jonke_66 3 Postad 7 Januari , 2012 Hejsan, För ett par år sen så hittade jag plastlådor med en inbyggd pump för att skapa vakum. Kommer inte riktigt ihåg vart men hur som så köpte jag ingen den gången. Jag har nu letat med ljus o lykta efter dessa men inte hittat dom. Tanken är att man ska ha dessa till förvaring av matvaror. Är det någon som vet vart man kan få tag i dessa eller har några bättre förslag på hur man förvarar salt och knäckebröd osv i en båt? Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 Januari , 2012 Knäcke förvarar jag i vanliga plastpåsar så att inte fukten gör brödet mjukt, funkar. Med saltet gör du som man gör i varma fuktiga länder, blanda i okokta risgryn som suger upp fukten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Januari , 2012 Förr fanns ju tupperwares runda burkar. Hade ingen vaccumpump, men genom att pysa dom blev det ett litet undertryck. Man tryckte alltså ner lockets mitt samtidigt som man gläntade en aning på det mjuka lockets kant, och då hördes alltså ett pysljud. Locket satt sen fast rejält med sitt inbuktade lock. Var nog bra kvalitet för undertrycket höll i sig redigt länge. Detta trots mångårigt slitage. Vet inte om detta är pysburkar, sägs inget i texten. Men utseendemässigt verkar det möjligt på optimum-burkarna? ... http://www.tupperware.se/produkter/produktkategorier/torrvaror/torvarer Annars är väl som sagt en plastpåse ett enkelt alternativ, stänger ju in minsta möjliga mängd fuktig luft. Och gärna riskorn i saltet. / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 07 januari 2012 | 15:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 7 Januari , 2012 Perfekt! Tack för tipsen! Ska kolla Tupperware Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 10 Januari , 2012 Här finns en sådan med pump, anväder min mycket på sommaren när jag skall grilla. http://www.cervera.se/Laga/Produkt/?pid=2553 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser