Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
hobojen

vhf med ais

Rekommendera Poster

Jag har köpt en vhf med ais inbyggt en m-tech mt-500 som jag försöker koppla i hop med en lowrance hds 7-m.Fyra tåtar två in och två ut,men det funkar bara en väg från plottern till radions dsc.Dubbel kollat alla kopplinggar inget hjälper.Någon som lykats koppla i hop de två så att ais målen kommer upp?Det finns tre ais transpondrar i hamnen som sänder var av en är a-transponder så det borde synas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte utan att du lägger till ett AT-10 interface eller byter plotter till HDS-8m.

M-tech MT-500 med AIS tar emot data med 4800 och skickar ut med 38400. HDS-7m har bara en nmea port och den hastighet du ställer in gäller för både in-porten och ut-porten. Du får antingen välja gps till vhf och ingen AIS med 4800 eller AIS och ingen gps till vhf med 38400.

Lösning AT-10-interface på NMEA2000-nätverket för GPS till VHF och sedan ställer du in 38400 på HDS-7m för AIS-mottagning.

HDS-8m har 2 nmea-portar och kan köra olika hastigheter på dessa.

/Marcus

Senast ändrad av Batingenjorn | 09 januari 2012 | 13:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar,men jag har löst problemet.Kopplade lowrance.n till aisen och vhf.n till min garmin 128 med 4800 baud

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...