Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Gäst

FedEx och konsten att skita i kostnader!

Rekommendera Poster

Gäst

Vår Storebro 31 är målad i Awlgrip. När vi nu måste bättringsmåla båtens två snobbränder så vet vi inte kulörens namn/nummer. Jag kontaktar Awlgrip i Nederländerna (Awlgrip ingår i Ackzo Nobel-gruppen) och ber om en färgkarta. Denna fina färgkarta på deras färger skickas med Federal Express i ett specialkuvert märkt Extremly Urgent och budas med chaufför till vår hemadress.

Ja vad ska man säga? Alternativet att stoppa färgkartan i ett kuvert med frimärke existerar tydligen inte för Awlgrip. Nu förstår jag varför deras färger är så dyra smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta tills du ska köpa färg.. då brukar det inte gå så snabbt, sen är det riktigt dyrt dessutom. Men det är en sjukt bra färg.

Finns ju en återförsäljare i sverige (Stockholm) tror jag har hans kontaktuppgifter någonstans om du vill ha.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Fick idag priset... Och det tog verkligen priset. 0,95l inkl härdare, förtunning samt transport: tvåtusen sexhundra kronor (transport 200 spänn) 2600 kr för 0;95 l färg. Någon som orkar reflektera över detta så feel free.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

...för att bättringsmåla vår snobbrand, ca 10 kvadratcentimeter. Tror ni att jag beställde färgen eller tog jag samma färgfirmas rekommendation att hitta nyansen hos International, ja vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lackade hela min förra båt med den färgen. Jag tror jag köpte färg och epoxiprmer för 18-19 tusen. Men snyggt blev det.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Håller med, fin färg. Vår båt är målad i den men vad har det jobbet kostat när 0,95 liter kostar en förmögenhet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lackade om ovan däck på våran Storebro 40 med De Ijssel färg. Färg du rollar ut men får ett sprutat resultat. sjukligt bra resultat. bifogar en bild, kanske inte den bästa men du får ett hum om det. 

post-1122-1394236909,7901_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska förövrigt prova att lägga denna färgen på stålbåten också senare i vår :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här såg den ut efter 2 år utan vaxning bara tvätt.

Inte världens bästa bild men man ser att det blänker.

post-5060-1394236909,9351_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips till Bolja, är att sjösätta sin båt så kanske han förstår vad tråden handlar om wink

Att en båt som ligger på land, år ut och år in, inte blir allt för smutsig, det tror jag även du förstår cool

Senast ändrad av Skeppshult | 13 januari 2012 | 22:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha ha,,bra där Skeppshultarn.Nu ligger jag bara på land under vintern annars så är det Boljan som gäller....

Nää,,, de jag tyckte var att vilken energi det läggs på att hitta rätt färg osv.Det är ju inte fel att vara noggrann om man nu hittat sin drömbåt och vill ha den tiptop.Men går man in i en välsorterad båthandel så tycker jag att man kan få sina färgval väl tillgodosedda,annars så brukar dom kunna ta hem det dom inte har.Det blir säkert billigare än att få via FeedEx med allt vad det innebär men som sagt vill man lägga krut på att ha det så så ska man inte klaga på priserna.Men vad var problemet egentligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del båtar har själ och är man då en sådan person som vill bevara denna själ så nöjer man sig inte med att använda saker som är close enough. Man gör allt man kan för att hitta exakt rätt saker för att bevara, eller återställa, båten i sitt originalskick.

Är det månne så att Princessbåtarna saknar själ...? wink

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Söt liten dog, är det skeppsdogen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...