båt på avbetalning av en båtfiirma blev det med lösöreköp som var populärt på den tiden. Det är det inte nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Januari , 2012 Tror som ovan att det är väldigt svårt att kolla. Jag brukar själv lösa det så här... Du lägger in i ert köpeavtal en paragraf som säger ungefär att de kostnader eller upplupna skulder som hänför sig till säljarens ägande fram till överlåtelsedagen ansvarar säljaren för. Köparen endast för kostnader som uppkommer därefter. I en annan paragraf så skriver man att säljaren uppger att båten är utan skulder och ej är pantsatt. Det löser inte problemet med skuldsättning men ger dig goda möjligheter att stämma säljaren? En annan grej. När man köper båt numera så ska man kolla att den inte är stulen. Polisen kan hänvisa till försäkringsbolagens register ( kommer inte ihåg vad det heter ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 10 Januari , 2012 Tycker att denna tråd ger bra info om hur man kan agera när man har dålig pejl på säljare respektive båt. Lycka till ! http://www.maringuiden.se/forum/;thread=406423 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 10 Januari , 2012 Be att få se kvitto på köpet från säljaren. Har han inget så är det lite märkligt från börja. Har han köpt på firma? Ring dom. Det är vanligt att folk ringer oss och kollar upp hurvida det är belånat eller inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser