Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
IvarN

Ytbehandling av relingslist?

Rekommendera Poster

Hej,

I somras monterade jag en massiv relingslist av trä. Oljade in med linolja, först rå och sist kokt. Dessvärre oxiderade oljan rejält och i slutet av säsongen såg listen ut som på bilden. Inte snyggt. Har nu slipat bort den oxiderade oljan, lagt på ny olja och torkat av.

Någon som har något bra tips på vilken ytbehandling jag bör välja, helst skall den vara genomskinlig så man ser träet samt inte behöva kompletteras varje säsong.

Mvh Ivar 



Senast ändrad av IvarN | 05 januari 2012 | 13:07

post-10015351-1394236903,3604_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar numera lacka min teakreling för att den blir smutsavvisande och mycket snygg. Bör iofs bättras årligen även med en bra lack, för lite lacksläpp blir det gärna på solutsatt teak.

Skrev kinesisk träolja lack i den orangea sökrutan ovan och fick bra träffar. Även om andra oljor  och diverse favoritmetoder.
Verkar finnas många olika, vilket nog visar att det inte är helt självklart lätt detta med teak, uv-skydd, etc. Finns nog inget alltigenom perfekt sätt med alla fördelar utan någon nackdel?
http://www.maringuiden.se/googlesok/;x=20&y=7&soktext=kinesisk träolja lack

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant skulle jag säga 2-komponent fernissa. Visst, den är inte underhållsfri men det är väl i princip bara teak som kan anses vara underhållsfritt, och då bara om man gillar silverteak.

2-komp fernissa är väldigt hållbar och lämpar sig mest för massivt trä då den i princip endast kan tas bort på mekanisk väg när man vill göra om från början. Därför är det lite riskabelt att använda den på plywood eftersom det är stor risk att man slipar igenom översta fanéret. Använder du en matt variant istället för blank så är den mer förlåtande för småskador rent utseendemässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite taskigt att det ser ut så bara efter en sommar.

Vad är det för träslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste Ivars långa, fina, renoveringstråd igår faktiskt och om jag inte missminner mig så använde han ek i listen.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på tråden - det var ek. 

Då är det väl nån form av ytbehandling som gäller. Kines- eller Benarolja eller lackning om det skall se snyggt ut.

Behandlade några sittbrunnsbänkar med ovatrololja för en massa år sen. Blev inte imonerad av resultatet och hurlänge det höll

Själv föredrar jag teak utvändigt - och låta den numera va obehandlad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danish Oil är mitt förslag, diskuteras också i många trådar här på MG.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=386929 samt i

http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/danish-oil-1218331

Jag har använt det nu utomhus hela sommaren på grabbräcken och rorkult och det ser fortfarande som helt nybehandlat. På balkongen har jag ett träbord som stått ute två vintrar nu och det ser fortfarande helt ok ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är speciellt med Danish Oil? Jag läste i förbifarten att det skulle vara bra...men det är väl i huvudsak Kinaolja i den. Kinaolja kan man ju köpa i diverse olika prisklasser och märken.

När det gäller ek så är det väl så att det får en svart nyans när det oxiderar så för att undvika detta behöver det förseglas. Olja förseglar väl inte ytan, så luften får fritt tillträde. Fernissa förseglar dock så då kommer luften inte åt. Jag spekulerar lite här eftersom jag inte jobbat med ek...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnade för Danish Oil mot andra kinesoljor är att det blir bra resultat, den är lättarbetad, och den VARAR. Alla andra oljor jag provat har flagat av och det har gulnat och blivit svart trä. Jag har provat Benarolja, Ovatrol och några kinesoljor. Ser ut som skräp efter 1-2 år.

Visst, det är kineiska hartser i Danish Oil också men i den blandning som den har så gör den jobbet och det bra. Prova får du se! Du kommer att bli överraskad! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips och engagemang! Skulle vara helt kokt utan Maringuiden smiley... Ja, det verkar ju vara en vattendelare om man skall köra med lack eller olja. Linoljan funkade ju inte särskilt bra i första läget, men å andra sidan såg jag hur Herdins Teakolja som jag använde på alla möjliga träslag förra såsongen impregnerade vissa träslag (främst teak) men lade sig som en lackliknande hinna på andra. Kanke även beror på hur mättade de var från början.

Den kinesiska träoljan och danskoljan verkar flera vara mycket positiva till, men Flintstones synpunkt känns mycket relevant. Det finns väl vissa fernissor som baseras på kinesisk träolja? Men fernissor bör väl kompletteras varje år?

Edit: Sorry Paliswe, missade ditt inlägg (kom när jag skrev mitt).

 



Senast ändrad av IvarN | 05 januari 2012 | 17:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med Internationals Teakoil på badbryggan i våras och var inte speciellt imponerad så jag testar gärna Danish Oil. Om du testat flera olika oljor och kommit fram till att den är bäst har jag ingen anledning att misstro dig! yes Får kolla upp priser och tillgänglighet lokalt och göra ett jämförande test...kanske köra varannan teakplanka så skillnaden syns tydligt cool.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst något om att teak egentligen inte bör oljas eftersom oljan inte härdar och då drar åt sig smuts som ett läskpapper varpå teaken svartnar. Kanske gäller samma för ek...? Problemet med teak är dock att den är svår att få fernissa att sitta riktigt bra eftersom teakens naturliga oljor inte är så bra att fästa på. Ek har inte alls samma problem.

Fernissa måste inte kompletteras varje år, men för att behålla skiktet och utseendet så bör det göras. Är förnissan oskadad så räcker det att snabbt rugga upp den med fint sandpapper och sedan lägga på ett lager till. Kör man dessutom med 2-komp så är chansen större att den klarat säsongen. Trä är vackert men det är inte underhållsfritt så man får avväga utseende mot arbetsinsatsen. En relingslist som behöver ett lager lack per år tycker jag själv är klart värt det! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja i allvälmening är inte dum i vissa former tex dan... Eller owarrol. Men är bättre på ställen som inte slits lika hårt som en reling då de blir väldigt mjuka. Inte heller en två komponent skulle jag vilja använda på ek då ek är ett väldigt rörligt träslag beroende på fukthalten. Jag skulle linoljat för att impregnera samt få ned fuktrörelserna sedan fernissat med en oljebaserad fernissa ovan en 8 10 lager med tex epiphanes elle le toink som följer trät bra utan att bli för mjukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu va det ju ek det handlade om.

Förr lackade man ekjullarna med vanlig enkel enkomponents lack - vad den nu hett för nåt - men jag är för ung för att komma ihåg. wink

Fabi de Lux var ett namn som dök upp i, den snart pensionsåldriga, skallen.

Visst strök man ett nytt lager varje år efter att man fixat till fläckar med lacksläpp eller andra skavanker. Med några års mellanrum var det väl också renskrapning till trärent som gällde.

På nåt sätt känns det som det var enklare med en träbåt - åtminstone förr. Man lackade nästan när det var frost och sjösatte tidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde ek rörde sig väldigt lite eftersom det är så kompakt och hårt...men som jag skrev ovan, jag har egentligen aldrig jobbat med ek...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danish oil heter visserligen olja, hanteras som olja men blir som en seg fernissa, helt torr. Förbättringar är störtenkelt, lite fins sandpapper och på med ny olja, blir perfekt. Vill man ha en perfekt yta lägger man på ett tunt lager varje vår och stryker ut det med hushållspapper. Fungerar perfekt på teak, senast idag la jag på sista lagret med Danish oil på ett träarbete som var penslad med 4-5 lager först.

Hur det funkar på ek återkommer jag om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var köpar man denna olja? Jag hittade en webbutik men det är ju alltid trevligt att köpa direkt från lokal affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera Coelan. Pratade med en ägare av en SK-95 i höstas. Han lackade med Coelan för 15 år sen. skulle bättra på lite skador med en liten burk nu. Läs mer här.http://www.uroxsys.co.nz/pdfs/CBMarch08.pdf Har för mig att det finns ett senare reportage än det här av samma test. Men kan inte hitta det nu.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet bara var man kan köpa den i Göteborg. Enligt Google har Kreatima och Byggfabriken den i Stockholm. Bilden är på mitt balkongbord som stått ute nu i 1,5 år, dvs 2 vintrar, den förra med mycket snö och is, denna med mycket regn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en webutik i England där 2,5 liter olja kostar lika mycket som en halvliter här hemma! Dock är det inte säkert att de går med på att skicka den även om de skriver att de skickar internationellt...kan ju finnas restriktioner på brännbara grejer.

Jag läste på någon sida där användare lämnat omdöme att oljan inte funkar utomhus...detta motsäger ju allt man läst tidigare och dina erfarenheter Paliswe. Det finns ju olika typer av Danish Oil. Vilken använder du?

Hur fungerar det att betsa under DO? Löser den upp betsen och går det att blanda bets i oljan? Har du testat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du ser på bilden ovan har jag haft DO på mitt balkongbord och det står utomhus. Jag har den på min rorkult och grabbräcken. Det finns en träfolka som har ett teakdäck som har DO och det såg ut som nytt fortfarande efter 3 år. Man ska bara se till att man har ett tillräckligt tjock lager, sen funkar det utmärkt.

Den Danish Oil jag talar om är tillverkad av Rustin's, om det finns fler fabrikat känner jag inte till något om dem. Rustins Danish Oil är tillgänglig i 250ml, 500ml, 1 Liter, 5 Liter

Jag har inte testat med att betsa men om betsen bara har torkat så borde det inte vara några problem. Det viktiga är att Danish oil får gå in i träet för att kunna skydda ytan.



Senast ändrad av Paliswe | 06 januari 2012 | 18:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det jag menade var att Rustins har olika typer av DO. smiley Hur ser din förpackning ut, är det en bild på en kvinna som håller på med en trasa på typ någon möbel?

Jag fnular på att köpa en liten (250ml) förpackning och testa lite innan jag försöker beställa från England. Kan du göra någon uppskattning om hur mycket som går åt? Behöver man skaffa en femlitersdunk om man inte har en träbåt?  Vi har skruvat av en del trädetaljer från båten som vi tänkte fixa upp nu under vintern. Min ryggmärgsreaktion att vi skulle frenissa dem men nu kanske jag får erkänna mig övertalad! wink

Förresten, Ivar, jag hoppas att du inte tagit illa upp att jag tagit över tråden lite...dock handlar det ju om samma sak så jag har känt att det är OK.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut så här. 250 ml räcker inte länge, ska du ändå offra porto från England så köp 2 liter om du ska härja runt i din båt. Det går alltid åt när du upptäcker hur bra den är :) resten använder du på altanmöblerna!

Se bara till att det inte är någon fernissa eller lack under när du lägger på den. Det gillar den inte. Däremot kan du lacka ovanpå Danish Oil, lämpligen med Rylard-lacker, de som Rivabåtarna i Italien använder för att få det att se ut som en glasskiva.



Senast ändrad av Paliswe | 06 januari 2012 | 18:24

post-10017613-1394236905,1206_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var just den jag hittat! yes (Tanten med trasan!)

Hmm...Riva-båtarna säger du...och glasskiva...uuuuh, nu börjar jag känna att arbetstimmarna hopar sig i huvudet! cool

Enda abret nu är ifall man kan betsa under DO...jag gillar mörkt trä så betsning är nästan ett måste, även på teak. Någon som har erfarenhet av det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dagens miljömedvetna samhälle har allt giftigt blivit förbjudet. Linolja innehöll medel som hämmade tillväxten av mögel/jordslag, det är borttaget nu och vi ser resultatet på trådskaparens bild.

Linolja är fortfarande bra som impregnering innan lack/fernissa, kinesisk tungträolja är ännu bättre, men att bara olja funkar inte något vidare bra.

Do. är en ny produkt för mig så den ska jag uttala mig om 2013.

Flintstone Ja det går utmärkt att betsa teak, och man behöver inte tvätta den med olika spritprodukter innan lack/fernissa som ofta påstås här.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är på Hencys linje!

Jag har slutat med all form av gammal hederlig olja eller lack och kör bara Coelan.

Man slipper ju lacka varje år vilket är skönt om man har mycket trädetaljer.

Kan bifoga bilder på hur det ser ut om någon vill se?.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är på Hencys linje!

Jag har slutat med all form av gammal hederlig olja eller lack och kör bara Coelan.

Man slipper ju lacka varje år vilket är skönt om man har mycket trädetaljer.

Kan bifoga bilder på hur det ser ut om någon vill se?.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag botaniserat bland betser också. Om man betsar med oljebaserad bets, t ex den som kommer från Rylard, kan du betsa vilket träslag som helst. Den är dessutom enklare att lägga på då man med andra betser får färgskiftningar om man lägger två gånger på något ställe, dvs den är svår att få jämn i färgen. Rylards oljebaserade betser blir jämn i färgen.

Därefter kan man lägga på vilken lack som helst men bäst är det naturligvis tycker jag om man lägger på Rylards Lacker (den där som blir som en glasskiva... :)

I detta fall ska man inte använda Danish Oil då betsen fungerar som grundolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen Paliswe! Till ytor som ska lackeras ska jag absolut kolla efter Rylards produkter.

Men om man då vill använda Danish Oil ska man alltså inte använda oljebaserad bets. Fungerar då lösmedelsbaserad...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...