666D3 64 Postad 8 Januari , 2012 Jag har ställt frågan om man kan använda en friluftskarta i en Garmin 720. Frågan nyligen skickad och det har varit helger så kanske jag får ett svar från dem. Tänke kolla här om någon har provat och om det isf har fungerat. Om det fungerar tänkte jag sätta plottern på snöskotern istället för att köpa en GPS som inte kan rita några linjer man kan följa hem om vädret blir dåligt och sikten nedsatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 8 Januari , 2012 När man tittar på Garmins hemsida får man inte den uppfattningen att det skulle gå. Det ska passa på 620 som den största plottern i deras sortiment, men när man betänker att just 620 tar både vision g2 och vägkartor så kanske den är mer kompatibel än 720? https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=255&pID=68656 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 8 Januari , 2012 Hittade lite info 620 klarar både Friluftskartan och Skoterledskartan. 720 klarar iaf inte skoterledskartan vilket hade varit en fördel. http://www.kartman.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 10 Januari , 2012 Fått svar från Garmin att 720 inte klarar topografiska kartor. Endast plottern 620 klarar det. Har istället beställt en Garmin Montana 650t som klarar bilkartor, topografiska kartor samt sjökort. Den är vattentät och nu faller mitt önskemål om Ipad som backup i båten bort eftersom jag har 2010 års Bluechart liggandes . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxcarlgren 0 Postad 12 Januari , 2012 Bra val som jag ser det, har testat alla tre enheterna och Montana är helt klart vettigare än 620, tycker jag. 720 är vassare på alla punkter, men funkar som du säger inte till topografi. Mina invändningar mot Montana när jag testade den var dels priset, men det har gått ned en tusenlapp sedan jag testade och du har ju Bluechart, dels att den inte flyter, men det är ju inget problem på skotern. Som backup i båten är den perfekt, men jag har svårt att se hur den utesluter en Ipad som är rolig på så många andra sätt. Dessutom spar du ju in kostnaden för en Ipad när du valt Montana istället för 720, så det är väl bara att fylla båten med prylar. ; ) Max, vi Båtägare Senast ändrad av maxcarlgren | 12 januari 2012 | 11:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 Januari , 2012 Jag uppfattade frågan att han redan har en 720 i båten och ville använda den på skotern oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 12 Januari , 2012 Jo, jag har en 720 med 2011 års kort över Mellersta Östersjön och ett Sthlm/Mälaren kort från 2010 liggandes som åker in i Montanan. Väntar fortfarande på Montanan men har laddat ner bruksanvisningen och den verkar imponerande. 200 spår går att spara och tar man en bild med kameran geotaggas den automatiskt med den plats där den togs, och på så sätt kan man navigera tillbaka till exakt den platsen. Nackdelen är det höga priset som i mitt fall med olika fästen drog iväg rejält Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 13 Januari , 2012 Hej Max, Jag blandar mig lite i tråden med en fråga. Vad tycker du är den största fördelen med Montanan jämfört med 620 vid båtnavigering?Jag var inställd på 620:n //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxcarlgren 0 Postad 13 Januari , 2012 Hej! Jag fattade inte att trådskaparen redan hade en 720, så mina rekommendationer blev kanske lite lustiga. Men för att försöka förklara mig: är du ute efter en navigator som ska sitta monterad i en båt tycker jag att 720 är klart bäst av de tre som nämnts i tråden (720, 620 och Montana). Men då hamnar du på 12 000, dvs dubbelt mot de andra två, och det är helt klart avskräckande. Montana är mer portabel och den skulle jag rekommendera som back-up eller om du har flera båtar/fordon som du vill flytta den mellan. Ska du använda den i en och samma båt skulle jag satsa på en 620 eftersom du får 5,2 tum istället för 4 tum som på Montanan. Efter att ha testat många navigatorer tycker jag att skärmen på 620 är lite väl okänslig. Du måste trycka till en aning för att den ska reagera. Fördelen är förstås att du kan peka med vantar på näven, men drar du för löst med fingret på skärmen reagerar den inte. Jag tycker också att 620 är lite väl slö när du panorerar och zoomar. Nu har den sjunkit från närmare nio tusen som den kostade när jag testade den till mellan fem och sex tusen och då känns den helt klart mer prisvärd. Montanan beter sig ganska likt under användning, samma skärmtyp och ungefär lika snabb som 620. Den har inbyggd kompass, kamera och lite andra finesser, men man kan kanske koka ned altt detta till: Ska du ha den i handen, kör på Montana. Ska den sitta fast, kör på 620. Och om pengar inte är ett problem satsar du på 720 : ) Hoppas det blev klarare! Max Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 13 Januari , 2012 Tack Max! Det var en klar och tydlig rekommendation. Känner jag mig rik blir det 720 annars 620 /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 5 Februari , 2012 Nu har jag provat Montanan en hel del och en fördel den har är att den kan sättas fast med ordinarie nedsidan nedåt, uppåt, åt vänster eller höger. Skärmen följer snabbt med. Tänk att kunna ställa en 720 på högkant när man så önskar. En annan fördel är att den automatiskt ritar upp aktivt spår utan att det syns. Bara att plocka fram spåret om man kör bort sig. En Europakarta fanns redan installerad men den var ingen höjdare så Montana 650 duger gott Friluftskartan samt skoterledskarta inlagda där Garmin uppfattar lederna som vägar och kan visa snabbaste leden, tid till ankomst mm Sjökortet ser ut som en satellitbild tills man zoomat in tillräckligt och då övergår det till Garmins vanliga visning. Köpte på skoj bilkarta till den också och den fungerar förstås som i vilken Garmin som helst Summa 5 olika kartor i Montanan för tillfället och fler får plats Appen jag har i nallen känns rätt onödig nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 5 Februari , 2012 Du verkar mer än nöjd alltså. Kul när man blir det direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 5 Februari , 2012 Mycket imponerad av den. Skärmen är inte så stor (typ Iphone) så rör man sig snabbt på sjön är bara en sådan för liten för navigering. Olika profiler går att välja så väljer jag t. ex. marin kommer bara sjökortet fram och på startskärmen har jag då en egen bild från skärgården så jag vet vilken profil som är inställd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser