Gå till innehåll
lördag 26 april 2025
Kulingvind

Låsbara påfyllning til diesel

Rekommendera Poster

Finns det någon låsbar filling cap till båt, inom rimliga priser? Har letat men inte funnit något.

Den ska se ut som på bilden fast med nyckel alltså. Alternativt något mer komplicerat mönster för att öppna.

http://www.vetus-shop.com/images/CAPF38S.png

Senast ändrad av Kulingvind | 04 januari 2012 | 16:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av låsbara tanklock för marina applikationer, däremot av en sån här http://www.vetus-shop.com/fuel-theft-security-device-for-hose-id-and216-38-and-51mm-p-1799.html

Jag vet ju såklart inte om den har avskräkt någon tjuv eller om jag skulle ha klarat mig ändå, men än så länge har jag fått ha min diesel i fred. (peppar, peppar...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för din input, men den där förhindrar inte att någon lägger i sand eller något annat i bränslet.
Varför finns det inga låsbara påfyllningshål eller har jag bara missat dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur ofta får du sand eller dyligt i tanken? har aldrig hört om nått sådant

räcker kanske med att vara sams med dina grannar om du har det  problemet wink

Far min satte en bygel över med hänglås. inte så snyggt men hindrade banditerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla här http://www.onmar.se/pafyllnads--ventilationsbeslag/pafyllnad-dackforskruvningar-c-296-1.aspx  

Lite dyra men jag fick tag i en som du vill ha på öppna varv i fyndkorgen(modell byte) för 150:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Sådan skulle jag också vilja ha, x2. Någon undrar här över anledningen att skaffa dem och jag tror ju på att försvåra, inte underlätta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har funderat på den...men är den rostfri...? Man vill ju absolut inte att den rostar och faller ned i tanken efter något år eller två.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur funkar dom om man bara har ett rör ner i tanken dom borde ju bara gå trycka ner då eller?

ps finns många olika storlekar på hänglås ds

har tyvär ingen bild på det jag syftade på. Så snyggare, Ja. men tror deffenetivt  inte säkrare, o han skrev ju att han inte ville att skit skulle kunna läggas/hällas i tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hälla sand i någons tank? Ja, det finns säkert folk till det med, men vad är sannolikheten att man skall råka ut för det? Och man undrar ju genast vad vederborande häller i ens färskvattentank...

Först hade jag tänkte montera en kulventil som bränslelås, men den gula plastkvasten från vetus var betydligt lättare att montera så för mig blev valet ganska så lätt.

Annars så tycker jag att en ventil är en smart lösning med den hindrar ju bara ett eventuellt sandsabotage fram till nästa tankning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En billigt åtgärd -men ful -  borde vara att låsa - eller på lämpligt vis försegla - däcksförskruvningen genom att fälla upp vridflärpen, borra ett litet hål i den och låsa/försegla den i något närliggande. Då ser man om någon försökt sabotera och kan kolla vad som hänt och även göra en polisanmälan.

Fult och opraktiskt, men när man inte ligger i hamn kan man ta bort lås/försegling och hoppas på att ens fiende inte följer efter ut i skärgården.

Håller med PeltO om att jag skulle oroa mig mer för vad den fiende man tror ska hälla sand i bränsletanken skulle kunna tänkas göra med - eller i - min färskvattentank.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har planer på att byta tank på min båt.

Tänkte faktiskt göra en rejäl infästning och ett rejält tanklock direkt under akter sittbrunns lucka.  Blir låst, inga borrade hål i däcket. Skyddat från översköljningar. Känns bra. Bränslemätaren hamnar precis brevid.

Någon som kan tänka sig att kränga en beg 35lit tank för fast inbyggnad? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skruvar ned den i bränsleslangen och självklart kan man om man har en lång stor skruvmejsel skruva den ända ned i tanken i varje fall i teorin. Men knappast i praktiken.

- Självklart inget är 100 procentigt säker.  Men att knäcka upp ett tanklås eller hänglås är betydligt enklare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...