Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
tobbeb17

byta impeller på evnrude 50 1987

Rekommendera Poster

jag undar om det är svåt att byta impeller på evnrude 50hk   från 1987

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt är ett snöre...? Allt är ju relativt men är man bara lite händig så klarar man det. Nu är jag inte insatt i just din motor men de flesta motorer är uppbyggda på samma sätt: lossa växelförarpinnen i riggen (sitter ibland bakom en liten lucka), skruva ur alla skruvar som håller växelhuset till riggen och dra ned växelhuset. Se till att ha bra med utrymme nedåt då drivaxeln följer med växelhuset. Lossa skruvarna som håller i impellerhuset och dra detta över drivaxeln. Ta bort impellern (notera åt vilket håll armarna är klämda innan du tar ur den). Fetta in den nya impellern med vattenfast fett och sätt tillbaka den så att armarna vrider sig åt samma håll som den gamla. Återmontering sker i omvänd ordning men fetta in drivaxelns splines ordentligt samt alla skruvar så att de inte fastnar.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan motor. Man gör just som Flintstone beskrivit. Jag kan bara tillägga att växelförarpinnen lossas med en skruv som sitter långt in bakom startmotorn på dessa Evinrude. Att få loss växelhuset kan vara ett helvete om det aldrig blivit gjort sedan 87.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, är det inte lossat sen -87 så får man nog vara beredd på att jobba lite. Desto viktigare att göra det dock eftersom impellern antagligen inte ens finns kvar...cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 impeller är byt för 3 år sen och det är kano kylstårle på den  men jag har fåt höra att man ska byta dom impeller varnat år hele kan man köra til det lega av helt ?

tackar för svaret    den har jag letat äfte  växelförarpinnen lossas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 impeller är byt för 3 år sen och det är kano kylstårle på den  men jag har fåt höra att man ska byta dom impeller varnat år hele kan man köra til det lega av helt ?

tackar för svaret    den har jag letat äfte  växelförarpinnen lossas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut inte vänta tills kylningen lägger av helt! Gör du det riskerar du totalras på motorn eftersom den garanterat kommer överhetta innan du märker att skvallerstrålen försvunnit.

I en annan aktuell tråd rekommenderade vi att åtminstone kontrollera impellern varje år. På så sätt motioneras drivaxelns splines och skruvarna som håller ihop grejerna samt att du kan fetta in allt så risken att något fastnar minimeras.

Byter impeller gör man så ofta man känner att man har råd men helst inte mer sällan än vart tredje år på sin höjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tror jag är ett slugt beslut! Om du ändå ska ta isär grejerna och impellern är tre år så vore det idiotiskt att inte byta. Dessutom är det aldrig dåligt att veta hur ens motor är konstruerad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tobbeb17,

Håller med föregående skribent att det låter som en bra ide att byta impeller!

Om du vill så lite hjälp på vägen så hittar du en guide på www.servicetips.se skrivet av David Ahlm. Som säkert kav vara nyttig att titta igenom.

Direktlänk: www.servicetips.se

Mvh //Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...