Gäst Gustaf Rosell Postad 11 December , 2004 Har en VP KAD 42 som normalt går klockrent. När det är lite bränsle i tanken får jag dock problem vid acceleration. Till att börja med sjunker varvtalet precis under accelerationen för att, då bränslenivån sjunkit ännu mer, stoppa helt. Efter stopp måste jag lufta hela systemet hela vägen ut till spridarna. Har först misstänkt gegga i soppan, men lutar nu mer åt tjyvluft. Kan detta vara en korrekt teori? Några idéer om var tjyvluften kan komma ifrån? Har kopparledningar samt vattenavskiljande filter före finfiltret. Jobbigt med stopp på fjärden i detta väder med kyla och mörker, så tips mottages tacksamt. ::Gustaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 11 December , 2004 Samma problem här. Båten en Jurmo Trimaran HT med 60L tank under framdäcket. Men mitt problem uppstår bara vid sväng mot höger, eller motorbromsning, dvs. då jag tar ner farten, då bränslet skvälper till framändan eller högra sidan av tanken, så att sugröret inte mera får bränsle. Båten går bra med över 10L bränsle i tanken. Om jag har undet 8L bränsle i tanken, finns det alltid en risk, för att motorn tar luft. Detta beror på att bränsletankens sugrörs ända är ca 3cm från bottnet. Och 3cm från bottnet är ganska hära 8L bränsle. jag har dock sugröret i vänstra bakändan av tanken. Jag har naturligtvis löst detta problem med att ställa bränslemätaren så, att då jag har 8L bränsle kvar, visar den rött. Vid över 12L visar den grönt. Och naturligtvis kör jag aldrig mera (har gjort det 2 gånger) så att bränslet går under 8L. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser