Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
hoek

Däckbeklädnad

Rekommendera Poster

Har tagit bort teaken i sittbrunnen (durk och tofter) i höstas. Efter 25 års tjänst var den uttjänt och hade börjat läcka. Funderar nu på att antingen lägga i ny teak igen, eller att lägga i någon variant av de nya syntetiska fuskteaker som finns. En fördel med dessa är ju att de är något billigare, samt att de är lättare (vikt) än vanlig teak. Monteringen verkar också tämligen enkel. Är det någon som har erfarenhet av fuskteak, både positiv och negativ, så vore jag tacksam för kommentarer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara erfarenhet av äkta teak, men den fuskteaken jag har sett på mässor och annat skulle jag aldrig lägga på min båt, då det är alldeles för uppenbart att den är just fusk. Jag hade hellre målat däcket i en snygg kulör med iblandat halkskydd, i mitt fall hade jag valt ljusgrått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppades på lite mer konkreta erfarenheter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej tycker att det är helt rätt av dig att fråga. det finnes en hel del fabrikat på fusk teak men bara en som är riktig bra nämligen Flexiteek( http://www.flexiteek.no)/och det går inte att ser skilnad på fusk el riktig (om båda är nylagt) inte som förra collegan påstår (från ca 1-2 m är det omöjligt att ser skilnaden!) . fusken ser ny ut längre medans äkta teak blir silver/grå ganska snart. och det är väl den charmen som du inte får. Men mycket billigare blir det inte däremot tätare och lättare att lägga. du beställer färdiga mall. jag har tyvärr varken råd med de ena eller det andra men lycka till och var bered på mycket snack i hamn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...