Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
pelle75

Skrovlig / ojämn bottenfärg - fart & förbrukning?

Rekommendera Poster

Har ägnat åskilliga timmar åt att söka både här samt åt googlande i allmänhet i ämnet.. Men..

Det skrivs en hel del, men då framförallt i segelkretsar, kring hur mycket ytstruktur, släthet osv påverkar farten. När man seglar är detta givetvis av stor vikt, framförallt om man kappseglar. För en motorbåt kan det kännas mindre relevant iofs, men en aspekt är givetvis belastning på motorn samt bränsleförbrukning.

Våran Bavaria Sport 34 från 2011 med en D6-370 har en maxfart på strax över 31 knop om den inte är för tungt lastad. Den marchar rätt fint runt 25-26 knop i lugna vatten - då med en förbrukning på runt 2,2 l/nm enligt EVC-instrumentet - neråt 2,1 om det inte är för mycket i tankarna.. När vi tittade på olika båtar så angav man en toppfart på c:a 33 knop och en marchförbrukning på runt 1,9 liter vid 23 knop. Min erfarenhet är att båten börja gräva lite när man går ner mot 23knop även om förbrukningen ligger kvar på 2,2.. Vid 20-22 börjar den gå tungt.. Testbåten ska ha varit identisk med vår, men försedd med en extra badbrygga vilket ger uppskattningsvis 150kg på fel ställe.. Så vi borde hamnat högre i toppfart och lägre i förbrukning i mina ögon. 

Troligtvis var testbåten omålad i botten medans våran är epoxi-grundad 3 lager och sedan 2 lager International Trilux (vit). Ytan är inte helt slät utan lite skrovlig. Kan denna skrovlighet påverka så mycket? Någon som har en känsla för hur mycket denna ojämnhet påverkar fart och förbrukning? 

Merarbetet med att våtslipa botten och antingen fortsätta med Trilux eller byta till en slätare färg (kanske VC17 eller annan modell/fabrikat) kan jag nog tänka mig om det ger en minskning av förbrukning och kanske hålla 100 RPM mindre på motorn vid marchfart.

Vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tappade ungefär en knop efter grundmålning med VC TAR och på det VC17 på min båt som toppar 40 knop jämfört med när den var plastren. Detta trots att den fortfarande är i stort sett slät i botten fortfarande. Ytan på VC17 är ju något mattare än ytan på gelcoaten. Så ditt tapp med Trilux låter fullt normalt. Sen tycker jag med få undantag att båtar aldrig gör testfarten i verkligheten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer inte ihåg några detaljer men när jag hade styrisen bottenmålad med polerande färg gick den ca 30 (GPS-)knop men när jag bytte till Trilux (svart iofs) gjorde den bara 28.

Samma med en lite större båt som var målad för insjö och jag hade den i Stockholms skärgård. I början på säsongen ca 28 knop och i slutet nere i 23. Nästa år med Trilux var det 26-27 hela sommaren! 

Så det är nog så att Trilux inte är en särskilt snabb färg men som i exemplet ovan så kunde jag behålla fart (och förbrukning) hela sommaren igenom.

Slipa inte bort din effektiva bottenfärg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grundtanken är inte att slipa bort färgen utan isåfall att slipa eller sickla den slät och sedan måla på ny, och släta till den så att ytan är slät och inte lätt rugglig/skrovlig.

Är inte helt nöjd med Trilux Vit för den ser förjävlig ut i vattenlinjen vilket kräver tvätt en gång i veckan för att det ska se snyggt ut.. Blir nog svart färg till sommaren.. Har dock ingen känsla för vilket fabrikat och vilken modell ännu - Triluxen är ju hård så den borde gå att måla över med det mesta..

Båten ligger i Stenungsund och det växer en del.. Så att köra utan färg eller med dålig färg är inte aktuellt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har själv båt som jag inte har en aning om vad det är målat med under alla herrans år, men skall nu bottenmåla själv.

Det är många års lager som sitter på och i höstas var det rejält med havstulpaner både här och där. Drevet såg ut som sju svåra år. Västkusten här också...

Fråga; min tanke var att satsa på Trilux efter att jag avslutat ett planerat hästejobb med excenterslip för att få bort all gammal färg - för jag trodde mig förstått att en hård kopparfärg ger en bättre/hårdare yta än en självpolerande... men inte?

Jag behöver sannerligen inte en bromsande färg i den mån det går att undvika för jag behöver all extra fart båten kan få.

Vad har ni för rekommendation, fartområde 20-25 knop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösatte i fredags och har kört ~45Nm nu..

Tycker mig märka att båten går bättre nu - trots typ full vattentank i fören (250 liter, säg att det var 200 liter i den) drog den nu fortfarande 2,1 enligt instrumentet.. I höstas tog den 2,1 med nästan tom tank (typ 50 liter).. Så det blir nog 2,0 med 50liter vatten - alltså 1dl mindre = 5%..

Utöver förbrukningen så kan jag gå ner mer i varv innan båten börjar gräva - alltså - den planar fortfarande vid lägre varv.. Förra säsongen fick jag i allmänhet ligga på runt 3000 rpm för att hålla planing, då runt 24knop.. nu ger 3000 24,5 - nästan 25 och jag kan gå ner till 2800rpm och planar fint fortfarande vid 22knop ungefär..

Ska undersöka och testa lite mer, men det känns spontant som om en slätare botten med VC17 Extra är betydligt snabbare i vattnet än ojämn trilux. Triluxen är säkert inte dålig om man våtslipar den slät men man bör få bort struktur så långt det går om man vill maxa fart och minska förbrukning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så det blev den nya VC17 du satsade på alltså? Räcker det att slipa ner gammal färg, grunda med VC Tar och sedan 1-2 lager med VC17? Man vill ju inte riskera att slipa på gelcoaten så det räcker väl att man slipar ner så långt det går innan man går hela vägen igenom sista färglagret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, årets.. Köpt på nätbutik.. svb.de...

Man får se upp med vad man har för underlag.. Färgen är extremt thinnerbaserad eller hur man nu ska uttrycka det - den löser upp underliggande färg om det inte är tex VC17 eller trilux.. (Förövrigt löser den sig själv också, men den går tydligen inte alls att applicera på vissa färgtyper).

Jag slipade ner ojämnheten i Triluxen och strök 3 lager VC17 med planstrykare.. Går snabbt och bli bra.. Sen sicklade jag av små ojämnheter (Tex ludd från en strykare som var dålig, lite damm osv)..

Kolla så VC Tar är kompatibel med VC17.. Finns tabeller som visar vad som är OK att ha på vad.. (har för mig även SVB.DE har vissa tabeller.. Och bra pris på färgen ;)  )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men var det priset eller att det kanske är en annan färg när du köper i Tyskland som gjorde att du handlade där istället för i Sverige? Jag har fartygsfärg på vår båt har jag fått veta av tidigare ägare. Hur det är med den saken eller inte vet jag inte för det växte som fan på den i höstas. Frågan är om det går att måla VC17 på? Jag vet inte ens om det är en polerande eller hård färg?? Om jag skrapar botten så gott det går - kan jag köra VC17 sedan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lär vara lite högre kopparhalt i den modellen som heter Extra.. Typ nästan dubbelt så mycket..

Omöjligt att svara på om man inte vet vad det är för färg du har..

Var har du båten? Har en liten slatt kvar tror jag som nog går att späda upp med tillräckligt med thinner för att få den som den är normalt (den torkar ur en hel del i burken när den står)..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...