ljunghall 0 Postad 9 Januari , 2012 Min Storebro 34 har en ekköl som är lite anfrätt av röta i fören. Det är närmast under kölplåten det har fnasat lite, och det rä inte särskilt mycket, några cm djupt på ett par ställen. Hur lagar man detta? Är det ens något att laga, eller ska man såga sig in till friskt trä och skydda på nytt? http://storebro34.se Senast ändrad av ljunghall | 09 januari 2012 | 23:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Januari , 2012 På nåt sätt skall du nog laga. Får det ruttna sitta kvar så spriders sig rötskadan. Har du nån bild hur det er ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 15 Januari , 2012 Det kan jag åka ooch fixa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 15 Januari , 2012 Håller med om att det bör bytas, men om man inte har möjöighet så går det att mätta trät med Epoxi. Gjorde det på en mahognybåt som hade frasigt trä och det håller fortfarande 15 år senare. Använd West som bland annat finns att köpa på Erlandssons brygga. Man blandar 2 komponenter och får en vattning vätska som sedan läggs på. Jag gjorde det i kall miljö och satte sedan på värme för härdningen. Måste bli 20 grader för att härda. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 15 Januari , 2012 Det är inte så mycket, såg jag nu. Här: http://storebro34.se/wp/2012/01/15/lite-rota-i-kolen/ är några bilder på hur det ser ut, och det är inte värre än att det borde gå att slipa eller såga bort. Hur svårt är det att laga ek på en båt under vattenlinjen jämfört med på tex en möbel? Jag har inga problem med snickrandet, men hur hanterar man den våta miljön? Finns det trälim för undervattensbruk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 15 Januari , 2012 Limning sker med epoxi. Man blandar i olika sorters pulver som gör att epoxin får rätt konsistens. Bor du i Stockholm så skulle jag råda dig att besöka Pondus Snickeri på Pipersgatan. De säljer och kan grejerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Januari , 2012 Det såg ju innte så farligt ut - trodde det var värre. Nu är jag ingen direkt träskalle (eller är det kanske det jag är , men jag skulle nog kratchat ur det ruttna och spacklat i med epoxyspackel när trät är torrt. Plektrum är kanske i klenaste laget - ett tumplektrum i stål kanske. Jag hade nog tagit ett smalt stämjärn. De vat jag i varje fall var jag har. Plektrum däremot försvinner nästan innan man köpt dem. Har under de senaste 50 åren kanske inte köp tusen, men många hundra, men jag har nästan aldrig några ändå. Som tur är har jag alla fingra kvar, trott sågklingor mm, så jag får klara mig med dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 23 Januari , 2012 Så där såg det ut på våran båt och det blev inte bättre när jag började rota i problemet .Då jag ändå skulle byta en liten del av b.b. bordläggning vid stäven pga. skador. så kunde jag ta bort trä biten mellan köl och stäven (vad den nu heter) och såga bort till tills det blev friskt trä på stäven ,blev ca. 5cm.upp på stäven, (på andra sidan kölbulten) gjorde en ny träbit (vad den nu heter)mellan köl och stäv , min köl och stäv är i mahogny. Försöker att bifoga några bilder mvh. S Bäckman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 23 Januari , 2012 Jag blir inte riktigt klok på vad du menar... Råder eller avråder du mig att karva i kölen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 24 Januari , 2012 Du måste karva i kölen/ stäven till rent trä oavsätt om ni skall fylla med epoxi eller laska in nytt trä , är det dåligt trä kvar så blir det sämre vidhäftinging med epoxin (mycket svårt att mätta rutten trä med epoxi) det ät min erfarenhet. mvh. S Bäckman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser