Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
AgatonSax

Hur många % av båtbranschen är seriösa?

Rekommendera Poster

Ja som rubriken antyder, hur många procent av aktörerna i båtbranschen upplever nu som seriösa och gör ett bättre jobb än om ni själva skulle gå till Hjertmans och fråga om råd och sen testa själva hemma som en sämre variant av Martin Timell?

Mitt tips är max 10%. Resten är oseriösa klåpare.

Spelar ingen roll hur mycket man förklarar och de nickar och håller med. Sen blir det lagen om minsta möjliga insats ändå.

Ett exempel:

Båten skulle grund- och bottenmålas, utfördes med endast 2 lager grundfärg. Högst troligt utan ruggning av ytan först och hela badstegen är slabbig av färgrester. Den nästan nya motorn hade också en massa färg på sig, men det påpekade jag. Så den tog de bort.

Trimplanen skulle ommonteras efter att den oseriösa importören satt dem så att de stack ned i vattnet i max uppfällt. Nästa firma gjorde om, men fortfarande fel. Nu står de olika, varav ena sidan fortfarande sticker ned. Och hålen i aktrerspegeln blir bara fler och fler.

Frågan är öppen! Hur många % tror ni är seriösa?



Senast ändrad av AgatonSax | 06 januari 2012 | 17:20



Senast ändrad av AgatonSax | 06 januari 2012 | 17:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohyggligt svårt att svara på...jag vågar mig inte på någon gissning av procentsats men nog är det så att det finns väldigt många oseriösa.

Det man måste ha i åtanke är dock att en aktör i en kunds ögon kan vara rena skojaren medan i en annan kund så är han bäst i världen. Det har jag erfarenhet av senast i somras. Jag och min sambo köpte en båt av en kille med båtmotorfirma. Båten köptes dock privat av honom. Hans firma hade några mycket goda omdömen på nätet och han gav ett väldigt seriöst intryck. Tyvärr blev affären ganska infekterad av olika anledningar så nu skulle det aldrig falla mig in att anlita honom ifall jag skulle behöva mekanikerhjälp. Saken var den att det var mycket omständigheter som gjorde att han agerade som han gjorde (omständigheter som han själv trasslade in sig i) och jag tror att ifall allt går hans väg så är han helt grym!

Med detta vill jag ha sagt att även riktigt seriösa aktörer kan av olika anledningar uppfattas av vissa kunder som skurkar. Man ska också tänka på att det nästan bara är de missnöjda kunderna man hör och lägger märke till. Många otroligt duktiga aktörer verkar så att säga i skymundan.

Det var mina två ören. smiley

Mvh
Fred

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta handlare och mekaniker är nog seriösa, men nivån på kunnande och nogrannhet är ju inte samma sak som oseriös. Personkemi påverkar ju ochså i relationen vid en affärsuppgörelse. Skulle själv aldrig lämna bort en håltagning till en båtfirma utan att själv övervaka arbetet, för att med egna ögon se att rätt åtgärder utförs. Gör alla jobb själv. Själv är bäste dräng. En nyfiken fråga. Vad var det för oseriöst med impotören?

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor på en liten ort där alla känner alla i mellersta Bohuslän. Kommunen har strax under 10 000 inevånare Jag är ganska övertygad om att alla som jobbar i båtbranschen här lokalt är seriösa. Dvs 100%

Däremot kan det ju va så att man ibland lovar tidsmässigt sånt man inte klarar av att hålla. På våren är ju det livet till lånsför hantverkare.

Jag vet - har själv ett förflutet som hantverkare. Kunden kommer fram på våren med nåt som man hade kunnat beställt på hösten året innan, när hanverkaren i fråga hade relativt gott om tid. Men jobbet skall va klart innan semestern. Hantverkaren jobbar häcken av sig för att allt skall bli klart. Efter semester blir man uppsagd pga arbetsbrist.

Sen kan man ju även som yrkesman göra tabbar och det finns naturligtvis såna som är mer eller mindre yrkesskickliga. Men att 90% skulle va oseriösa klåpare även runtom i Sverige tror jag är helt fel.

Däremot har en del kunder helt orimliga krav.

Jag har jobbat med kundklagomål under många år i en helt annan branch och där var det mer än 90% av klagomålen som jag fick in skulle kunden inte riktat till företaget jag jobbade för, utan mot sig själv. 

Kunden har inte alltid rätt - som det påstås. Men jag har alltid jobbat efter principen att kunden alltid har rätt att få ett ordentligt svar. Det innebär ju också att man måste lyssna på kunden och sätta sig in i kundens probematik.



Senast ändrad av toaen | 06 januari 2012 | 19:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på 0,2 promille! (...skojade bara...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygger det på erfarenheter från Stockholm ? wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska försöka ge utökade svar.

 

Importören:

Jag köpte båten av en privatperson nu i höstas. Han hade bara kört båten i en säsong, hade köpt den i maj i år av en båtfirma i norra stockholm. Det fanns en fin faktura på båt, installation av trimplan och radio, samt 80 timmars service av motorn. Det fanns ingen servicebok, men fakturan såg så seriös ut med stämpel och allt och säljaren (privatpersonen) hade själv nöjt sig med fakturan på servicen.

När jag själv beställde 100-timmars service var Yamaha center väldigt fundersamma till varför det inte fanns servicebok. Jag kontaktade då båtfirman, som direkt kom ihåg båten. Inte så konstigt egentligen för jag kollade på allabolag.se att firman startade i dec 2010. Antagligen var denna båt en av de första affärerna han gjort. Märkligt nog kom han inte ihåg vem som installerade trimplanen, eller om 80-timmars servicen verkligen var utförd. Ej heller vem han köpt båten av, förutom att det var en importbåt från Finland. (vilket säljaren aldrig berättade om) Var det från firma eller privatperson?

-Eh, vettu, du får kolla med min revisor, det är så grymt mycket nu. (ja en typisk båtskojare alltså). Enligt allabolag var ägaren 26 år och startade firman några månader innan denna affär.

Båtreparationsfirman:

Ingen tidspress över huvud taget. Det är ju lågsäsong nu på höst/vintern. Däremot förstod jag att de ville bli av med båten fort, med tanke på att de lagade en skada, grundmålade och bottenmålade på 3 arbetsdagar.

Sen har jag inte ens nämnt transportfirman som tappade båten. Men jag tror ni fattar the big picture.

Grundfelet ligger i en attityd, Inte min båt, vem fan bryr sig och vafan måste det vara så petigt, jag torkar sen, eller jag måttar litet med ögat, det har gått bra i 20 år hittills osv

 

Just det, 80-timmars servicen. Enligt Yamaha Center var det frågan om den blivit servad alls under sitt 92-timmar långa liv. Garanterat ingen 80-timmars service i alla fall. Kunde nästan jag själv se på den knallsvarta olja som kom ur motorn. För att inte tala om stiften...

Mvh



Senast ändrad av AgatonSax | 06 januari 2012 | 20:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite lurigt. Är du säker på att motorn bara gått 90 timmar? Första oljebyte är nog vid 10-20 timmar så vid 90 timmar bör den inte vara kolsvart.

 

JJ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag får väl säga att Yamahacenter står för de där 10%. Otroligt proffsigt från första kontakt, via den 3 timmar (!) långa servicen, till hur de städade upp efteråt. Toppklass!

I vilket fall gjorde han en datanalys, där jag fick se hur många timmar motorn gått på respektive varvtal. Det var 92 tim tot, så där var det inga konstigheter. Otroligt noggrann service, han bytte och kollade olja drev/motor liksom alla filter, fettade tot 10 nipplar, bytte stift, kollade rakhet och fettade propaxeln. Luftade hydralstyrningen med specialinstrument. Dessutom kollade han igenom allt och provkörde motorn litet extra (med slangmuff). Så den delen känns bra. Extra bra att han kollade att det inte fanns några defekter eller metallspån i drevoljan.

Återstår för min del att själv demontera trimplanen helt, måla dem, plugga och spackla gamla borrhålen och återmontera hela skiten rätt.

Ett jobb jag redan betalat en gång för. Liksom förr ägaren...



Senast ändrad av AgatonSax | 06 januari 2012 | 21:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror dom flesta försöker vara seriösa i den mån att de inte försöker blåsa folk medan det känns vanligare att en del inte har tillräcklig koll. Tror inte heller det är så lätt att hitta folk till den här branschen. De som jobbar i butiken, svarar i telefon eller sitter bakom ett skrivbord brukar komma med flest knasigheter men när man kommer ut o får pratat med nån i verkstan så brukar det va bra nivå på kunskapen även om jag hört en del lustigheter från sådana oxå..

Första firman är ju oseriös i den mån att det är en riktig blåsning, tagit betalt för nåt man inte gjort o dessutom inte vetat vad man pysslat med. En sån firma överlever inte länge o jag tror de är riktigt få på marknaden.

Andra firman är ju mer av typen att inte ha tillräcklig koll o kunskap för jobbet. Ett enkelt sätt att montera trimplan är att sätta en planka med ett spännband som skjuter ut under botten. I den sätter man en skruv på rätt höjd o sen är det bara att borra för cylindrarna och det blir rätt alldeles av sej självt. Tar obetydligt längre tid än att klåpa ihop nåt på fri hand så att man inte fått det rätt på andra firman är ju ett fall av dålig koll. Betydligt vanligare än blåsare men att 90% skulle tillhöra nån av dessa är åtminstone alldeles för mycket i glesbygd där jag bor.

Om båten är såld i Finland och varit i annan vård så har den förhoppningsvis fått den service som Jorgen01 skriver om, fr o m 2008 efter 20 timmar och innan dess 10 timmar på Yamaha och då är du ju ändå inom intervall nu. Har du garanti kvar kan det ju va idé o försöka spåra detta tillbaka till Finland då service är ett villkor för garantin. Allt du räknar upp o lite till är vad som ingår i en normal 100timmars/1årsservice på en Yamaha och självklart ska man ju oxå få det men det är ju trevligt att du hittat en bra verkstad.

Yamaha och Finland luktar lite Yamarin? Såg att detta var dina första poster så Välkommen hit o har jag rätt så är vi ganska många här med den kombon :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför köpa en båt privat av någon som har en firma?

Redan där borde man fattat misstankar.

Som privaköp gäller inte konsumentköplagen. Ingen garanti.

Dessutom är misstankarna stor att det är skattemygel som ligger bakom en sådan försäljning såvida det inte är personens privata båt som ska säljas.

Min inställning är att båt och bilförsäljare är som hästhandlare. Ej seriösa. 

Men visst finns det en och annan som är seriös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra sammanfattning Jarb, på pricken faktiskt!

Det enda som kan kompletteras är att när jag påpekade till firma nr 2 att trimplanen satt snett drog innehavaren en vals om att de minsann visst satt rakt, jag blev uppmanad att själv ringa och snacka själv med meken. Vilket jag försökt, men abonemanget verkar inte funka.

Vad gäller att spåra den till Finland, så har jag verkligen försökt. Dels för att försöka hitta serviceboken som firma nr1 hävdar att alla tappar, men även för att försäkra mig om att firma nr 1 (26-åringen med munlädret) inte stulit den där.

Men jag har sökt i alla svenska register och även reggat om den i securmark, samt har kollat med Alandiabolagen om den är stulen i Åland eller Finland. Det satt en Alandiaklisterlapp på instrumentbrädan. Var ok i alla de leden. Det jag inte kan vara säker på är om den stulits i annat land än Sv och Fin. Men där går nog gränsen för min undersökningsplikt tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar med motor större än 20hkr skall vara registrerade i Finland. Oftast tejpas registernummret, en bokstav och en nummerserie på båtens båda sidor. Ofta går det att se var tejpen suttit om gelcoaten hunnit blekna lite eller om tejpen tagits bort slarvigt. Om du hittar det gamla finska registernummret går det säkert att få reda på båtens finska historia via båtregistret , de har sidor på svenska och det borde finnas personal som kan svara på svenska:

http://maistraatti.fi/sv/Tjanster/farkostregistret/

Sedan om hur man bedömmer olika båthandlares seriositet kan man ju säga att det varierar kraftigt. Samma sak kan man säga om kunderna. Somliga människor kan inte köpa ett par strumpor utan att komma i konflikt med försäljaren. När en sådan kund köper båt kan det bara sluta på ett sätt... Detta skall inte tas som en åsikt om trådskaparen utan som en generell insikt jag gjort efter tre decennier i en service/hantverksbransch.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra input där med registret, ska jag kolla.

Jo det går ju alltid att skylla på kund. Det är så alla psykopater fungerar. Alla fel jag gör beror egentligen på dig! Skön inställning egentligen, som vatten på en korrumperad gås.

Men det kanske är som du säger:

-Transportfirmor brukar tappa båtar så att plasten flyger.

-Rep.firmor kanske brukar slabba på endast 2 lager grundfärg utan att rugga ytan och slabba ned allt kringmonterat med färg.

-Montörer kanske brukar höfta till montering av tillbehör utan att mäta. Man kanske skulle montera en 150 hästare så. Måtta litet med ögat och sen borra för glatta livet.

-Alla kunder kanske brukar tappa sina 3 år gamla serviceböcker och

-Alla importörer har inte en aning om vart de köpt sin båt, ens ifrån vilket land.

Det kanske är så. Eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville ju inte påstå att man skall skylla allt på kunden framförallt inte på dej, du verkar helt enkelt ha haft otur. Vad jag ville säga är att antalet psykopater är proportionellt fördelat mellan kunder och försäljare :-) De flesta av oss yrkesverksamma är ju på samma gång både kund och säljare, på ett eller annat sätt. I mitt eget jobb försöker jag personligen åstadkomma kvalitet så gott det går, ibland får jag höra från ledningen att jag sätter för mycket tid och omsorg på jobbet för att vara effektiv, men det är ändå det bästa sättet att få behålla sina kunder. Att båthandlare skulle vara särskilt oärliga jämfört med tex bilhandlare tror jag inte.

Och som sagt inget personligt mot dig Agaton Sax. Du verkar ha haft en massa otur och tråkigheter som jag har stort medlidande för. Dålig service och illa utfört arbete skall man klaga på och se till att man kommer överens om hur det hela skall ordnas upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan ju i alla fall trösta oss med att saker och ting förhoppningsvis förbättrats något sedan importboomen runt år 2000, då många Svenssonfamiljer köpte Floridabåt på fagra löften. 1 år senare fanns inget annat än 400 000 mindre på kontot och skammen hur man kunde vara så dum.

Samt i ärlighetens namn är det ju ingen skillnad mot bilbranschen. Lämna familjebilen på service hos en märkesverkstad och du betalar 4000 för en okulärbesikting från 5 meters håll med kaffekoppen i högsta hugg, ett rakt streck genom kontrollpunkterna och i bästa fall 4 liter olja bytt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra faderullan, det gillar jag. Att överleverera ger alltid den nöjdaste och lojalaste kunden!

Kunder vill ju också känna att yrkesfolket helst vet mer än de själva. Det känns tyvärr ibland som att man måste kolla allting minutiöst, vilket även någon här ovan nämnde. Så ska det inte behöva vara.

Kanske är instegströskeln för att börja jobba med båtar för låg? Kanske borde det krävas något certifikat eller liknande? Som det nu är kan man mucka från en 3 års volta på Hall och direkt därefter börja plocka hem importbåtar från Estland om man så vill.

Därmed inte sagt att någon gjort eller gör det. Men det går. Och kunden fattar troligen inget förräns efteråt när den där smygande känslan kommer att allting inte står rätt till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till båthandlarens och båtservicens bleka försvar måste man ju medge att det är starkt säsongsbetonat. Man kanske tar in extra personal för de brådaste tiderna, då har man varken tid eller möjlighet att hålla koll på vad de anställda håller för nivå på sitt jobb, man har ju fullt upp med folk som ringer om mera jobb och att skriva fakturor... Samma fenomen ser man i tex däckbytartider när däcksverkstäderna är fulla med personal av minst sagt varierande kvalitet som lägger balansvikterna på precis fel sida av hjulet osv...

Säkert är det så att insteget till båtbranschen är lågt, det finns ju inte mycket reglering av branschen. Och att köpa billiga båtar ute i stora stygga EU och sälja dyrt hemma går hur bra som helst. Råkar man blåsa ryktet stänger man butiken och flyttar till andra sidan av stan och öppnar nytt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

När vi tog beslutet att köpa en Storebro 31 Baltic kammade vi marknaden under rätt lång tid. Efter att ha rådbråkat med x-antal säljare bestämde vi oss för att ett köp skulle gå via en båtmäklare. Detta ångrar vi inte för ett ögonblick. Köpet av en begagnad båt känns tryggare om en mäklare finns vid ens sida. Jag tror såklart också att detta har med köpesumman att göra. Vi kollade objektet mycket noga; när vi var nöjda tog vi två besiktningar; skrov, utrustning och motorer, teknik. Hur nöjda som helst med resultat; bemötande och allas samlade proffsighet.

Jag har i och för sig mött också vilda västern-stuket i denna bransch men från vår mäklare; Bohus-Malmön, mötte vi bara proffsighet.

Mvh/Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Finska båtregistret tvingande eller frivilligt som det Svenska? Kan inte riktigt se några spår av regnr på sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar som är över 5,5 meter långa eller om motorn är över 20 hkr skall vara registrerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då kommer den väl inte från Finland då. Kan inte påstå att jag är förvånad.

Lustigt, på blocket ligger 40 annonser från den här importören och bara väntar på att blåsa Svenssons. Det är en skitig bransch.

Och självklart hade privatpersons säljaren inte en aaaning om att båten importerades precis innan han köpte den av importören.  Det var en familj med ett handikappat barn som gjorde att säljaren behövde sälja båten, jag nöjde mig med det svaret. Någon import hade jag inte hört talas om. Tjena mittbena.



Senast ändrad av AgatonSax | 08 januari 2012 | 10:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Yamaha kan hjälpa dej här. De borde kunna få fram i vilket land motorn garantiregistrerats..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jarb, jag får checka det.

Eller släppa det och hoppas att ingen ryss kommer och ringer på dörren och vill ha tillbaks sin stulna båt.

Enligt Yamahacenter kunde jag lika gärna strunta i serviceboken nu istället för att försöka plocka ut en ny. Ingen svensk ÅF vill för övrigt stämpla upp en ny bok av nån outgrundlig anledning. :-) Sista livlinan där är att försöka hitta första ägaren, kanske via Yamaha då.

Det som stör en mest är att dessa båtklåpare kommer undan hela tiden. Oavsett om det är en dirty importör som tvättar pengar på Blocket eller servicefolk som fuskar så fort tillfälle ges.

Därför finns en enkel regel:

-Man ska inte hålla på med båtar. Över huvud taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...