Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Baloba

Byta olja i drevet

Rekommendera Poster

Skulle byta olja i drevet idag. Hade onda aningar eftersom det var vatten i drivknutsbälgen när jag bytte den tidigare. Har hört att om oljan är kaffe latte färgad så är det vatten i den och alltså läckage i drevet. När jag skruvade av pluggen så rinner en snorgrön olja ut?? Innebär det att det är vatten i den?

Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är vatten i oljan så är den grådaskig. Har du ett mercruiser drev? Det är inte vanlig motorolja i drevet som är brun utan en sorts hydraulolja av atf typ o den är grön från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha fel här men generellt kan man väl säga att en olja som inte är genomskinlig har vatten i sig, åtminstone när man pratar drev. Motorolja kan ju vara väldigt svart (ogenomskinlig) utan att vara dålig eftersom oljan tvättar motorn invändigt samtidigt som den smörjer och kyler, men i drev finns inget som kan ta bort genomskinligheten.

Då borde man väl kunna konstatera att om drevoljan är klar och sirapsfärgad finns inget (eller ytterst lite) vatten i den och om den inte är klar och egentligen vilken färg som helst så är den vattenbemängd?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du är på helt rätt spår Flintstone. Hanterar en del vattenförorenad olja och redan vid mycket lite vatten, bara några tiondels procent försvinner vanlig mineraloljas genomskinlighet o det börjar mer likna nyponsoppa än sirap :-)

Har tyvärr vattenläckage på lilla Johnny men just nu så har vi för stort behov av den för att packa om växelhuset så det blev bara ny olja vid höstservicen. Oljan är OKQ8's helsyntetiska växelhusolja och jag gissar att den innehåller runt 1 - 2 procent vatten på bilden.

När isen kommer ska växelhuset packas om och om jag kommer ihåg ska jag både testa vatteninnehållet då och lägga upp bilder med både ren och vattenblandad olja. Vill minnas att OMC skröt med att deras växelhusolja kunde hantera upp till 10% vatten utan att smörjningen äventyrades..

post-26269-1394236905,1616_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore verkligen toppen om du ville göra den lilla CSI-utredningen och redovisa den här sedan jarb! Tänk om vi hade en Tips & Trix-kategori...en dylik redovisning hade platsat perfekt där! yes

Denna fråga kommer ju upp då och då på forumet, troligen för att otäta drev har ett ganska stort stigmata. Jag känner så själv...när jag bytte olja häromsistens slog hjärtat lite extra snabbt när pluggen skruvades ur...skulle det vara OK eller skulle mörkret sänka sig över vår hela båtexistens?

Nu har jag förstått att det inte är någon katastrof om drevet är lite otätt. Givetvis bör det åtgärdas vilket inte kostar så vansinnigt mycket pengar men om vatteninträngningen inte är allt för allvarlig går det troligen bra att köra en säsong ändå. Har man möjlighet kan man ju byta olja en eller ett par gånger under sässong också om man känner sig orolig.

Just det, hur såg vår olja ut då? Jo, jag såg inga tecken på vatten men den var inte 100% ren. Det fanns något som jag bäst skulle kunna likna med sediment som skiftade från brunt till svart. Jag skulle uppskatta att det kanske var max 2% sediment, troligen mindre. Saken är den att jag inte vet när oljan byttes senast i drevet. Det monterades på båten i våras och vad jag vet så byttes inte oljan då. Jag har heller ingen historia på drevet då det monterades av en båtmekaniker som del i båtköpet.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Quicksilvers drevolja är grön. Om du är osäker på om du har vatten i oljan eller ej så häll över oljan i en PET-flaska. Efter ett tag så skikta sig vattnet från oljan och vattnet hamnar lätt synlig i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten i drivknutsbälgen behöver inte innebära vatten i växelhuset. Då är risken större att drivaxellagret är rostigt  eller lagren i knuten.

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är den ogenomskinlig eller är det bara när det är vatten i den som den blir grumlig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Capitan, tipset med PET-flaskan gäller det generellt eller bara Quicksilvers olja? Har aldrig använt Quicksilvers olja men den har ju väldigt bra rykte och jag har även hört att den väldigt ogärna blandar sej med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Quicksilvers High Performace olja är grön och inte alls klar på samma sätt som vanliga drevoljor. Tex. Quicksilvers gear lube.

Ang. vattnet så fick jag för mig att det är så att HP-oljan behåller sina egenskaper även med viss vatteninblandning och dessutom så skiktar den sig inte så att man riskerar rost i vattenskiktet på ett drev där man har vatten inträngning.

 

De översta raderna är fakta men vatteninblandningen är bara något jag har läst/hört någonstans.

 



Senast ändrad av All_to_slow | 07 januari 2012 | 09:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på Quicksilvers gröna HP olja med lite vatten i. Kommer inte ihåg hur länge den stod innan den skiktade sig men tidigare var flaskan full och jag var inte 100 säker på att det var vatten i oljan. Min erfarenhet är att alla oljor skiktar sig från vatten tids nog. Fysikens lagar gäller :)

post-10001937-1394236905,3671_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen att jag frågade, Capitan, är att min erfarenhet från andra oljor är att de till en viss nivå emulgerar mycket bra med vatten. Oljan från Johnny stod ungefär en vecka i en PET-flaska utan att separera, dock kollade jag inte om det bildats nåt fritt vatten i botten innan den åkte på återvinningen. Det är möjligt att det faktiskt gjort det, även OKQ8 oljan är helsyntet. Annars är min erfarenhet att det tar dagar av centrifugalseparering (ett par tusen G..) av mineralolja för att bli av med det sista vattnet..

Helsyntetoljor är ju mindre benägna att ta till sej fukt än mineraloljor och det ser ju ut som att flasktricket funkar bra på Quicksilvers olja. På vanliga sirapsfärgade oljor tror jag nog att grumligheten ger bättre besked men det kräver ju även att man har koll på vad mar slått i från början.. Ska försöka göra ett flasksepareringstest oxå när jag testar den verkliga vattenhalten i Johnnys olja..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är ett VP270 drev, jag bytte olja i våras, samma som i motorn, alltså ingen speciell drevolja eller transmissionsolja.

Tyvärr så hällde jag ut allt i klubbens oljetank så jag kan inte köra separeringstricket.

 

Någon som har tips på en bra drevmekaniker? Jag har inte prylarna eller kunnandet själv att packa om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha tips om mekaniker så är det nog bra ifall du talar om var du håller hus...wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, Stockholmssyndromet du vet. Bor i Stockholm alltså, norrort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...