Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
st39

Lovgirig Monsun 31

Rekommendera Poster

Har läst en hel del inlägg om hur man åtgärdar lovgirighet, dock inte hittat något som kan appliceras på Monsunen. Har helt nya segel men gammal rigg(från 1973). Kan det eventuellt bidraga. Min Monsun är fruktansvärt lovgirig i frisk vind i alla riktningar och eftersom jag mestadels seglar ensam så är det knepigt att under gång hålla på att justera. Finns ju många Monsunseglare i MG och hoppas att någon har tips. Förresten, varför finns det ingen Monsunklubb ?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monsunklubb - det är bara till att starta.

Har tyvärr aldrig seglat nån monsun - trotts att det är ett hemma bygge. wink Jag ser varvslokalerna där skroven tillverkades från mitt vardagsrumsfönster. Ja lokalen där de första skroven byggdes är riven och ersatts med en Konsumaffär. Har ett par bekanta som haft Monsun, men alla vill ju segla med sina egna båtar, så även jag.

För att minska lovgirigheten brukar man ju flytta segelcentrum föröver. Peke är ju poppulärt - åtminstone på kostrar. Skulle väl inte va fel på en Mosun.

Har storseglet blivit större?

Du kan ju flytta fram och luta masten föröver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att minska krängningen genom att reva storen och byta till kryssfock?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står masten rakt? Annars kan det vara läge med mindre rake...
Segla upprätt är ett annat bra tips, men är det väldigt lovgirigt skulle jag börja med att reva storen och segla med stort försegel så länge som möjgligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Semona, som också är långkölad. Den var mycket lovgirig, naturligtvis mest i hård vind. Det hjälpte delvis att reva, eller ta ner storen och segla med stort försegel. Men den verkliga förbättringen fick jag genom att förse båten med ett egenhändigt konstruerat peke. Plötsligt hade jag en lättseglad välbalanserad båt. Dessutom gick det att stiga i land på tidigare omöjliga ställen. Borde fungera lika bra på en Monsun. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - det var med all sannolikhet därsom skrovet till denna Monsunen byggdes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När startade man tillverkningen i de lokalerna som ligger på krönet? Där får man väl inte plats med längre skrov än 64 fot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viktig faktor är att stag och vant är ordentligt satta, jag brukar skoja med att säga att det ska vara stämton a när man knäpper på vantet. En bra tumregel är att under en hård seglats ska vantet i lä inte slacka det minsta, utan vara väl spända. Akterstaget ska tas hem så att förstaget står så rakt som möjligt och inte buktar. Om vanten/stagen är för slacka får man en svajande mast som ger oönskade seglingseffekter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta är det ju segeltrimmet det hänger på också. När jag seglade med Misilen i hård vind brukade jag släppa ut storseglet såpass att det blev lite inbuktning i främre delen mot masten, men inte så mycket att jag fick problem med fladder. Detta minskade krängningen betydligt, och även lovgirigheten utan att minska farten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planar du ut storen ordentligt med cunningham, underliksträckare o akterstagssträckare ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planar du ut storen ordentligt med cunningham, underliksträckare o akterstagssträckare ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterstagsträckare på en mastheadriggad båt planar inte storen, den sträcker förstaget, vilket iofs också bidrar till minskad krängning och därmed lovgirighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite inbuktning i främre delen mot masten

Kan ge som bonus självstyrning på vissa båtar om rodret låses. Prova vid tillfälle om du inte har styrautomat. Ger möjlighet till att koka en kopp och bre en macka. Eller slöläsa en bok, kolla sjökortet osv.

Ska förstås vara jämn vind på öppet vatten eller fjärd. Det kan vara nödvändigt med lite extra stor hängbuk vid masten. Principen:

När båten faller fylls storen mer och båten lovar upp i vind. Fladdret kommer vid hängbuken framme vid masten och storen ger mindre lov-kraft så båten faller och så fortgår det på lite mer eller mindre slingrande kurs.  

Kräver förstås fintrimning av rodret så båten hamnar styrmässigt i läge mitt emellan de två ändlägena för lovning eller att den faller.

Seglade ibland så med Maxi 77 som saknade autopilot. Är man sugen på en fika så är man.

Den sista Maxin var förresten väldigt lovgirig och kunde bli jobbig för armarna att styra efter några timmars hård kryss. Gummisnöre var då bra för att balansera ut kraften i rodret så den blev neutral. Man spände tills man kunde trycka eller dra rorkulten med samma kraft åt båda hållen. Med säckiga segel blir det väl mycket styrketräning annars. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack o. bock för hittills inkomna förslag o. tips. En del har jag provat utan possitivt resultat men en del har jag tagit till mig och skall testa. Tar gärna emot flera förslag - var finns alla Monsunägare ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet en som inte är ute och långseglar. Skickade dig hans namn och telefonnummer via MG. Han brukar gilla att prata båt. Statsanställ sen ett par år. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är ju egentligen redan sagt. Jag seglade Monsun ett tag, dock inte min egen. och tyckte inte att båten var onormalt lovgirig.

Det första man skulle kolla är ju mastlut och för bukiga segel. Masten får förstås inte luta för mycket bakåt..

Det andra skulle kunna vara själva trimmet, men Monsunen har ett relativt litet storsegel och att sträcka upp bomlik och cunningham har nog bara marginella effekter. Skulle kunna vara att du stänger genuan för mycket. Det skapar lutning och ingen fart. Du skulle ju kunna testa att flytta tillbaka skotpunkten på genuan en dryg halvmeter på ena sidan och sedan jämföra.

Det tredje är ditt handhavande. Min erfarenhet, om jag minns rätt, är att Monsunen trots allt är rätt vek. Och därför förstås känslig för för mycket segel. Och så fort den lutar blir lovgirigheten ett problem. Detta kan ju hanteras antingen genom att du kryssar med bommen rätt långt ut i lä, eller genom att du revar tidigt.



Senast ändrad av Amanda31 | 19 januari 2012 | 20:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...