Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Cefalon

Hur mycket ska slipas innan lackning??

Rekommendera Poster

Hej

Håller på med renovering av interiör i en Scampi från -74. Frågan jag har är: hur mycket är tillräckligt att slipa innan lackning?

Första bild: slipad del där man kan se lite lack i sporerna. Är det ok så här?

post-10009230-1394236906,0611_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har jag ruggat ytan med 180 papper och sedan 240 papper. Jag har inte alls lagt ner lika mycket tid som för bild 1.

En större del av inredningen består ju av faner.

Är det ok så här?

post-10009230-1394236906,1377_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ser på resterande delen av inredningen har den en aningen rödare nyans. Är skotten betsade eller beror den skilda (mellan akter och fören) på att träet förändrats pga öppningen i nedgångsluckan?

Räcker att svara på om ni tror att skotten är betsade eller ej?:-)

post-10009230-1394236906,1836_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jättesvårt att svara på. Slipar man bara bort lacken delvis är risken stor att man får ett flammigt resultat. Nånra små prickar i porerna är säkert ok. Jag brukar betsa all mahogny eftersom den gulnar med tiden, men inte med Internationals eller liknande, utan jag brukar blanda själv med jordfärgspigment från Kreatima och kinesisk träolja för att få rätt mahognykulör så lika originalet i båten som möjligt. Teak brukar jag strunta i att betsa, jag tycker det brukar bli bra ändå. Viktigast är att första lagret är ordentligt tunnat (jag brukar köra 50/50 med lack och balsamterpentin) och teaken är ordentligt avfettat med exvis aceton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blöt med lite vatten där du tycker det är tveksamt. Man får en ganska bra indikation på hur det blir och det blir hursomhelst inte sämre med lack.

När det gäller faneren så var försiktig. Har båten slipats förut? Har själv slipat igenom fanerlager på en tidigare båt och det var inte kul

Bra jobbat förresten! Lägg gärnaupp resultatet sedan så vi får se hur fint det blev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter lacken ordentligt finns det ingen anledning att ta bort den, bara matta och lägg på ett lager till.

Ja solen påverkar färgen på skivorna.

Som jag bedömmer det på bilderna jag får på min dåliga bildskärm ser det ut som teak, och teak brukar man inte betsa, men det går.

Att väta med vatten för att se slutresultatet funkar bra speciellt om man slipat bort limrester så ser man direkt om man har fått bert allt.

Genomslipning av faneret kan man inte varna för mycket om, faneret vid nytillverkning är i bästa fall 0,6 millimeter tjockt, sedan har det slipats hos tillverkaren av inredningen, innan lackering, så när båten levereras till kund kanske det är 0,4 millimeter.

Ska man nödvänditvis slipa så slipa för hand, och ta inte hårdare på någon fläck för det går igenom med blixtens hastighet, och sedan hjälper ingen olja eller lack hur man än försöker

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... undrar om det inte är oljad teak i en äldre Scampi, åtminstone från början.   Har du några närbilder eller detaljklipp med bättre upplösning som du kan visa.

När man slipar så är det olika svårt beroende på var det är,  plana plywoodytor , tex skott med tunn teakfaner på plywood är känsligt, där måste man vara försiktig.

En fråga till alla......Måste man slipa,?  Kan man få bra resultat utan att slipa ner i friskt trä..??

Är det skillnad om det är olja eller lack nere i sporerna, jag tror det. När jag lackar teak så tvättar jag först med förtunning eller acceton för att lösa upp den naturliga fetheten i teak-en (ny teak). Det har gått bra hittils från nytt, men jag har inte provat på gamla lackade ytor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte lackskador pg lackage eller färgskiftningar pg att tex en tavla hängt på väggen så kan (ska) man bara matta ner lacken.

Är det färgskiftning på en faneryta på att något hängt där skulle jag faktiskt undera ut något att hänga där igen och bara matta ner lacken (man kan ju bara slipa trärent ett antal gånger innan man går igenom)

Vid läckageskador där lacken ljusnat och kanske börjat flaga måste man dock bort med allt för att inte få färgskiftningar. Ligger skadan där det inte syns så mycket kan man prova att bara det skadade området och se om man stör sig på skillnaden efterråt (matta ner lacken runt och lacka några lager så ser du). Är det ok så matta hela ytan du vill göra iordning och lacka allt i ett svep.

Framför allt så prov att din nya lack funkar med den gamla genom att lacka en lite yta och se att det inte reser sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev ett långt svar på ditt mail som inte levererades genom MG, vet ej varför.

Ville bara informera dig så du inte tror att jag nonchalerar dig.

Sammanfattar här slipa försiktigt fint sandpapper försök aldrig slipa faner/playwood trären.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips. Ta T-sprit på en trasa och torka med, då ser du hur det kommer att bli efter fernissning. Ser du blanka eller gula fält, då har du vax kvar och måste slipa mer.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - nu kan jag meddela att jag kommit igång med mitt projekt och återvändå är inte möjligt. Jag har slipat ca hälften av alla ytor i båte och ivrigt sökt den rätta lösning av lack. Utmaningen blir att kompensera med bets på de ytor som är trärena till de ytor som är brun / röd färgade.

Jag kör Epifanes rakt genom - för rapid coat, Classic Mahogny Bets och sidenmatt interiörlack enligt följande:

För trärena ytor:

Antal lager  / moment:

1) Första lagret: 25% Mahogny bets 75% Rapid coat
2) Andra lagret: 100% Rapid coat (ev ett ytterligare ett lager av första mixen beroende på träets ljushet)
3) Slipa med 240 papper för att jämna ut
4) Sidenmatt interörlack
5) Sidenmatt interörlack
 

Bif bilder är endast de två första momenten.

För ytor med befintlig lack (ruggade ytor)

Antal lager  / moment:

1) 1-2 lager rapid coat
2) Slipa med 240 papper för att jämna ut
3) Lager sidenmatt interiörlack
4) Lager sidenmatt interiörlack

Är det ok att blanda rapid coat och Classic Mahogny Bets? Hoppas jag verkligen!

Jag kan verkligen rekommendera Rapid Coat. Den är enkel att arbeta men och varje lager man lägger skapar en mörkare nyans på lacken.

Tack

 

 



Senast ändrad av Cefalon | 05 mars 2012 | 21:33

post-10009230-1394236966,7671_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...