Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Cefalon

Bra ventilation (undvik mögel) - smart ventilator?

Rekommendera Poster

Hej

Jag funderar på att sätta en ventilator ovan akter stickkoj (segelbåt) med utsida på sittbrunnen - vertikal montering.

Har ni förslag på luftventil som kan användas? Det ska bygga endast några centimeter utåt i sittbrunnen och kunna stängas samt ev kunna montera en liten 12v motorfläkt? förslag på  snygga ideer?

Senast ändrad av Cefalon | 07 januari 2012 | 08:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du behöver extra ventilation, sätt din fläkt invändigt istället och cirkulera luften i båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en eftermonterad och öppningsbar portlight i sittbrunnen som är öppen varma sommarnätter.. Kan vara en snyggare lösning.

Men har också funderat på extra ventilation med fläkt, då ovanför köket (bor i båten vintertid och det börjar bli kallt att öppna ruffluckan..) Funderar på en solcellsventilator, men att även koppla den till 12v systemet. Typ denna http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Ventilation/Solcellsventilator-25500/ Det finns även dyrare märkesventilationer.. Den skulle väl komma till pass för dig också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog akta mig för att sätta något onödigt som sticker upp i anslutning till sittbrunnen i en segelbåt, det är ju redan rätt mycke annat där, knapar, winchar, skot  besättnings-medlemmar och passagerare så en ventilator som man snubblar eller trampar på kan bli i vägen eller ställa till det.

Jag skulle hellre försöka smyga in en ventil inne i ett sidofack inne i sittbrunnsrelingen (ryggstödet) om detta är möjligt.

post-10019272-1394236905,8459_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra förslag. Jag ska undersöka och se hur det blir att montera en portöight. Verkar vara bra även för att öppna upp lite ljus i stickkojen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att en portlight inte går att ha öppen om det regnar om den inte sitter skyddad. Vi har en i akterruffen men skulle behöva ha någon form av ventilation i alla fall. Kommer att sätta en ut mot aktre kistbänken troligtvis. Har du inget sådant att sätta en ventilatiom i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Port-light brukar man har i sidan på toften, jag menade att ha ventilations-ventilen högre upp inne i ryggstödet som bilden här visar .

post-10019272-1394236905,9619_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...