Load 0 Postad 6 Januari , 2012 Hej! Jag har en ryds 510 plastbåt. När stormen som var kom, åkte pressen av och såklart regna det så att det vart vatten på durken. När jag skulle fixa det så hade vattent frysigt. Kan det förstöra båten på något sätt? Jag har hört att is spränger sig fram på något sätt?? Tacksam för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 Januari , 2012 Hej! Om isen ligger fritt så att den kan expandera så är det ingen fara. Om du tänker dig att du lägger en tillsluten glasflaska med vatten i frysen så kommer den spricka när vattnet fryser. Om du istället ställer en hink i frysboxen så kommer isen kunna lyfta sig uppåt tack vare hinkens konform och hinken förblir opåverkad. Om däremot vatten tagit sig in i riktigt små utrymmen, så som delaminering i glasfibern eller dåligt tätade skruvhål, så kan det bli problem med det som kallas frostsprängning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 6 Januari , 2012 Stämmer inte riktigt det där med hinken. Har sett ett 100 liters cylindriskt rostfritt kärl som såg ut som en uppblåst ballong efter att vattnet i den frusit. JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Januari , 2012 Visst skall man sköta sina grejor så gott det går, men man skall nog inte överdriva problemet i ett sånt här fall. En eventuell skada i detta fallet är nog ganska osanniorlikt och i varje fall ganska obetydlig. Du kan va helt lugn. Du kommer säkert att råka ut för betydligt värre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 Januari , 2012 Ja, nu skrev jag ju inte cylindriskt kärl utan konformad hink. Skillnaden är just formen vilket också var min poäng, så länge isen har en möjlighet att röra sig åt något håll så blir sprängningseffekten inte speciellt stor. Tänk på alla båtar som får ligga kvar när isen lägger sig. Sprängningskraften är ju lika stor där, om inte större med skjuvning, men eftersom båtens skrov är avrundat så lyfts den bara upp. Förövrigt instämmer jag med toaen, problemet är ofta väl överdrivet...men så blir det väl lätt när skadorna i vissa fall kan bli stora och kräva omfattande arbete för att åtgärda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 7 Januari , 2012 Is i hinkar Jag brukade göra islyktor genom att frysa is i hinkar. Ide'n är att ta hinken innan de är helt igenomfrusna, slå hål i isen och hälla ut vattnet i mitten....och du hade en islyckta som är vacker i vinternatten....men var det för kallt eller att jag glömde bort vattenhinken så att den blev helt genomfrusen då var det ofta som plasthinken sprack sönder trots att den är konisk. När det fryser i ledningar När en ledning fryser sönder så är det sällan just där isen är som läckaget uppstår. I de flesta fall är det det höga innestängda vattentrycket som förstör ledningen. Is inne i en båt Är isen som fryser innestängd är risken mycket stor för att det spränger. tex inne i en dubbelbotten. Is inne i ett material Träbåtar som man lyfter upp för sent tar ofta skada när böltt trä fryser, tex mahogny lär vara mer kansligt än andra träslag. Även platsbåtar med ofullständig härdning eller krosskador där fibrerna suger vatten och inte får torka kan frysa sönder mer, så att skadorne blir värre. Slutsats Det beror altså på var det är, och vilket material som utsätts, om is är farligt eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser