Gäst Postad 8 Januari , 2012 Vår 31´ a har rätt mycket glas i cockpit och det skulle vara skönt att slippa och dra för och från alla dessa gardiner. Av en båtgranne fick jag i somras rådet att anlita en firma som limmar sk reflekterande film på insidan av de stora förliga rutorna. Låter som en utmärkt idé men till dags dato har jag inte funnit någon båtägare som gjort det och som kan berätta down- resp upsides av detta arrangemang. Jag utgår från att denna film gör att utsidan kommer att ge reflexer och då blir man väl inte poppis... Någon som har tänkt tanken, testat kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 8 Januari , 2012 Ja, jag har tänkt tanken men tvekar inför risken att sikten blir sämre i svagt ljus. Kommer det att bli svårare att upptäcka t.ex. prickar och kanske att avgöra färgen på dem? Kommer kanske världen utanför med vackert solglitter i havet att bli gråare och tristare? Jag vet inte, men skulle gärna vilja ha information från någon som har provat. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 Januari , 2012 Jag utgår från att denna film gör att utsidan kommer att ge reflexer och då blir man väl inte poppis... Jag tror inte att det i praktiken blir mer störande reflexer med reflektiv film. Vanliga rutor ger ju i sig själva rejäla reflexer när vinkeln mot solen är rätt (eller fel, hur man nu vill se det). Det samma gäller rutor med reflektiv film, vinkeln måste vara perfekt för att solens strålar ska kastas mot betraktaren och om ljuset då är några procent starkare tror jag i sammanhanget spelar mindre roll. I övrigt håller jag med SeaManiac, man bör vara försiktig med siktrutor som används under gång, just för att inte minska ljusinsläppet vid svagare omgivningsljus. Kabinfönstren kan man ju mörklägga helt, men cockpit-fönstren skulle jag inte våga filma. Om tanken är att minska instrålningen vid stillaliggande så finns det ju andra lösningar som solskydd med sugproppar och dylikt. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 8 Januari , 2012 På bilar undviker man film på framrutan just för att undvika problem med nedsatt sikt. Övriga rutor är ok att sätta film på. Du bör fundera över det även på båten. Det går ju alltid att testa och ta bort om det blir dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Januari , 2012 Tack för era synpunkter; jag har tänkt tankarna redan men det är bara bra att andra också ger sin syn. Man skulle ju kunna filma ena sidan och lämna den andra fri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 8 Januari , 2012 Jag har oxå funderat på hur man kan lösa insyn och bländade sol på ett smart sätt i min båt. Framrutan blir som framsidan på ett akvarium när man ligger i hamn. Ett tag funderade jag oxå på att tona rutorna men det är just det som redan nämnts, nämligen sikten vid dåligt väder och mörker som gjort att jag avstått ifrån det. Men jag såg en intresant produkt i en båt på båtmässa förra året. En rullgardin som snabbt fixade både solskydd och insyningsskydd vid behov. Tyvärr har jag inte fått tummen ur och beställt någon ännu. http://www.solar-screen.se/50-page-produkter.aspx Hemsidan är inte den bästa och bilderna är varken många eller tydliga, men produkten verkar intressant. Den gardinen som jag såg mins jag som betydligt mindre än den som syns på hemsidan, d.v.s diametern på själva rullen var inte större än en gammal filmburk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Januari , 2012 Det där var ju riktigt bra. Ska kolla båten och se om det skulle gå att få dit. Stort tack! Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 8 Januari , 2012 Varför vill du tona rutorna? Är det för - att det ska bli mörkt, - att det ska bli mindre värmeinstrålning eller - att minska insynen. Jag undrar eftersom det påverkar vilken lösning som är lämpligast. Gardiner på insidan gör inte att värmen hålls ute, gardinerna sitter ju inne i ruff/cabin och även om gardinerna fångar upp instrålningen har ju värmen redan kommit in när strålarna träffar gardinen. Funkar mot ljus och insyn. Tonad reflekterande film på insidan av rutorna ger liknande effekt som gardiner, ev. något bättre mot värme. Tonad reflekterande film på utsidan tar bort värmen mycket mer effektivt, men jag vet inte om det fukar på en båt. På land funkar det bra... Det finns olika effektivitet på dessa filmer. Vissa filmer tar bort lika mycket ljus som värme medan andra släpper igenom mycket ljus, men tar bort relativt mycket värme. Priset på land för de bästa filmerna (de som tar bort mycket värme men lite ljus) är ca 1 300:- kr/m2 inkl. moms. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 Januari , 2012 Om det är insynen som är huvudpoängen med att täcka rutorna så bör man vara medveten om att filmerna endast skyddar mot insyn under dygnets ljusa timmar. När det är mörkt ser man rakt in eftersom ljuset så att säga går åt andra hållet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 8 Januari , 2012 Om du känner dig onödigt rik finns det glas med egenskaper som håller värmestrålningen borta, men då måste du byta rutorna. Eftersom det finns risk att skadas på vanligt planglas om man halkar och har sönder rutan bör man ha lamellglas eller härdat glas. Om det går att få härdat glas med solskydd vet jag inte, men lamellglas går. Kolla med en glasmästare. Exempel på produkt, http://www.pilkington.com/Europe/Sweden/Swedish/Building Products/Glasfakta/Solskydd/Solskyddsglas.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Januari , 2012 Tre kloka frågor, faktiskt. Det som stör allraminst är insynen eftersom folk glor glatt och man har vant sig. Folk glor på allt som flyter... Värmen stör mig inte heller men däremot ljuset; ett obarmhärtigt ljus som jag gärna skulle stänga ut. Värst är det när man ligger i hamn och känner sig lite som i ett akvarium. Effekten av stora rutor skapar detta. Glaset i vår 31´ a är per original gröntonat men det gäller allt utom cockpit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 9 Januari , 2012 Någon form av rullgardiner verkar ju då praktiskt, lättare att hantera än vanliga gardiner. Genom att välja någon lämplig tjocklek på gardinerna så kan du uppnå det du är ute efter. Det verkar ju finnas marina varianter, se exempel nedan. Gardinerna måste nog vara synttetiska och mekanismen måste vara gjord så att den inte kan rosta. http://www.marinaman.se/komfort-ombord/rullgardiner-c-537-1.aspx http://www.bataccenten.se/db/db.pl?k1=I&stl=IJ&q=1&s=1&o=0&l=30&template_file=db_lista.html Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Januari , 2012 Utan tvekan två suveräna alternativ MEN (gnällspik som jag är): de går inte att få i avpassade längder. Jag har ställt frågan till dem men det är nog kört. Har lite svårt att förstå att det går att sälja till folk som inte har rätt bred o längd. Sofar the best, ändå! Tackar/Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 10 Januari , 2012 Veckade persienner (inteläsa lameller) som löperpå förspända trådar på vardera sidan av rutan då, kan det funka i en båt. Minns inte var jag sett det och vet inte var du ska leta. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Januari , 2012 Jag fick svar från en av firmorna och givetvis hade en produkt slutat tillverkas. Gardin är suveränt men man skulle vilja kunna beställa dem måttanpassade. Idag skall jag ut till båten för en runda jobb och då ska jag ta en kopp kaffe och reflektera (:-) över problematiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser